۰
دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۱۴

تهیه گزارش تخلفات بازار ارز دولت

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه رییس مجلس تخلفات دولت را مکررا به مقام معظم رهبری گزارش می کنند گفت: اخیرا نیز بار دیگر به دلیل بروز تخلفات عمده دولت در بازار ارز رییس مجلس گزارشی تقدیم مقام معظم رهبری کرده اند که این گزارش هم همچون دیگر گزارش ها به کمیته حل اختلاف قوا ارسال شده است.
موسی الرضا ثروتی در گفتگو با فرارو ضمن اعلام این خبر درباره دلایل تداوم نابسامانی ها در بازار ارز گفت: در بودجه ۹۱ روش مدیریت ارز در بازار به طور دقیق تبیین و تشریح شده است که بر اساس این قانون بودجه مقرر شد تا دولت بازار ارز را به دو روش ارز مرجع و ارز شناور مدیریت کند.


وی افزود: نرخ ارز مرجع که توسط بانک مرکزی ۱۲۲۶ تومان تعیین شد و ارز شناور هم که ارزی است که بهای آن ثابت نیست و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود بر اساس قانون برنامه بودجه مقرر شد که ۲ تا ۵ درصد پایین تر از نرخ ارز در بازار آزاد ارایه شود تا به این ترتیب هم تعادلی در بازار ارز ایجاد شود و واردات در کشور مدیریت شود و هم مشکلات واردکنندگان کاهش پیدا کند.


نماینده مردم بجنورد در خانه ملت تصریح کرد: با این حال شش ماه از آغاز سال می گذرد و هنوز دولت حاضر نشده است که بر اساس قانون تدوین شده ارز شناور را وارد بازار کند و به نوعی تاکنون از اجرای قانون سرباز زده است.


وی با بیان اینکه دولت مدعی است که تاکنون ۲۵ میلیارد دلار ارز وارد بازار کرده است گفت: سوال ما نمایندگان مردم در مجلس این است که واقعا این میزان ارز کی و چطور وارد بازار ارز شده است که با وجود آن هنوز شاهد نابسامانی ها در بازار ارز هستیم.


ثروتی افزود: دولت اگر از قانون تخطی نمی کرد و ارز شناور را بر اساس نیازها و مطابق با عرضه و تقاضا به بازار تزریق می کرد قطعا چنین آشفته بازاری رخ نمی داد و نوسانات در بازار ارز به خوبی قابل مدیریت بود.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: مجلس شورای اسلامی که دیگر از تخلفات دولت در تمامی حوزه‎ها و زیر پاگذاشتن های مکرر قانون خسته شده است این بار سعی کرد تا بنای همراهی با دولت برای غلبه بر بحران بازار ارز را بگذارد.


وی تصریح کرد: از این رو کمیته مشترک دولت و مجلس تشکیل شد تا با همفکری و همراهی دو قوه زمینه دستیابی به راه حل پایان دادن به نابسامانی های کنونی در بازار ارز فراهم شود.


ثروتی گفت: پس از جلسات متعدد دولت و مجلس، کمیته مزبور به راه حل راه اندازی بورس ارز دست یافت؛ راه حل منطقی که می توانست هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت نوسانات بازار ارز را مدیریت کند.


وی افزود: با این حال باردیگر چون یک پای این تصمیم گیری مجلس بود، دولت از اجرای این پیشنهاد سرباز زد و اعلام کرد که به هیچ عنوان موافق راه اندازی بورس ارز نیست که همین امر هم آشفتگی در بازار ارز را تشدید کرد.


نماینده مردم بجنورد در خانه ملت تصریح کرد: پس از آن دولت خود تصمیم گرفت که «اتاق معاملات ارزي» را راه اندازی کند که نرخ ارز در اين طرح با دو درصد پايين‌تر از بازار ارایه خواهد شد تا به گفته خودشان تشويقی باشد برای وارد‌كنندگان و مانعی باشد در برابر رانت و سفته‌بازي در بازار.


وی ادامه داد: این در حالی است که در صورت عمل به قانون توسط دولت و تزریق ارز شناور به بازار نیاز نبود که اکنون چنین اتاقی احداث و راه اندازی شود و قیمت ارز آنقدر دست نیافتنی شود که بازگرداندن آن به قیمت واقعی برای دولت تبدیل به رویا شود.


ثروتی تاکید کرد: هر چند شواهد و قرائن در نابسامانی های کنونی بازار ارز حکایت از آن دارد که یک نوع تعمدی وجود دارد که این شواهد با شایعه هایی پیرامون پرداخت یارانه ارزی آن هم در ماه های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ناظران را به قطعیت وجود این تعمد نزدیک تر می کند.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: علاوه بر آن گفته می شود که تاکنون دولت بخش از یارانه نقدی به مردم را از درآمدی که در بازار ارز به دست آورده پرداخت کرده است که در صورت اثبات این ادعا دولت یک تخلف بزرگ دیگر مرتکب شده است چرا که بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها دولت تنها مجاز به پرداخت یارانه نقدی از محل حذف یارانه ها بوده است.


وی تصریح کرد: در ضمن دولت نمی تواند درآمد حاصل از فروش ارز در بازار آزاد را صرف امور دیگری کند بلکه باید این درآمد مستقیما به خزانه وارد شود که اگر این اتفاق نیفتاده باشد بازهم تخلف دیگری در کارنامه دولت ثبت خواهد شد.


وی با تاکید بر اینکه دولت احمدی نژاد به هیچ نهاد و قوه ای هم پاسخگو نیست گفت: ابزارهای نظارتی در مقابل این دولت ناکارآمد است.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: دولت مدعی است که رییس جمهوری بالاترین مقام اجرایی است و چون رییس جمهور رای خود را مستقیما از مردم اخذ می کند نیازی ندارد که به جایی پاسخگو باشد و دولت تنها مختار است که به مردم پاسخگو باشد که آن را هم ما نه به عنوان نمایندگان مردم بلکه به عنوان یکی از میلیون ها شهروند ایرانی مشاهده نکردیم.


وی ادامه داد: در چنین شرایطی عمل به قانون توسط مجلس و فعال کردن ابزارهای نظارتی در برابر دولت بسیار سخت و حتی غیر ممکن می شود چرا که در برابر فعال کردن ابزارهای نظارتی همچون طرح سوال و استیضاح موانعی هم قرار دارد.


وی با تاکید بر اینکه با طرح سوال از رییس جمهوری که مخالفت می شود تکلیف استیضاح مشخص است گفت: نمایندگان مجلس چند باری هم در مجلس هشتم و هم نهم برای استیضاح رییس جمهوری خیز برداشتند اما مخالفت های صورت گرفته مانع از عمل به قانون توسط نمایندگان مردم شد.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه چندی پیش آقای غلامرضا مصباحی مقدم رییس کمیسیون برنامه و بودجه از تخلفات دولت در حوزه های مختلف به خصوص بازار ارز، به مقام معظم رهبری پناه بردند، گفت: همانطور که ایشان از مقام معظم رهبری استمداد طلبیدند که خود ایشان راسا وارد عمل شوند و دولت را وادار به اجرای صحیح و دقیق قوانین کنند ما نیز همین درخواست را تکرار می کنیم و خواستار آنیم که پیش از افزایش تبعات قانون گریزی های دولت، مقام معظم رهبری سریع تر وارد عمل شوند.


وی با تاکید بر اینکه رییس مجلس تخلفات دولت را مکررا به مقام معظم رهبری گزارش می کنند، گفت: اخیرا نیز بار دیگر به دلیل بروز تخلفات عمده دولت در بازار ارز، رییس مجلس گزارشی تقدیم مقام معظم رهبری کرده اند که این گزارش هم همچون دیگر گزارش ها به کمیته حل اختلاف قوا ارسال شده است.



 

کد مطلب: 8153
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *