۰
سه شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۴

خشکسالی؛ مهمان ناخوانده ۱۰ ساله کشور

یک کارشناس اقتصاد کشاورزی گفت: دولت برای آنکه بتواند تراز آب در بخش کشاورزی را از حالت منفی خارج کند، باید برای کشاورزان انگیزه‌ای ایجاد کند، تا به ازای نکاشت به آنها غرامت دهد، اما ظاهراً دولت توانایی این موضوع را هم ندارد.
یک کارشناس اقتصاد کشاورزی گفت: دولت برای آنکه بتواند تراز آب در بخش کشاورزی را از حالت منفی خارج کند، باید برای کشاورزان انگیزه‌ای ایجاد کند، تا به ازای نکاشت به آنها غرامت دهد، اما ظاهراً دولت توانایی این موضوع را هم ندارد.
به گزارش فارس، بهاءالدین نجفی در مورد راهکار‌های دولت برای مقابله با کاهش بارندگی‌ها و جلوگیری از کاهش تولیدات کشاورزی خاطرنشان کرد: طی ۱۰ سال اخیر خشک‌سالی گریبانگیر ما بوده است، اما این موضوع در سال زراعی ۹۷-۹۶ بیشتر نمود داشته است.
وی با اشاره به اینکه دولت سعی کرده تا در چند سال گذشته اقداماتی همچون روش‌های آبیاری نوین را در دستورکار قرار دهد، افزود: خوش‌بختانه با وجود خشک‌سالی‌ها، آمار‌های زراعی نشان می‌دهد که تولیدات ما در کشور کاهش پیدا نکرده است، اما آنچه که باید در برنامه گنجانده شود، روش‌های کاهش مصرف آب است که تولید بذر‌های اصلاح‌شده که نسبت به کم‌آبی مقاوم هستند، یکی از آنهاست.
استاد اقتصاد کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز همچنین توسعه کشت نشایی را یکی دیگر از راهکار‌هایی دانست که به کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی کمک شایانی می‌کند و اظهار داشت: در عین‌حال باید محصولاتی تولید کنیم که آب‌بری کمتری داشته باشیم، به شرط آنکه برای بازار آن هم فکری کرده باشیم.
وی افزود: صیفی‌جات، آب‌بری زیادی دارند که نمونه آن تولید هندوانه است که گاهی آن‌قدر با قیمت پایین در بازار به فروش می‌رسد که کشاروز ترجیح می‌دهد که محصول کشت‌شده را برداشت نکند و باید به سمتی برویم که بازار قدرت جذب محصولات کشاورزی را داشته باشد و کشاورز بداند که دقیقاً چه محصولی را کشت کند.
نجفی با اشاره به اینکه کشاورزان معمولاً بر اساس نرخ فروش محصولات در سال زراعی قبل اقدام به کشت محصول می‌کنند، تصریح کرد: همین مسئله سبب می‌شود که معمولاً در برخی از محصولات مانند سیب زمینی و پیاز تناسب نداشته باشیم، تا حدی که گاهی بازار با اشباع محصول و افت بی‌رویه قیمت و گاهی با افزایش بی‌رویه قیمت مواجه می‌شود.
این کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی توصیه کرد، تا وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی تولید و میزان مصرف آب در بخش کشاورزی و از طرف دیگر تنظیم بازار محصولات فکری به حال الگوی کشت، نحوه کشت و میزان آب‌بری محصولات بکند و افزود: باید آب مجازی را در تراز واردات و صادرات محصولات کشاورزی در نظر گرفت و چه بسا برخی محصولات آب‌بر را اصلاً تولید نکنیم.
وی گفت: باید کشاورزان را به سمتی تشویق کنیم که به کشت‌هایی رو بیاورند که به آب‌بری کمتری نیاز دارد.
نجفی همچنین به این نکته اشاره کرد که دولت برای آنکه بتواند تراز آب در بخش کشاورزی را از حالت منفی خارج کند، باید برای کشاورزان انگیزه‌ای ایجاد کند تا به ازای نکاشت به آن‌ها غرامت دهد، اما ظاهراً دولت توانایی این موضوع را هم ندارد.
کد مطلب: 84244
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *