۰
شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۴

اشتغالزایی و محو فقر مطلق، 2 هدف دولت

معاون اقتصادی رئیس جمهوری از اشتغالزایی و محو فقر مطلق بعنوان دو هدف عمده دولت یاد کرد و گفت: بالای سه میلیون بیکار در کشور داریم و مدام شاهد رشد آمار بیکاران دانش آموخته هستیم.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری از اشتغالزایی و محو فقر مطلق بعنوان دو هدف عمده دولت یاد کرد و گفت: بالای سه میلیون بیکار در کشور داریم و مدام شاهد رشد آمار بیکاران دانش آموخته هستیم.
به گزارش ايرنا، محمد نهاوندیان، شنبه شب در همایش مدیران اقتصادی استان یزد افزود: همه باید مسیر پیشرفت را با هم طی کنیم زیرا به تنهایی به جایی نخواهیم رسید. 
وی اظهار داشت: اگر گسل را برای مقصرسازی و پاکیزه نگهداشتن خود عمیق تر کنیم موفق نخواهیم شد، اگر به گذشته نگاه کرده و عبرت بگیریم و بر این مبنا به آینده نگاه کنیم موفق می شویم. 
معاون اقتصادی رییس جمهوری یادآور شد: باید در ایام دهه فجر از تجربیات، ناموفقیتها، موفقیت ها و درس آموزی ها سخن گفت، باید به گسل نسلی نگاه کنیم و حافظه ملی را مدام قوی و نو کنیم و بخش های خصوصی هم در این حوزه وظیفه دارند ضمن آنکه باید به نسل بعد و سیاستمداران آینده هم منتقل کنیم . 
وی رمز توفیق در این عرصه را اتحاد و همکاری بجای کینه توزی دانست و افزود: باید به نقاط مثبت نگاه کرد تا از نکات منفی و عدم موفقیت ها فاصله بگیریم و ارزیابی درستی داشته باشیم . 
نهاوندیان با بیان اینکه امروز به نقطه بزرگی در صادرات غیرنفتی رسیده ایم، عملکرد 2 سال گذشته دولت و ایجاد 700 هزار شغل در کشور را از دست آوردهای دولت دانست. 
وی این افزایش اشتغال را بیانگر افزایش نرخ مشارکت دانست و گفت: زمانی می توان بازار کار ایجاد کرد که برای خرید کالا هم تقاضا ایجاد شود. 
معاون اقتصادی رییس جمهوری با بیان اینکه همت دولت یازدهم، برداشتن تحریم ها بود 
اضافه کرد: هنوز به همه اهداف اقتصادی برجام بخاطر تخلفات آمریکا نرسیده ایم ولی آثار آن در دسترسی به بازار جهانی و افزایش مبادلات قابل مشاهده است که البته مقدمه ای برای فعالیتهاست. 
وی افزود: حالا باید از اینجا به بعد در بازار رقابت جهانی وارد شد و در میدان مسابقه، خود را با رقبای جهانی مقایسه کرد و در واقع راه برای مسابقه ایرانی ها در این عرصه باز شده است 
نهاوندیان تصریح کرد: ایجاد آرامش بازار، قابلیت پیش بینی اقتصاد ایران، نرخ تشکیل سرمایه و جذب سرمایه خارجی و حل مشکلات تعداد زیادی از واحدهای نیمه تعطیل بصورت قابل توجهی رشد یافته است. 
وی به آشفتگی های گذشته در سیستم بانکی اشاره و گفت: میزان بالایی از منابع بانکی به دلیل تسهیلات معوق و انحراف منابع، قفل شده بود و دود آن به چشم تولیدکنندگان می رفت. 
وی یادآور شد: موسسات مالی غیر منظم، 25 درصد منابع کشور را در 2 دهه گذشته جذب کرده بودند و هزینه های تامین مالی و تولید را بالا برده بودند که با پایین آمدن تورم و سود بانکی، اتفاقات خوبی افتاد اما به دلیل عدم تطبیق سیستم با توان کشور ، سود بانکی از نرخ تورم تمرد کرد و خواب سرمایه در سیستم بانکی موجب بالابردن هزینه ها شد. 
این مسوول تصریح کرد: هزینه اجتماعی که از سوی دولت انجام شد برای انضباط مالی سیستم بانکی بود و دولت تا آخر ایستاده تا سیستم بانکی برای حمایت از تولید بایستد و دولت در این مسیر جدی است. 
وی با بیان اینکه ایجاد این فرصت وظیفه دولت است اما استفاده از آن وظیفه بخش خصوصی است گفت: طرح بازآفرینی شهری فرصتی برای تمام بخش هاست و از مزایای اجتماعی آن می توان به ایجاد احساس نشاط در بیش از 25 درصد جمعیت شهری، ایجاد بالای 200هزار شعل در سال، میدان گسترده ای برای نوسازی شهری اشاره کرد. 
وی به طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل اشاره و صرفه جویی ناشی از این طرح را 1.2 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: با اجرای این طرح، قیمت اتوبوس و کامیون، نصف خواهد شد و در قالب این طرح، 2 کامیون فرسوده تحویل و یک کامیون نو ارائه می شود. 
نهاوندیان تاکید کرد: در اشتغال روستایی 1.5 میلیون دلار گذاشته شده و بنای دولت دوازدهم هم بر نوسازی اقتصاد ایران در تمام بخشهاست. 
وی در ادامه اظهار داشت: در جانمایی های صنعت فولاد در گذشته، تصمیماتی گرفته شد که با هیچ منطقی سازگاری نداشت، اگر عزم کرده ایم که در رقابت جهانی حضور داشته باشیم و برنده شویم با تیم نامنسجم نمی توانیم. 
وی همچنین بزرگ شدن غیرطبیعی موسسات اعتباری غیردولتی با ظاهر خصوصی را یادآور شد و گفت: این امر، عملا به اهداف اصل 44 کمک نکرده و ضرر هم زده و قابلیت نظارت بر آنها را نیز کاهش داده است. 
کد مطلب: 82278
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *