۰
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۱۹

حذف مجازات اعدام درمورد برخی از قاچاقچیان

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: حدود سه تا چهار هزار نفر از این قانون منتفع شده اند.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: حدود سه تا چهار هزار نفر از این قانون منتفع شده اند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، پرویز افشار روز سه شنبه در نشست خبری با رسانه ها با بیان اینکه توزیع گرمی مواد مخدر اطراف مدارس، فضای آموزشی مدارس را دچار مخاطره کرده است، افزود: این کشفیات با ورود عالمانه به مدارس با نقش اجتماعی به دست آمده است و طی تفاهمنامه ای از پلیس خواسته ایم تا در این کار به ما کمک کنند.
وی تاکید کرد: برای سخت کردن دسترسی دانش آموزان به مواد مخدر فضاهای امن مدارس را در دستور کار قرار خواهیم داد.
در ادامه سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تشریح عملکرد این ستاد در سال 96، برنامه های این ستاد در سال جاری را اعلام کرد.
افشار با بیان اینکه کشف مواد مخدر در سال 96 رشد 14 درصدی داشته است، افزود: در سال 96 مجموعا حدود 810 تن انواع مواد مخدر کشف شده است که در مقایسه با سال 95 14 درصد رشد را نشان می دهد.
وی ادامه داد: در سال گذشته 81 درصد کشفیات تریاک، 13.5 درصد حشیش، 3.3 درصد هروئین، 1.8 درصد مورفین و سه دهم درصد شیشه و بقیه سایر مواد مخدر بوده است. در کشفیات حشیش هم 13.5 درصد رشد داشته ایم اما رشد کشفیات هروئین و شیشه و مورفین نسبت به سال 95 تغییر محسوسی را نشان نمی‌دهد.

* 88 درصد کشفیات توسط ناجا بوده است
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بررسی های آماری نشان می دهد که 88 درصد کل کشفیات توسط ناجا صورت گرفته؛ 10 درصد توسط وزارت اطلاعات و دو درصد نیز توسط سازمان بسیج بوده است.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: کشفیات وزارت اطلاعات نسبت به سال 95 رقم رشد 48درصدی را نشان می دهد. همچنین این رقم برای ناجا رشد 23 درصدی، سازمان زندان ها رشد 21 درصدی و گمرک رشد 10 درصدی را نشان می دهد و برای سازمان بسیج این رشد منفی است.
وی همچنین اعلام کرد: گمرگ نیز برای دومین سال متوالی به عنون پیشتاز در امر کشفیات از سوی دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل برگزیده شده است و توانسته است اقدامات دقیق و خوبی را به انجام برساند .
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به برنامه‌ریزی برای نصب 5 دستگاه ایکس ری بزرگ در گمرک اشاره کرد و گفت: اکنون 13 دستگاه ایکس ری بزرگ کامیونی و 48 دستگاه ایکس ری چمدانی در گمرکات فعال‌اند و مبارزه هدفمندتر دنبال می‌شود. در گمرک از دستگاه‌های دیگر چون فاندوسکوپ استفاده می‌کنند.
وی از وجود 21 قلاده سگ موادیاب در گمرگ خبر داد و افزود: تعداد دیگری از این سگ ها از سوی UNODC اهدا شده و شمار سگ‌های موادیاب در سال جدید به 49 قلاده رسیده است.

*1584 باند قاچاق مواد متلاشی شد
افشار با اشاره به درگیری عوامل ستاد در اقدامات باند زنی و دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر هم گفت: در این بخش شاهد رشدمنفی 27 درصدی نسبت به سال 95 بوده ایم .
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته هزار و 584 درگیری در باند زنی قاچاقچیان داشتیم که این اقدامات منجر به متلاشی شدن باندها با رشد منفی 12درصدی و انهدام کارگاه‌ها با دو درصد رشد منفی و قاچاقچیان دستگیر شده با هشت درصد رشد منفی نسبت به سال 95 شد.

*42درصد زندانیان مرتبط با مواد مخدر
وی درباره ساماندهی معتادان متجاهر نسبت به سال 95 هم افزود: این اقدام با 13 درصد رشد همراه بوده است که البته ایجاد ظرفیت از طریق تبصره 2ماده 16 رخ داده است.
سخنگوی مبارزه با مواد مخدر درباره زندانیان مواد مخدر هم گفت: از مجموع 225 هزار زندانی تمام جرائم، حدود 95 هزار نفر مربوط به جرایم مواد مخدر هستند که این رقم 42 درصد کل زندانیان را تشکیل می دهند.
افشار با بیان اینکه اغلب کشفیات در استان های مرزی اتفاق می افتد، گفت: 718 تن از کشفیات از مجموع 810 تن مواد مخدری که در سال گذشته به دست آمد مربوط به 10 استان اول فهرست ماست که معادل 90.2 درصد است.
وی ادامه داد: از این میزان حدود 52 درصد کشفیات در پنج استان مرزی شرقی که در لایه اول هستند رخ داده و حدود 27.2 درصد کشفیات مربوط به استان های لایه دوم که همجوار استان های مرزی اند صورت گرفته که از جمله آنها می‌توان به کرمان، فارس و یزد اشاره کرد.
افشار با تاکید بر مبادی دریایی هم افزود: استان‌هایی همچون بوشهر که قبلا جزو 10 استان اول ما به لحاظ کشفیات نبوده‌اند اکنون وارد این فهرست شده‌اند و همان طور که اشاره شد نشان می‌دهد تمایل برای قاچاق از سمت دریا بیشتر شده است. در همین راستا تصمیمات خوبی برای تامین شناورهای با سرعت بالا اتخاذ شده است.
وی درباره سهم کشفیات از عملیات مبتنی بر اطلاعات در سال گذشته هم افزود: این سهم 64 درصد بوده است که باید در سال جاری به 80 درصد برسد.
افشار با اشاره به اجلاس مواد مخدر در وین که اسفند96 برگزار شد، افزود: طبق اعلام این اجلاس کشفیات مواد مخدر ایران با منشاء تریاک و مشتقات آن به تنهایی چهاربرابر جهان بوده است . طبق گزارشهای سازمان ملل سهم ایران در مبارزه با مواد مخدر قابل توجه است. 32درصد از کل کشفیات جهان از مشتقات حشیش بدون احتساب ماری جوانا از آن ایران است.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به میزان مرگ و میر ناشی از مواد نیز اشاره کرد و گفت: آمار میزان مرگ و میر در سال گذشته نسبت به سال 95 حدود 4.9 درصد رشد منفی را نشان می دهد. مجموع میزان مرگ و میر در سال گذشته دو هزار و 731 نفر بود که دو هزار و 404 مورد مرد و بقیه زن بوده اند. در حالی که آمار مرگ و میر ناشی از مواد مخدر در سال 95 حدود دو هزارو 872 مورد بود.
وی توانمندسازی و آموزش 700 هزار دانش آموز و والدین و مشاوران مدارس مقطع متوسطه دوم، پوشش 5میلیون و 500 هزار برنامه‌های آموزشی و کمپین ها در خانواده‌ها، آموزش سه هزار و 500 نفر از اساتید دانشگاهی و 350 هزار دانشجو را از عمده اقدامات فرهنگی این ستاد در سال 96 ذکر کرد.
افشار از رشد تصاعدی در راه‌اندازی ان جی او ها خبر داد و گفت: 360 هزار کارگر در یک هزارو 200 کارگاه تحت پوشش طرح کاج قرار گرفته اند. علاوه بر این آموزش پیشگیرانه برای 60 هزار کارمند و هشت هزار و 500 کادر نظامی و خانواده های آنها انجام شده است.
این مقام مسئول ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: هم اکنون هزار و 450 مسجد را نیز پوشش قرار داده ایم و هشت هزار کارگاه پیشگیری در محیط های چهارگانه برگزار شده است علاوه براین هشت هزار روحانی و مبلغ را در برنامه‌های پیشگیرانه را در برنامه های خود قرار داده ایم.
افشار همچنین با اشاره به حطوط مشاور تلفنی هم گفت: تاکنون به 405 هزار تماس گیرنده با خطوط مشاوره تلفنی پاسخ گفته شده است و 50 هزار نوجوان و جوان تحت پوشش سازمان جوانان هلال احمر قرار گرفته اند.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در سال گذشته حدود به یک میلیون معتاد در بیش از هشت هزار و 600 مرکز کاهش آسیب و درمان و انواع مراکز اقامتی، تی سی ها و... تحت درمان قرار گرفته اند و در حال حاضر بیش از دو هزار و 500 DIC گذری (مرکز کاهش آسیب گذری) ، 85 شلتر شبانه، 365 تیم سیار، 11 موبایل سنتر، 1200 مرکز اقامتی و 7100 مرکز سرپایی فعال هستند.

* ثبت اطللاعات یک میلیون معتاد در سامانه آیداتیس
افشار در ادامه از بارگذاری اطلاعات سامانه آیداتیس خبر داد و گفت: اطلاعات بیش از یک میلیون سوء مصرف کننده مواد و مراکز دارای پروانه وارد این سیستم می‌شود.
وی همچنین از تدوین آیین نامه اجرایی راه اندازی مراکز کاهش آسیب خبر داد و گفت: طبق این آیین نامه تکالیف دستگاهها در راستای کاهش 25 درصد اعتیاد طبق برنامه ششم توسعه طراحی شده است که به زودی برای تصویب در شورای اجتماعی مطرح خواهد شد.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: دو میلیون خدمات در سال 96 از طریق کلانتری ها، مراکز مشاوره، ورود به مساجد و مدارس، نشست‌های مردمی و آموزش های پیشگیرانه صورت گرفته است.
افشار در ادامه به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفت.
سخنکوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به این پرسش که بخشی از دغدغه والدین دانش آموزان عدم آگاهی از مواد مخدر جدید است آیا برنامه ای برای آگاه بخشی خانواده دانش آموزان ندارید؟ افزود: این آگاهی رسانی از طریق خط ملی مشاوره و پلیس در اختیار خانواده ها قرار داده می شود و مشکلی در این بخش وجود ندارد اما اینکه اطلاعات مواد مخدر جدید را در اختیار دانش آموزان برای آگاهی بخشی قرار داده شود این موضوعی رد شده است و هیچ جای دنیا چنین کاری نمی کنند بنابراین قرار نیست این اتفاق بیفتد چرا که این امر سبب تحریک آنان برای کسب تجربه می شود
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: سال گذشته یک تن و 900کیلوگرم مواد مخدر به صورت گرمی در حد نیم گرم و یک گرم یا چند گرمی در شعاع 500 متری مدارس سراسر کشور، دانشگاهها، پارکهای عمومی سینماها و دیگر اماکن عمومی کشف شده است.

*دسترسی به مواد مخدر در ایران سخت نیست
وی همچنین گفت: افشار درباره مدت زمان دسترسی به مواد مخدر هم گفت: این میزان در نقاط مختلف، متفاوت است و زمان دقیقی را نمی‌توان اعلام کرد. اما از آنجا که ایران در مسیر ترانزیت مواد قرار دارد با فراوانی مواد مواجه هستیم دسترسی به مواد چندان سخت نیست. باید رابطه قاچاقچی و مصرف کننده را به حداقل برسانیم و معتادان را تحت برنامه‌های ترک قرار دهیم.

* تجربه مصرف مواد در 2 درصد دانش آموزان دوم متوسطه
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره آمار اعتیاد در جمعیت دانش آموزی عنوان کرد: در سال 80 حدود نیم درصد از جمعیت دانش آموزی دوم متوسطه تجربه مصرف مواد مخدر داشته اند که در سال 90 این رقم به یک درصد و در سال 95 به دو درصد رسیده است.
وی تاکید کرد: تجربه مصرف مواد مخدر حتی یک مرتبه در آمار گنجانده می‌شود. افزایش پنجساله اخیر بیشتر ناشی از افزایش مصرف ماده گل است.
وی درباره شیوع ماده گل گفت: با تبلیغات دروغین راجع به این مواد شاهد تبعات منفی بسیاری در بین جوانان و مصرف این ماده مخدر هستی . باید به کمک رسانه ها اطلاع رسانی شود که این تبلیغات دروغین است.
افشار درباره پایین بودن قیمت مواد مخدر در برخی نقاط هم گفت: یک دلیل به میزان عرضه و تقاضا باز می‌گردد و علت دیگر آن است که قاچاقچیان میزان خلوص مواد را کم می کنند تا بتوانند بازار را کنترل کنند.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین گفت: پیگیر جدی انسداد مرزها هستیم و در این راستا همکاری نیروی دریایی ارتش و سپاه با نیروی دریایی ما برای مراقبت بیشتر ازمرزها را پیشنهاد داده ایم.
به گزارش ایرنا، طبق آمارستاد مبارزه با موادمخدرحدود دو میلیون و 808 معتاد در کشور وجود دارد.
کد مطلب: 85368
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *