۰
سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۲۴

تنباکوی محرک از شایعه تا واقعیت!

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:ستاد از سه آزمایشگاه مرجع خواسته است تا اگر مستنداتی درباره تنباکوی محرک یا جنسی در اختیار دارند ارائه دهند اما هنوز مستندات و گزارشاتی از این تنباکو از آزمایشگاه های مورد نظر ارایه نشده است.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:ستاد از سه آزمایشگاه مرجع خواسته است تا اگر مستنداتی درباره تنباکوی محرک یا جنسی در اختیار دارند ارائه دهند اما هنوز مستندات و گزارشاتی از این تنباکو از آزمایشگاه های مورد نظر ارایه نشده است.
به گزارش ایرنا، پرویز افشار در حاشیه نشست 110 سمن (سازمان مردم نهاد) با وزیر کشور درپاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینکه آیا ورود تنباکوی جنسی را تایید می کنید؟ این مطلب را بیان کرد.
وی آزمایشگاه های پلیس مواد مخدر،وزارت بهداشت و آزمایشگاه سازمان ملی استاندارد را سه آزمایشگاه مرجعی عنوان کرد که ستاد از آنان برای تنباکوی جنسی استعلام کرده است که تاکنون گزارش اثبات شده ای مبنی بر اینکه موادی به غیر ازآمفتامین و شیشه به تنباکو اضافه شده باشد دریافت نشده است.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: ما مسئول مواد اعتیادآور محرک زا هستیم و مسئولیتی درباره تنباکو نداریم. اما گزارش ها و مصاحبه ها را بطور مسقیم در فضای مجازی رصد کردیم و به کسانی که به این امر دامن زده بودند صحبت کردیم که اگر مستنداتی دارند در اختیار ما قرار دهند.
افشار تاکید کرد: تنباکو برای خودش متولی جداگانه دارد و وزارت بهداشت و درمان و شرکت دخانیات در این زمینه کار انجام می دهند.
افشار درباره تنباکوی آغشته به شیشه هم توضیح داد: اگر به تنباکو ماده مخدر شیشه اضافه شود شیشه بر اثر حرارت مستقیم استهاله می شود و خاصیت اش را فورا از دست می دهد و تغییر می کند .
وی تاکید کرد: متاسفانه عده ای تلاش می کنند در آشفته بازار مواد مخدر در فضای مجازی چیزهایی را بطور کاذب تبلیغ کنند و با درست کردن بازار مکاره سود ببرند وعده ای هم به این اوضاع دامن می زنند.
وی درباره کانال های مجازی تبلیغ کننده مواد مخدر نیز اظهار کرد: رصد و کنترل همه کانال ها برایمان مقدور نیست چرا که این کانال ها، گاه فعالیت خود را پر رنگ و گاه کمرنگ می کنند و گاهی هم با نام جدیدی فعال می شوند.
وی ادامه داد: سال گذشته پلیس فتا24 کانال را شناسایی و معرفی و با آنها برخورد کرد. اما باید بدانیم که برخورد با متخلفان فوری قابل انجام نیست چرا که پلیس فتا باید به سرشاخه های این کانال ها دست یابد.
به گزارش ایرنا ، اخیرا هادی پناهی، رئیس کانون درمانگران اعتیاد کشور از ورود مخدر جدیدی با عنوان تنباکوی جنسی خبر داده و گفته بود که این نوع تنباکو آغشته به مخدر به صورت محدود و به شکل مسافری از کشورهای خارجی به کشور وارد شده است. 
وی گفته بود که این تنباکو ماده ای نوظهور است که دارای ترکیبات محرک و مخدر است و آسیب جدیدی به سیستم های جنسی زنان و مردان وارد می سازد.
پناهی افزوده بود که مصرف این تنباکو تاثیری منفی جدی برسیستم باروری زنان بر جای می گذارد و منجر به ناباروری قطعی در آنان می شود. 
به گفته این کارشناس، این تنباکو تحت لیسانس یکی ازکشورهای عربی است که با قیمتی بیش از تنباکوی موجود در بازارعرضه می شود و روی بسته بندی آن عبارات و مفاهیم مشخصی درج شده است که قابل شناسایی است.

شناسایی خواننده های داروهای مخدر
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه اظهار کرد: اخیرا هم موجی از خوانندگانی را شناسایی کرده ایم که این افراد برای برخی داروهای مخدر همچون ترمادول و زولپیودم ترانه هایی خوانده بودند که با آنها برخورد شد .

افزایش کشفیات مواد مخدر
افشار اضافه کرد: در 11 ماهه امسال، 14 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش کشفیات داشته ایم. اما نگرانی ما بیشتر برای آن است که میزان مخدر افغانستان در سال آینده بشدت افزایش خواهد یافت بطوریکه از چهار هزار و 600 تن به 9 هزار تن خواهد رسید.
وی ادامه داد: سال 97 سال هوشیاری ملت است نه فقط برای نیروهای امنیتی و نظامی بلکه برای همه مردم و باید مداخلات پیشگیرانه همه به حداکثر برسد.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره نظارت بر قاچاق داروها در کشور هم گفت: مسئولیت نظارت بر عرضه داروهای قاچاق که در ناصرخسرو به فروش می رسد با وزارت بهداشت است که به بازار مکاره تبدیل شده است. البته برخوردهای ضربتی صورت می گیرد اما مستمر نیست معتقدیم این قبیل برخوردها باید ساماندهی شود. 
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: عرضه دارو در بازار سیاه باید ساماندهی شود چرا که مردم برای تهیه داروهای مورد نیازشان به این افراد مراجعه می کنند و اگر دقت لازم صورت نگیرد و تاریخ انقضاء دارو مورد توجه قرر نگیرد، مخاطرات جانی آنها را تهدید می کند.
افشار تاکید کرد: درمیان داروهای قاچاق، بعضا داروهای مخدر همچون ترامادول ومتادون هم بفروش می رسد که البته دراین حوزه ، ستاد مبارزه با مواد مخدر فعال است و پلیس مواد مخدر اقدام و با متخلفان برخورد می کند اما چون تعداد صنوف فعال زیاد است نظارت بر کار همه آنها مقدور نیست.
وی اظهار کرد: سال گذشته با تعدادی از قاچاقچیان داروهای مخدر برخورد و بعضی از مغازه ها و ملک های آنها مسدود شد.
کد مطلب: 83164
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *