۰
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۰

ساختار احزاب ما غالبا مردانه است

یک فعال سیاسی اصلاح طللب با اشاره به خلا موجود در حوزه زنان، در جریان اصلاحات اظهارداشت: درجریان اصلاحات به رغم تاکیدی که به حضور زنان در انتخابات دارد و به رغم توجهی که به حضور زنان در لیست های انتخاباتی همواره داشته است،فقدان راهبرد در حوزه زنان ، در جریان اصلاحات کاملا احساس می‌شود
یک فعال سیاسی اصلاح طللب با اشاره به خلا موجود در حوزه زنان، در جریان اصلاحات اظهارداشت: درجریان اصلاحات به رغم تاکیدی که به حضور زنان در انتخابات دارد و به رغم توجهی که به حضور زنان در لیست های انتخاباتی همواره داشته است،فقدان راهبرد در حوزه زنان ، در جریان اصلاحات کاملا احساس می‌شود

آذر منصوری در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به اینکه یکی از الزامات توسعه همه جانبه متوازن وپایدار ، ایجاد فرصت های برابر برای احاد جامعه است و ۵۰% از این جامعه را هم زنان تشکیل میدهند، گفت: در وحله اول پذیرش نقش زنان در جامعه از سوی جریانات سیاسی برای حرکت به سوی از بین بردن خلا های موجود، لازم است.

وی با بیان اینکه اولین اقدام و اولین الزام برای حضور زنان در عرصه عمومی و از بین بردن تبعیض ها پذیرش ایند مسئله توسط جریان های سیاسی موجود در کشور است، اظهار داشت: اتخاذ استراتژی برای رفع تبعیض های موجود باید در بطن جریان اصلاحات و گفتمان آن قرار بگیرد و نماد های توجه واقع بینانه و عینیت یافتن راهبردهارا نیز درراهکارها به همراه داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: من براساس تجربه چندین ساله حضور در جبهه اصلاحات می‌توانم بگویم جریان اصلاحات به رغم تاکیدی که به حضور زنان در انتخابات داشت و به رغم توجهی که به حضور زنان در لیست‌های انتخاباتی همواره داشته است، خلاء استراتژی پیش برنده در حوزه زنان دارد. البته نباید این واقعیت را که جریان اصلاحات همواره در مسیر پیشرفت و توسعه به حضور زنان تاکید دارد، نادیده گرفت.

منصوری با تاکید بر اینکه احزاب باید سقف مشارکت سیاسی زنان را بالا ببرند و همواره برنامه‌هایی داشته باشند که براساس آنها این خلاء به حداقل برسد تصریح کرد: احزاب در این زمینه نقش کلیدی دارند و باید برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی را تبیین کنند.

وی با بیان اینکه در میان دولت‌هایی که پس از انقلاب اسلامی به روی کار آمده‌اند دولت اصلاحات بیشترین تلاش را در زمینه رسیدگی به وضعیت زنان و برابری جنسیتی داشته است، افزود: اما بعد از دولت اصلاحات دولت روحانی است که در برنامه ششم خود توجه ویژه‌ای به برابری جنسیتی به خرج داده است و بنابر دستورالعملی هم که از سوی دولت ابلاغ شده است باید تا سال ۱۴۰۰ از راهبرد تبعیض مثبت که جزیی از استراتژی‌های تعیین شده است، استفاده کند.

منصوری با بیان اینکه نقش احزاب در رفع خلاءها و چالش‌های موجود بسیار کلیدی و مهم است است، ابراز داشت: احزاب باید بستر مناسب را برای استفاده بیشتراز زنان در عرصه‌های مدیریتی و عمومی فراهم کنند اما احزاب ما هیچ راهبرد مشخص و برنامه‌ریزی کارآمدی برای رفع این تبعیض‌ها ندارند و به جز حزب مشارکت تجربه دیگری در این زمینه بین احزاب نداریم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: ساختار احزاب ما غالبا مردانه است و همین مساله ممکن است بین اصلاحات و مطالبات زنان در جامعه فاصله ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌های موجود فعلی هم ناشی از تلاش جامعه زنان فعال در جریان اصلاح‌طلبی است، گفت: یکی از مباحثی که جریان اصلاحات باید بیش از پیش به آن توجه و رسیدگی کند فراهم آوردن سازوکارهای مناسب برای توسعه عدالت و عدالت‌خواهی است و عدالت جنسیتی هم ذیل عنوان کلی عدالت‌خواهی قرار می‌گیرد.

وی افزود: جریان اصلاحات علی الرغم تلاش‌هایی که در دوران دولت اصلاحات و توسط محمد خاتمی در زمینه بسترسازی عدالت همه‌جانبه صورت گرفت، در حال حاضر از خلاء جدی گفتمان عدالت‌خواهی رنج می‌برد و شاید یکی از دلایلی که عدالت جنسیتی هم در این جریان جایگاه مشخصی ندارد، به این مسئله برگردد.

منصوری هم‌چنین افزود: مجموعه اصلاحات که شامل رسانه‌ها، مطبوعات و احزاب شخصیت‌های فعال در این جریان می‌شود همگی در این خلاء نقش دارند و باید برای رفع آن تلاش کنند و به نظر من اعتراضات هفتم دی یک هشدار جدی به مجموعه جریانات سیاسی در کشور بود که نشان از نارضایتی بخش قابل توجهی از شهروندان جامعه محسوب می‌شد. به یک معنا آنها به این نتیجه رسیده بودند که با توجه به ظرفیت موجود نمی‌توانند به عدالت دست پیدا کنند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود درجریان اصلاح‌طلبی اشاره کرد: به نظر می‌رسد که این از عهده جریان اصلاحات برمی‌آید که زمینه مناسب را برای برپایی همه جانبه عدالت در کشور فراهم کند اما تازمانی که همه این اقدامات در کنار یکدیگر تبدیل به گفتمانی در جریان اصلاحات نشود، نمی‌توان مطمئن بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه نیاز مبرم جامعه امروز گفت‌وگوی ملی استT گفت: فعالان سیاسی درون جریان‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند که گفت‌وگوی ملی نیاز امروز جامعه است، خصوصا که باتوجه به اعتراضات اخیر نیاز به همبستگی برای رفع هرچه زودتر مشکلات بیشتر احساس می‌شود.

وی افزود: نکته بارزی که در این میان وجود دارد، تلاش و پیش‌قدم شدن جریان اصلاحات برای به سرانجام رسیدن این گفت‌وگوها میان جریان‌ها است.

منصوری با اشاره به نقش اساسی دولت در به ثمر رسیدن گفت‌و‌گوهای ملی افزود: در نهایت نقش اصلی برای به سرانجام رسیدن تمام این عوامل را دولت ایفا می‌کند که اخیرا هم اقدامات مثبتی برای برپایی گفت‌وگوهای ملی توسط وزارت کشور انجام شده است، به طوری که فعال شدن احزاب در سراسر کشور در دستور کار وزارت کشور هم قرار گرفته است و وزارت کشور در تلاش برای برای فعال‌سازی خانه احزاب است. دولت، مجلس احزاب و شخصیت‌های موثر باید برای تحقق گفت‌وگوی ملی برنامه و راهکار خود را مشخص کنند به طور قطع طرح گفت‌وگوی ملی بدون داشتن برنامه عمل به نتیجه نخواهد رسید..
کد مطلب: 83845
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *