۰
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۲۹

یادداشت بعیدی‌نژاد در ایندیپندنت

سفیر ایران در انگلستان با انتقاد از اقدام یکجانبه آمریکا و متحدانش علیه سوریه، نوشته است که چنین اقداماتی باعث بی‌ثباتی هستند و صلح و امنیت جهانی را به خطر می‌اندازند.
سفیر ایران در انگلستان با انتقاد از اقدام یکجانبه آمریکا و متحدانش علیه سوریه، نوشته است که چنین اقداماتی باعث بی‌ثباتی هستند و صلح و امنیت جهانی را به خطر می‌اندازند.
به گزارش فارس، «حمید بعیدی‌نژاد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن روز شنبه با انتشار یادداشتی در روزنامه «ایندیپندنت» انگلستان از دولت آمریکا، فرانسه و انگلیس به دلیل اقدام نظامی علیه سوریه به بهانه پاسخ به حمله شیمیایی ادعایی در شهر «دوما» انتقاد کرد.
وی در ابتدای این یادداشت با اشاره به حمله هفته گذشته به سوریه، نوشته است: «مشخص نیست که چرا سازمان منع تسلیحات شیمیایی (OPCW) که به صورت قانونی و بین‌المللی توانمندی اعمال راستی‌آزمایی استفاده از چنین تسلیحاتی را دارد، به طور کامل در ارتباط با حمله شیمیایی ادعایی در دوما به کار گرفته نشد. همچنین مشخص نیست که چرا ایالات متحده و متحدانش نتوانستند اقدامشان را تا زمانی که بازرسانی که در مسیر [سوریه] بودند به دوما برسند و بازرسی را انجام دهند، به تعویق بیاندازند.»
بعیدی‌نژاد با اشاره به اینکه در سال ۱۹۹۲ زمانی که کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی جمع‌بندی شد او یکی از اعضای مذاکره‌کننده بوده، نوشته است که سوریه به عنوان یکی از امضاکنندگان این کنوانسیون به آن متعهد بوده و تمام تسلیحات شیمیایی‌اش را تحت نظر سازمان منع تسلیحات شیمیایی نابود کرده است.

سفیر ایران در لندن می‌افزاید: «متأسفانه ایالات متحده، انگلستان و فرانسه با بی‌اعتنایی کامل به مفاد کنوانسیون تسلیحات شیمیایی و بدون مجوز سازمان ملل متحد، به حمله یکجانبه‌ای علیه سوریه متوسل شدند که نقض آشکار منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل است.»

او با بیان اینکه ۱۹۲ کشور برای رسیدن به دنیایی عاری از تسلیحات شیمیایی خود را به پیمانی بین‌المللی متعهد کرده‌اند، نوشته است: «این واقعیت که چند کشور خود را فراتر از قانون تصور کرده و حاضرند برای انجام حمله به یک عضو ملل متحد، بدون داشتن مأموریتی مشروع خود را در جایگاه دادستان، بازرس و قاضی قرار دهند، دستکم بی‌ثبات‌کننده است.»
بعیدی‌نژاد به احتمال بهانه‌گیری غرب در صورت نیافتن نشانه‌ای از حمله شیمیایی به دوما هم اشاره کرده و نوشته اگر بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی ردی از این مواد در دوما نیابند، احتمال دارد آمریکا و متحدانش مدعی شوند که دولت سوریه اثر این مواد را پاکسازی کرده است. این در حالی است که عامل اعصاب «سارین» که ادعا می‌شود در دوما مورد استفاده قرار گرفته، در محیط باقی می‌ماند و با نمونه‌برداری محیطی می‌توان استفاده از آن را تشخیص داد.
وی در ادامه نوشته است: «پاسخ رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ و متحدانش به استفاده ادعایی از تسلیحات شیمیایی توسط سوریه نشان می‌دهد که برخی از کشورها حاضرند با وجود یک پیمان بین‌المللی قابل راستی‌آزمایی، برای اعمال تعهدات خلع سلاح، به سیاست‌های یکجانبه متوسل شوند. این مسئله بسیار نگران‌کننده است.»
بعیدی‌نژاد می‌افزاید: «نهایتا، چنین اقدامی تلاش‌های جهانی و چندجانبه علیه ساخت و استفاده از تسلیحات کشتار جمعی را تضعیف کرده و صلح و امنیت جهانی و منطقه‌ای را به خطر می‌اندازد. تمدن مبتنی بر یک اصل ساده است؛ اینکه استفاده از زور باید به حاکمیت قانون محدود باشد و این حاکمیت قانون هم باید برای همه بدون استثنا اعمال شود.»
در پایان این یادداشت آمده است: «و اجرای موثر قوانین بین‌المللی در صورتی رخ می‌دهد که تمام کشورها، بزرگ و کوچک، قوی و ضعیف، بپذیرند که قواعد بین‌المللی باید به عنوان استانداردهای بین‌المللی رعاتی شوند. بیایید امیدوار باشیم که یکجانبه‌گرایی متوقف شده و چندجانبه‌گرایی به کار گرفته شود.»
 
کد مطلب: 85252
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *