کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چند و چون طرح جدید برای سربازی

25 بهمن 1396 ساعت 13:43

از آنجاییکه این نقد جدی وجود دارد که کلا نظام سربازی کنار گذاشته شود، برخی از افراد برای حفظ این نظام طرح‌های دیگری ارائه می‌دهند، طرح آموزش مهارت فنی و حرفه‌ای سربازان در این قالب مطرح است.


از آنجاییکه این نقد جدی وجود دارد که کلا نظام سربازی کنار گذاشته شود، برخی از افراد برای حفظ این نظام طرح‌های دیگری ارائه می‌دهند، طرح آموزش مهارت فنی و حرفه‌ای سربازان در این قالب مطرح است.

فرارو- فرمانده قرارگاه مهارت‌آموزی کارکنان ستادکل نیرو‌های مسلح از ارائه آموزش‌های مهارت‌محور به بیش از ۲۰۰ هزار سرباز از سال ۹۷ خبر داد.
به گزارش فرارو؛ وی با اعلام اینکه حدود ۴۰ درصد از سربازان تحصیلکرده هستند اظهار امیدواری کرد این سربازان بتوانند بعد از سربازی به عنوان یک نیروی مهارت‌آموز جذب بازار کار شوند. فرحی همچنین از تفاهم سه جانبه بین دانشگاه علمی کاربردی، دانشگاه فنی‌حرفه‌ای و سازمان کار فنی‌حرفه‌ای برای اجرای این طرح خبر داد.
مدت هاست که بحث آموزش مهارتی سربازان در قالب طرح‌های مختلف مطرح می‌شود. اما اینکه آموزش‌های مهارتی ۲۰۰ هزار سرباز توسط نهاد‌های نظامی تا چه حد می‌تواند بر آمادگی جوانان برای ورود به بازار کار موثر باشد، جای تامل دارد.
 
با توجه به تخصصی شدن رشته‌ها و توانایی های لازم برای ورود به بازار کار، انتقادات بسیاری  به نحوه آموزش دانشگاه‌ها با وجود امکانات آموزشی وارد شده است. و اغلب فارغ التحصیلان تنها پس از چند سال سابقه کار به مهارت‌های لازم دست پیدا می‌کنند.
حال در دوره ۲۴ ماهه خدمت سربازی با توجه به زمانی که برای آموزش‌های نظامی در نظر گرفته می‌شود و همچنین نیاز ارگان‌های نظامی به سرباز برای انجام امور نگهبانی، خدماتی و... آیا زمان کافی برای آموزش مهارت‌های فنی حرفه‌ای وجود دارد؟
در سال‌های اخیر بسیاری از آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای به دلیل نبود کارآموز ورشکست شده اند و به نظر می‌رسد بازار اینگونه فعالیت‌ها اشباع شده است، حال ورود نهاد‌های نظامی به بحث آموزشِ این مهارت‌ها بدون امکانات آموزشی علاوه بر هزینه‌ای که بر دوش این نهاد‌ها تحمیل می‌کند، ممکن است بازدهی مطلوب را هم نداشته باشد.
دکتر حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مجلس در گفتگو با فرارو با انتقاد از وجود نظام سربازی در کشور گفت: از آنجایی که این نقد جدی وجود دارد که کلا نظام سربازی کنار گذاشته شود، برخی از افراد برای حفظ این نظام طرح‌های دیگری ارائه می‌دهند، طرح آموزش مهارت فنی و حرفه‌ای سربازان در این قالب مطرح است.
 
آیا طرح مهارت‌آموزی سربازان بازدهی دارد؟
به اعتقاد او، هدف این طرح استفاده بهینه از تخصص اولیه سرباز یا تخصص ثانویه بعد از خدمت است، اما نه تنها مشکل اول حل نمی‌شود بلکه دو مشکل اساسی پیش می‌آید: یکی اینکه تعداد سربازانی که جذب می‌شوند بر اساس میزان نیازمندی‌های کشور به سرباز است و در صورت تخصیص زمان برای آموزش‌هایی که معلوم نیست بازدهی هم داشته باشد، ارگان‌های نظامی به تعداد بیشتری سرباز نیاز خواهند داشت. دوم اینکه سربازان در جنبه نظامی و امنیتی باید آموزش ببیند و خدمت کنند، کشاندن آن‌ها به حوزه‌هایی که معلوم نیست چقدر برای سربازان بازدهی داشته باشد جای انتقاد دارد. به ویژه اینکه سربازان دو سال خدمت سربازی دارند و مشخص نیست که در این دو سال چه مدت می‌توانند آموزش ببینند.
این نماینده مجلس ادامه داد: همچنین بسیاری از نهاد‌های آموزشی ما مثل دانشگاه‌های غیر انتفاعی و علمی کاربردی، آموزشکده‌های فنی و... عملا بخاطر اینکه کارآموز کمتری دارند در حال ورشکستگی هستند.
فلاحت پیشه گفت: من معتقدم با این کار تنها هزینه‌ای روی دوش نظام سربازی کشور گذاشته می‌شود و معلوم نیست چه خروجی‌ای داشته باشد.
به اعتقاد این نماینده مجلس معیشت خیلی مهم‌تر از آموزش مهارت در این مدت کوتاه است.


کد مطلب: 82464

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/82464/چند-چون-طرح-جدید-سربازی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir