کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پشیمانی و بازگرداندن اموال مسروقه هم فایده نداشت

اجرای حکم اعدام بهمن ورمزیار

خبر لغو حکم اعدام ورمزیار دیروز در فضای مجازی منتشر شده بود

29 فروردين 1397 ساعت 12:58

دادستان همدان از اجرای حکم اعدام «بهمن ورمزیار» در زندان همدان خبر داد. این درحالیست که طی روزهای اخیر در فضای مجازی خبر لغو اعدام این متهم که از اقدام خود پشیمان شده و خود را معرفی کرده بود منتشر شده بود.


دادستان همدان از اجرای حکم اعدام «بهمن ورمزیار» در زندان همدان خبر داد. این درحالیست که طی روزهای اخیر در فضای مجازی خبر لغو اعدام این متهم که از اقدام خود پشیمان شده و خود را معرفی کرده بود منتشر شده بود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، خبر غیرمنتظره اعدام بهمن ورمزیار را ساعت 10 صبح امروز، کامران حمزه در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد و گفت: روز سه‌شنبه - 28 فروردین ماه - به علت وجود اشکال قضایی در پرونده بهمن ورمvزیار، اجرای حکم این فرد به تعویق افتاد. اما پس از رفع مشکل قضایی این پرونده، حکم اعدام بهمن ورمزیار صبح امروز (چهارشنبه) - 29 فروردین - اجرا شد.
حکم اعدام بهمن ورمزیار قرار بود صبح دیروز اجرا شود که در فضای مجازی اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه این حکم با دستور مقامات عالی‌رتبه، موقتا متوقف شده است. حسن شمشادی، خبرنگار صداوسیما، در صفحه‌ی شخصی خود نوشت: اجرای حکم اعدام «بهمن ورمرزیار» با پیگیری‌های صورت گرفته با دستور رهبری، موقتا متوقف شده است. «مادر بهمن هم در ویدئویی با اعلام این مطلب از مقام معظم رهبری و رییس قوه قضائیه تشکر کرد . مادر بهمن گفته بود؛ او هیچ سابقه‌ای نداشته و پس از سرقت مسلحانه طلاها را بازگردانده و به شدت از کارش نادم است.
اما بر خلاف انتظار، حکم اعدام، صبح امروز اجرا شد. دادستان همدان در توضیحی با بیان اینکه توقف اجرای حکم با دستور مقامات عالی‌رتبه صحت ندارد، تاکید کرد که علت تعویق اجرای حکم فقط وجود یک اشکال قضایی است. کامران حمزه از اردیبهشت ماه 91 به عنوان دادستان شهرستان همدان مشغول فعالیت شده است.

بهمن ورمزیار که بود؟
بهمن ورمزیار آرایشگر و مربی باشگاه ورزشی در همدان بود که ۱۱ فروردین ۱۳۹۴ همراه با مهدی چراغی و چند تن دیگر اقدام به سرق مسلحانه از یک طلافروشی کرده بود. با این حال وی ۱۸ روز پس از ارتکاب جرم، خود را به پلیس تسلیم کرده و با ابراز پشیمانی از اقدام خود، اموال مسروقه را به صاحبش بازگردانده بود. این اقدام ورمزیار با این امید صورت گرفت که در اجرای حکم او، تخفیف اعمال شود. اما این اتفاق رخ نداد.
مادر بهمن ورمزیار در روزهای گذشته با انتشار ویدئویی با اشاره به اینکه شاکی وی رضایت داده و پلیس آگاهی هم اعلام کرده او داوطلبانه خودش را معرفی کرده، از مقامات خواست به بود کمک کنند تا اعدام او متوقف شود. اما از بین ورمزیار و چراغی که هر دو در این پرونده به اعدام محکوم شده بودند، حکم ورمزیار اجرا شد و هنوز از زمان اجرای احتمالی حکم مهدی چراغی اطلاعی در دست نیست.
حسن شمشادی خبرنگاری که به موازات خبرنگاری، پیگیر مسایل اجتماعی هم هست، پیش از اجرای حکم اعدام ورمرزیار، یادداشتی با عنوان «نگاهی به پرونده بهمن ورمزیار؛ مجرم محکوم به اعدام» را بازنشر کرده بود با این توضیح که: «متن ارسالی یک مخاطب محترم است که وکیل پایه یک دادگستری است؛ و طبیعی است که پرونده ایشان در اختیار من نیست».
متن یادداشت بدین شرح بود :
«سلام علیکم. در خصوص پرونده بهمن ورمزیار جهت مزید اطلاع جنابعالی و دوستان نکاتی به استحضارتون میرسونم. بهمن ورمزیار مرتکب سرقت مسلحانه میشه و پس از پشیمانی، طلاجات رو به مال باخته مسترد و شاکی اعلام رضایت می کنه و بهمن با راهنمایی وکیلش داوطلبانه خودش رو معرفی میکنه، همچنین بهمن فاقد سوء پیشینه کیفری هست. متاسفانه شعبه یک دادگاه انقلاب همدان بر خلاف موازین حقوقی، بهمن رو به علت ارتکاب محاربه به اعدام محکوم میکنه، رای در دیوان نقض و به شعبه هم عرض ارجاع میشه، شعبه هم عرض متاسفانه باز هم حکم به اعدام صادر میکنه و این بار در کمال تعجب رای رو تایید میکنه. نهایتا قرار بود رای صبح فردا (سه شنبه بیست و هشتم فروردین نود و هفت) اجرا بشه که با پیگیری‌ها و رایزنی‌های زیاد و نشر موضوع در فضای مجازی؛ به دستور مقام معظم رهبری، اجرای این حکم متوقف شده. بعنوان یک وکیل از منظر حقوقی خدمت شما عرض میکنم که بهیچ نحو عمل ارتکابی بهمن، منطبق با جرم محاربه نیست».
اما ورمزیار اعدام شد تا حداقل تاثیر اجرای این حکم، مخابره این پیام به متخلفان و متهمانی باشد که حتی در صورت پشیمانی و جلب رضایت شاکی هم، امکان تخفیف حکم وجود ندارد.
 


کد مطلب: 85125

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/85125/اجرای-حکم-اعدام-بهمن-ورمزیار

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir