; ?>; ?> پیام «کیم جونگ اون» به بازار جهانی - مردم سالاری آنلاين
۰
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۲

پیام «کیم جونگ اون» به بازار جهانی

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ۷/ ۰ درصدی به نرخ ۴۴۹۷ تومان معامله شد. پس از افزایش ۳۸ تومانی نرخ دلار طی ۳ روز متوالی، پنج‌شنبه دلار کم‌نوسان بود. پیش‌تر با رسیدن دلار به سقف ۴۹۱۰ تومانی (۲۴ بهمن)، فشار عرضه صرافی بانک‌ها، تعیین نرخ عرضه از سوی این صرافی‌ها، دستگیری دلالان ارزی و محدودیت جدی معاملات ارزی (تعیین سقف فروش) افت ۴۵۰ تومانی دلار را طی ۱۵ روز معاملاتی رقم زد.
هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ۷/ ۰ درصدی به نرخ ۴۴۹۷ تومان معامله شد. پس از افزایش ۳۸ تومانی نرخ دلار طی ۳ روز متوالی، پنج‌شنبه دلار کم‌نوسان بود. پیش‌تر با رسیدن دلار به سقف ۴۹۱۰ تومانی (۲۴ بهمن)، فشار عرضه صرافی بانک‌ها، تعیین نرخ عرضه از سوی این صرافی‌ها، دستگیری دلالان ارزی و محدودیت جدی معاملات ارزی (تعیین سقف فروش) افت ۴۵۰ تومانی دلار را طی ۱۵ روز معاملاتی رقم زد.

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
بازار سهام
سومین هفته نزولی شاخص
به گزارش دنیای اقتصاد، شاخص کل بورس با افت هفتگی ۱۲/ ۱ درصدی برای سومین هفته متوالی نزولی شد. ریسک بازارهای جهانی در کنار نیاز به نقدینگی در پایان سال فشار فروش را در بازار سهام رقم زد. اما خوش‌بینی‌ها به عملکرد سال گذشته شرکت‌ها، تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها (۵/ ۵۵ میلیارد تومانی) برای ششمین هفته متوالی را رقم زد. روز جمعه چشم‌انداز اجرایی شدن تعرفه واردات ۲۵ درصدی فولاد و ۱۰ درصدی آلومینیوم آمریکا از ۱۵ روز دیگر افت قیمت‌های جهانی را رقم زد. مس بورس فلزات لندن (LME) به کمترین سطح از فوریه (۶۷۷۸ دلار/ تن) و در بازار شانگهای به کف سپتامبر رسید. فلزات مرتبط با فولاد، روی زیر ۳۲۰۰ دلار و نیکل با افت مواجه شدند. همچنان ریسک برجام بر خودرویی‌ها، تردید نسبت به روند آتی قیمت نفت و روند قیمت محصولات پتروشیمی (با افت در هفته‌های اخیر) بر شاخص اثرگذار است.
پیام «اون» به بازار جهانی
بازار ارز
توقف دلار زیر 4500 تومان
هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ۷/ ۰ درصدی به نرخ ۴۴۹۷ تومان معامله شد. پس از افزایش ۳۸ تومانی نرخ دلار طی ۳ روز متوالی، پنج‌شنبه دلار کم‌نوسان بود. پیش‌تر با رسیدن دلار به سقف ۴۹۱۰ تومانی (۲۴ بهمن)، فشار عرضه صرافی بانک‌ها، تعیین نرخ عرضه از سوی این صرافی‌ها، دستگیری دلالان ارزی و محدودیت جدی معاملات ارزی (تعیین سقف فروش) افت ۴۵۰ تومانی دلار را طی ۱۵ روز معاملاتی رقم زد. اما بالاتر بودن نرخ حواله‌ای درهم و نرخ دلار در مناطق مرزی، شناسایی کف قیمتی از سوی معامله‌گران، تشکیل صف‌های قابل توجه مقابل صرافی‌ها و ممانعت بسیاری از صرافی‌ها برای عرضه ارز را به دنبال داشت. موضوعی که نرخ دلار را در معاملات غیررسمی بالاتر از ۴۷۰۰ تومان رساند. با وجود رشد نرخ دلار عرضه‌شده از سوی بازارساز برای ایجاد تعادل در بازار، همچنان رشد قابل توجه تقاضا وجود دارد.
پیام «اون» به بازار جهانی
بازار سکه
احتیاط سکه نزدیک سقف
هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 25/ 2 درصدی برای دومین هفته متوالی صعودی و به قیمت یک میلیون و 588 هزار تومان معامله شد. با وجود روند صعودی سکه در ابتدای هفته، اما افت طلای جهانی روز پنج‌شنبه به کانال 1320 دلاری افت 2 هزار تومانی سکه را رقم زد. روز جمعه نیز تداوم روند نزولی طلا پیش از انتشار آمار اشتغال آمریکا رقم خورد. چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا فشار را بر طلا حفظ کرده است. در بازار ارز نیز بازارساز برای بازگرداندن تعادل به بازار ارز، دلار را نزدیک نرخ ۴۵۰۰ تومان عرضه کرد. اما چشم‌انداز رشد نرخ دلار در کنار رشد تقاضای روز مادر، پیش‌تر در قیمت سکه پیش‌خور شد و رشد سکه نزدیک سقف یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را از کف یک میلیون و ۴۸۸ هزار تومان (۳ اسفند) رقم زد.
پیام «اون» به بازار جهانی
بازار طلای جهانی
افت طلا پیش از آمار اشتغال آمریکا
دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1319 دلار معامله شد. تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران روز جمعه با موافقت ترامپ برای دیدار با رهبر کره شمالی و پیش از آمار اشتغال آمریکا طلا را به کف ۱۳۱۵ دلاری نزدیک کرد. با وجود نوسان طلا روز چهارشنبه در کانال ۱۳۲۰ دلاری، روز پنج‌شنبه رشد شاخص دلار از کف ۳‌هفته‌ طلا را نزولی کرد. روز پنج‌شنبه اعلام رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا از دور بودن نرخ تورم از تورم هدف عامل فشار بر یورو شد. همچنین چشم‌انداز تداوم سیاست‌های انبساطی بانک ژاپن نیز افت ین را رقم زد. همچنان چشم‌انداز جنگ تجاری با اعمال تعرفه آمریکا برای واردات فولاد و آلومینیوم عامل تقویت احتیاط معامله‌گران است. با وجود چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا، تشدید تنش‌های واشنگتن و تشدید کسری بودجه آمریکا فشار بر شاخص دلار را حفظ کرده است.
پیام «اون» به بازار جهانی
بازار اوراق مسکن
رشد آرام «تسه»ها از کف
اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با رشد هفتگی ۱۵/ ۳ درصدی به قیمت ۶۶ هزار و ۷۲۳ تومان معامله شدند. از ابتدای اسفند شاهد تداوم روند نزولی پس از افت ۸/ ۸ درصدی «تسه»ها در ۳ ماه آذر، دی و بهمن بودیم. به این ترتیب میانگین «تسه»ها در نیمه اول اسفند در سطح ۶۶ هزار و ۹۸۹ تومان قرار گرفتند. با وجود این پس از رسیدن اوراق به کف ۶۵ هزار تومانی (کمترین سطح از آبان ۹۴)، شناسایی کف قیمتی و رشد اندک تقاضا با نزدیک شدن به پایان سال اوراق را از کف مزبور بازگرداند. رشد تقاضا و چشم‌انداز رشد قیمت‌ها با افزایش قیمت نهاده‌های تولید، افزایش ۳/ ۲۲ درصدی میانگین قیمت مسکن را در بهمن رقم زد. اما احتیاط معامله‌گران برای فروکش نوسانات و پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مصرفی مسکن افت تقاضای «تسه»ها را در ماه‌های اخیر رقم زد.
پیام «اون» به بازار جهانی
بازار نفت
بازگشت نفت از کف ۳‌هفته
دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۶/ ۶۰ دلار معامله شد. روز جمعه قیمت نفت پس از دو روز افت متوالی، صعودی شد. اعلام آمادگی رهبر کره شمالی برای ملاقات با ترامپ و تعلیق آزمایش‌های هسته‌ای تا زمان دیدار احتمالی تا ماه مه، با رشد ریسک‌پذیری و رشد بازارهای سهام آسیا روز جمعه از نفت حمایت کرد. اما پیش‌تر چشم‌انداز جنگ تجاری با دورنمای اعمال تعرفه‌های وارداتی آمریکا برای دو کالا با تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران در کنار رشد موجودی نفت تجاری آمریکا (۴/ ۲ میلیون بشکه در روز) بر نفت فشار آورد. علاوه بر این، رشد ۸۶ هزار بشکه در روز تولیدات آمریکا به رکورد ۳۶۹/ ۱۰ میلیون بشکه در روز و افزایش ۲۳ درصدی تولیدات از میانه ۲۰۱۶ در کنار چشم‌انداز رشد تولیدات به ۱۱ میلیون بشکه در روز در ابتدای ۲۰۱۹ فشار را بر نفت حفظ کرده است.
پیام «اون» به بازار جهانی
کد مطلب: 83702
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *