۰
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۱

تصمیمی برای اعمال تحریم ایران نداریم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا احتمال تصمیم‌گیری درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در نشست امروز وزرای خارجه این اتحادیه را رد کرد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا احتمال تصمیم‌گیری درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در نشست امروز وزرای خارجه این اتحادیه را رد کرد.
به گزارش تسنيم، «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه قبل از نشست وزرای خارجه این اتحادیه در «لوگزامبورگ»، گمانه‌زنی‌ها درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را رد کرد. 
وی درباره دستور کار نشست امروز وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفت: «انتظار هیچ تصمیم جدیدی در خصوص اعمال تحریم‌های هدفمند علیه ایران را نداشته باشید.»ك
موگرینی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: «در بحث درباره ایران، انتظار حمایت کامل از توافق هسته‌ای ایران را داشته باشید. ما تمام آنچه در توان داریم را انجام می‌دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که توافق کماکان اجرا می‌شود.
پیشتر منابع خبری از برنامه‌ریزی‌های سه قدرت بزرگ اتحادیه اروپا (انگلیس، آلمان و فرانسه) که طرف ایران در توافق هسته‌ای برجام هستند برای اعمال تحریم‌های جدید به بهانه فعالیت‌های ادعایی تهران در سوریه خبر داده‌ بودند.  
هدف از این تلاش- به نوشته وبگاه خبری «پولیتیکو»- تا اندازه‌ای منصرف کردن «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از باطل کردن «برنامه جامع اقدام مشترک»، موسوم به «برجام» یا همان توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 است. 
منابع مطلع می‌گویند دیپلمات‌های تروئیکای اروپایی، یعنی فرانسه، آلمان و انگلیس در هفته‌های گذشته برای متقاعد کردن اعضای این اتحادیه برای پیشبرد این طرح تحریم‌ها لابی کرده‌اند، اما با مقاومت اتریش، قبرس، یونان، ایتالیا، اسپانیا و سوئد رو به رو شده‌اند. 
مطابق این گزارش، این تلاش‌ها تا قبل از ضرب‌الاجل خودخوانده ترامپ برای تصمیم‌گیری درباره برجام، یعنی 12 می (22 اردیبهشت‌) ادامه خواهند یافت. پولیتیکو نوشته بود قرار است در نشست هفتگی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در دوشنبه هفته جاری درباره این تحریم‌ها رایزنی‌هایی انجام شود. 
مقام‌های آگاه گفته‌اند در نشست‌هایی که در هفته‌های گذشته انجام شده پاریس، برلین و لندن فهرستی از 15 موسسه و فرد که به ادعای آنها در فعالیت‌های ایران در سوریه نقش دارند تهیه کرده و خواستار تحریم آنها شده‌اند. 
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان قرار است در ماه جاری میلادی در کاخ سفید با دونالد ترامپ دیدار کنند. تروئیکای اروپایی معتقدند آنها در صورت موفقیت در پیشبرد تحریم‌ها می‌توانند از آن به عنوان یک برگ چانه‌زنی برای مجاب کردن ترامپ به ماندن در برجام استفاده کنند. 
مخالفان این تحریم‌ها می‌گویند نشانه‌های اندکی وجود دارند مبنی بر اینکه اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران برای منصرف کردن ترامپ از خروج از برجام کافی است. 
کد مطلب: 84941
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *