; ?>; ?> به دنبال راهی برای حفظ توافق هسته‌ای هستیم - مردم سالاری آنلاين
۰
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۴۱

به دنبال راهی برای حفظ توافق هسته‌ای هستیم

هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه گفت کشورهای گروه هفت به دنبال پیدا کردن راه‌هایی برای حفظ برجام است.
هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه گفت کشورهای گروه هفت به دنبال پیدا کردن راه‌هایی برای حفظ برجام است.
به گزارش فارس، حساب کاربری وزارت خارجه آلمان در توئیتر به نقل از «ماس» نوشت: «اوضاع در خاورمیانه (غرب آسیا) بدون توافق هسته‌ای ایران بسیار خطرناک‌تر خواهد شد. بنابراین، گروه هفت مشترکاً به دنبال راه حل‌هایی به منظور حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.»
یک مقام آمریکایی روز یکشنبه گفته بود مقابله با روسیه، فعالیت‌های ایران در منطقه، بحران سوریه و برنامه هسته‌ای کره شمالی از محورهای نشست وزرای هفت کشور صنعتی موسوم به گروه هفت است که در تورونتوی کانادا برگرار می‌شود.
انگلیس فرانسه و آلمان اعضای اروپایی گروه موسوم به ۱+۵ هستند که از سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. این توافق قرار است در ازای ایجاد محدودیت‌ در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.
کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفته؛ او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، تهدید کرده کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داده است.
«دونالد ترامپ» دی‌ماه سال گذشته در جدیدترین اقدام خود ضد برجام تهدید کرد ممکن است آخرین باری باشد که رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران به موجب مفاد این توافق را تمدید می‌کند. 
او به نمایندگان کنگره و دولت‌های اروپایی ضرب‌الاجل داد تا فرارسیدن موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها در روز ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت‌ماه) برای «اصلاح معایب فاجعه‌بار» برجام اقدام کنند و گرنه آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد. 
تروئیکای اروپا در حین مخالفت با تهدیدهای ترامپ برای لغو «برجام»، با درخواست‌های وی برای تشدید فشارها علیه تهران در حوزه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای همراه شده‌اند.

 
کد مطلب: 85398
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *