۰
جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۴۲

دلیل افت کیفی سریال‌های ماه رمضان چیست؟

اگر روند تولید سریال‌های تلویزیونی در ایام ماه مبارک رمضان در ۱۰ سال گذشته را ملاک قضاوت و ارزیابی سیما قرار دهیم شاهد افت کیفی سریال‌های این ماه خواهیم بود.
ساخت سریال برای ایام ماه مبارک رمضان طی ۱۰ سال گذشته رونق بیشتری گرفت؛ از زمانی که بسیاری از کارگردان‌های جوان و با انگیزه قدم در راه سریال سازی گذاشتند و بسیاری از آن‌ها مجموعه‌های پر مخاطب را راهی آنتن سیما کردند.


همایون اسعدیان، محمدحسین لطیفی، حسن فتحی، پریسا بخت‌آور، بیژن میرباقری، قاسم جعفری، سیروس مقدم ،علیرضا افخمی، رامبد جوان، سامان مقدم، رضا عطاران، محمد مهدی عسگر‌پور و... از جمله چهره‌هایی هستند که برای ایام ماه مبارک رمضان مجموعه تلویزیونی ساختند. کارگردان‌هایی که برخی از آن‌ها در سال‌های اخیر ساخت سریال را‌‌ رها کردند و به سمت سینما رفتند.


جدا از غیبت کارگردان‌هایی که بسیاری از آن‌ها در سینما و تلویزیون صاحب سبک محسوب می‌شوند و جای خالیشان در مدیوم سیما احساس می‌شود، کیفیت فیلمنامه‌هایی که مناسب این ماه نگاشته شده باشند و بتوانند طیف بیشتری از مخاطبان را به دیدن سریال ترغیب کنند، بسیار کمتر از سابق شده است.


طی سال‌های ۸۳ تا ۸۷ حداقل یک مجموعه طنز در میان سریال‌هایی که برای پخش در ایام ماه رمضان در نظر گرفته می‌شد به چشم می‌خورد که از پر بیننده‌ترین این مجموعه‌ها می‌توان به مجموعه‌های «خانه به دوش»، «متهم گریخت»، «زیر زمین»، «بزنگاه» اشاره کرد که البته در آن سال‌ها رضا عطاران عنوان پر کار‌ترین کارگردان طنز تلویزیونی را داشت و بعد از آن به مرور آمار ساخت سریال‌های ماورایی بیشتر شد. سریال‌هایی که بیشتر آن‌ها تکرار سریال‌های سال‌های پیشین بود و برخی از آن‌ها فاقد جذابیت دیداری برای مخاطب بود.


با اینکه امسال گروه‌های برنامه‌ساز از حدود دو ماه به آغاز ماه مبارک رمضان ساخت سریال‌هایشان را آغاز کردند، باز هم شاهد شتاب‌زدگی و افت کیفی در این مجموعه‌ها هستیم. با اینکه طیف بیشتری از مخاطبان رسانه ملی با پخش سریال‌های طنز موافق هستند، اما امسال تنها سریال طنز «دزد و پلیس» از برنامه پخش سیما کنار گذاشته شد و مجموعه «خداحافظ بچه» جای آن را در شبکه سه سیما گرفت.


سایر شبکه‌های سیما همچون شبکه یک با سریال «راز پنهان» و شبکه دو با پخش سریال «چمدان» که مضمون آن‌ها نیز چندان قرابتی با این ماه پر برکت ندارد در این مدت نتوانسته‌اند نظر مخاطبان سیما را جلب کنند و تنها با یک مقایسه ساده با مجموعه‌های تلویزیونی سال‌های قبل نشانه‌های پس رفت و افت کیفی سریال‌ها را شاهد هستیم.


با اینکه هر سال تاکید بسیاری بر برنامه‌ریزی برای ساخت سریال‌های مناسبتی ازسوی مدیران سازمان صدا‌و‌سیما صورت می‌گیرد و اغلب در نظر گرفتن محتوای سریال‌ها در ساخت مجموعه برای این ایام خاص اولویت خاص دارد، اما ظاهرا با روند سریال سازی در تلویزیون خصوصا در مناسبت‌های خاص چون ماه مبارک رمضان بسیار سطحی برخورد می‌شود و این روند هیچ نتیجه‌ای جز دور کردن مخاطب تلویزیون از این رسانه ندارد.

در ادامه نگاهی به عنوان سریال‌هایی خواهیم داشت که از سال ۱۳۸۰ تاکنون در ماه مبارک رمضان از شبکه‌های سیما پخش شده‌اند.

 
کد مطلب: 853
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *