کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرنوشت نامعلوم هزاران میلیارد تومان

21 بهمن 1396 ساعت 16:36

یک اقتصاددان با بیان اینکه بانک ها پولی برای شرکت‌های تولیدی ندارند، گفت: نقدینگی از زمان روی کار آمدن آقای روحانی چندین برابر شده اما بانک‌ها خالی از منابع هستند حال سوال اینجاست که این پولها کجا هستند؟ پول‌هایی که باید در بانک‌ها باشند و از پس‌انداز خرد مردم جمع شود سرنوشت‌شان نامشخص است.


یک اقتصاددان با بیان اینکه بانک ها پولی برای شرکت‌های تولیدی ندارند، گفت: نقدینگی از زمان روی کار آمدن آقای روحانی چندین برابر شده اما بانک‌ها خالی از منابع هستند حال سوال اینجاست که این پولها کجا هستند؟ پول‌هایی که باید در بانک‌ها باشند و از پس‌انداز خرد مردم جمع شود سرنوشت‌شان نامشخص است.
به گزارش ایلنا، محمود جامساز در خصوص رانت و فساد در سیستم اقتصادی و اجتماعی کشور اظهار داشت: علت این موضوع بزرگ شدن دولت و بزرگی دیوان سالاری است که فسادانگیز شده است.
وی افزود: بروکرات‌ها زمانی قدرت را در دست می‌گیرند که منافع خود را بر منافع ملی‌ترجیح دهند و به جای آینده‌نگری و اینکه کشور در آینده در چه جایگاه و رتبه‌ای قرار گیرد در سودجویی شخصی خود گم می‌شوند. در نتیجه مراکز فسادی بوجود می‌آید‌ که در سیستم بانکی و دستگاه دیوان سالاری بدترین بروکراسی‌ها با هزینه های بسیار بالا حاصل می‌شود.
با اخراج ۵۰ درصد کارمندان دولت بهره‌وری افزایش می‌یابد
این اقتصاددان تصریح کرد: دستگاههای اداری کشور به قدری از نظر کارمند اشباع هستند که اگر ۵۰ درصد کارمندان دولت از کار برکنار شوند نه تنها مشکلی بوجود نمی‌آید بلکه بهره‌وری نیز افزایش‌خواهد یافت.
اختلاس‌ها گردش پولی کشور را مختل کرده است
جامساز افزود: فساد یکی از عوامل اصلی بیکاری در کشور، بازدارنده رشد اقتصادی و یکی از عوامل اصلی عدم توزیع عادلانه ثروت و مهمترین عامل در ایجاد فاصله طبقاتی و شکاف بین فقر و غنی است.
این اقتصاددان گفت: چندین هزارمیلیارد تومان از سوی تعداد انگشت شماری افراد از چرخه پولی کشور خارج شده است، البته تعدادی از اختلاس‌ها هم‌اکنون افشا شده و برخی دیگر اما هنوز افشا نشده است، این اختلاس‌ها به قدری زیاد بوده که گردش پولی کشور را مختل کرده است.
نقدینگی در دولت روحانی چند برابر شده است
وی گفت: نقدینگی از زمان روی کار آمدن آقای روحانی چندین برابر شده و از حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به هزارو ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و بانک‌ها خالی از منابع هستند حال سوال اینجاست که این پولها کجا هستند؟ پول‌هایی که باید در بانک‌ها باشند و از پس‌انداز خرد مردم جمع شود سرنوشت‌شان نامشخص است.
وی ادامه داد: پول‌هایی که باید صرف تحصیلات و خدمات جهت تولید و توزیع مناسب کالا شود و یک موازنه را بین عرضه و تقاضا ایجاد کند تا منجر به دستیابی یک قیمت عادله شود، متاسفانه بوسیله اختلاس چندین نفر مخدوش شده است.
بانک‌ها برای شرکت‌های خرد و متوسط تولیدی پولی ندارند
جامساز ادامه داد: هم اکنون بانک‌ها برای شرکت‌های خرد و متوسط تولیدی دیگر پولی ندارند. مردم برای دریافت ۱۰۰ میلیون تومان وام اولین سنگ بزرگ پیش پایشان ارائه وثیقه است، مردم در ابتدا باید وثیقه را به بانک بدهند و بابت آن بهره بدهند.
وی افزود: ما هم‌اکنون در سیستم بانکی‌مان فساد زیادی داریم که رتبه ما را در دنیا در درجات بسیار منفی قرار داده است.
وی با بیان اینکه بروکراسی ما فسادزاست، گفت: سیستم بانکی به سیستم بروکراسی وام می‌دهد و همواره دولت دستش در جیب سیستم بانکی است و از جیب ملت این پول می‌رود و قدرت خرید مردم هم کاسته می‌شود.
این اقتصاددان افزود: در مجموع بروکراسی‌ما فساد زاست، از بین رفتن این فساد تنها با از بین رفتن تفکر دولتی امکان پذیر است.

نیازمند ارتباط با دنیا هستیم
وی گفت: در کشور دانشجوی تحصیل کرده کم نداریم اما متاسفانه اکثرا بیکار هستند در این راستا مهمترین کار باید ارتباط با دنیا باشد ما نیازمند این هستیم که اقتصاد خود را با تکنولوژی روز دنیا همسو کنیم.


کد مطلب: 82257

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/82257/سرنوشت-نامعلوم-هزاران-میلیارد-تومان

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir