۰
دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۱۰

مذاكرات ريلي ايران-ازبكستان نتیجه داد

مذاكرات ريلي هيات ايراني و ازبكستاني كه براي رسيدن به توافق بر سر ميزان تعرفه‌ها به طول انجاميده بود، بعد از ظهر امروز (يكشنبه) پايان يافت و توافق‌نامه به امضاي مقامات دو كشور رسيد.
 ايسنا: مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران با مثبت ارزيابي كردن نتايج مذاكرات با طرف ازبكستاني از افزايش همكاري‌هاي دو كشور در زمينه حمل و نقل ريلي خبر داد.

عبدالعلي صاحب محمدي پس از امضاي تفاهم نامه با طرف ازبسكتاني از تاكيد دو طرف بر تسريع در ساخت خط ريلي چابهار ـ خواف ـ مزارشريف ازبكستان خبر داد.

وي گفت: همچنين طرف ازبك نيز متعهد شد نسبت به ساخت خط آهن از كشورش به سمت چين اقدام كند و در صورت عملي شدن اين طرح ايران، افغانستان، ازبكستان و چين از طريق خط آهن به يكديگر متصل خواهند شد.

مديرعامل راه آهن با تشريح محورهاي ديگر اين توافق‌نامه اظهار كرد: طرف ازبكستاني بسيار متمايل بود از تجارب ايران در زمينه برقي كردن خطوط و ساخت لوكوموتيو استفاده كند كه با توافقات صورت گرفته قرار شد نمايندگان ازبكستان از بعضي از كارخانه‌هاي لوكوموتيوسازي ايران ديدن كنند.

صاحب‌محمدي همچنين از توافق دو طرف در افزايش ترانزيت پنبه به ايران خبر داد و افزود: ‌ازبك‌ها در اين راه شرطي داشتند و آن افزايش تعرفه‌هاي تخفيفي ايران بود كه در جريان مذاكرات توافقات مورد نظر حاصل شد.

وي تعرفه‌هاي ثابت در نظر گرفته شده را ۲۰ درصد اعلام و اظهار كرد: همچنين اين تخفيف به صورت پلكاني تا ۳۰ درصد افزايش خواهد يافت و اميدواريم با در نظر گرفتن اين امتيازها سطح روابط بين دو كشور نيز افزايش يابد.

مديرعامل راه آهن همچنين از درخواست ايران براي عضويت در سازمان كشورهاي مشترك المنافع به عنوان ناظر خبر داد و اظهار كرد: در جريان مذاكرات طرف ازبكستاني متعهد شد تمام توان خود را در حمايت از عضويت ايران به كار بندد و سدهاي موجود را از بين ببرد.
 
کد مطلب: 8175
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *