۰
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۹

چشم طمع امارات در لیبی

از زمان اعلام بیماری ژنرال «خلیفه حفتر» و بستری شدن وی در یکی از بیمارستان‌های پاریس، امارات و مصر در تقلای تعیین یک سرسپرده به این دو کشور در لیبی هستند.
 از زمان اعلام بیماری ژنرال «خلیفه حفتر» و بستری شدن وی در یکی از بیمارستان‌های پاریس، امارات و مصر در تقلای تعیین یک سرسپرده به این دو کشور در لیبی هستند.
به گزارش فارس، چند روز پیش برخی رسانه‌ها گزارش دادند «عقیله صالح» رئیس پارلمان لیبی به امارات سفر کرده تا موضوع تعیین جانشین برای حفتر به عنوان فرمانده کل «ارتش ملی لیبی» را مورد بررسی قرار دهد.
اگر چه «طلال المیهوب» رئیس کمیته امنیت ملی پارلمان سفر صالح به ابوظبی را یک سفر رسمی توصیف کرد و گفت که هدف این سفر بررسی جانشین احتمالی برای حفتر نیست اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد که سفر صالح به امارات آن هم در زمانی که حفتر در بیمارستان پاریس در حالت کُما بسر می‌برد، بی‌ارتباط با موضوع تعیین جانشین برای او نمی‌تواند باشد.
برخی رسانه‌ها نیز طی چند روز گذشته تعدادی از شخصیت‌های لیبی را به عنوان گزینه‌های احتمالی جانشینی حفتر معرفی کردند که در میان آنها افراد تحت حمایت مصر و امارات مشاهده می‌شود.
شبکه الجزیره در گزارشی به معرفی برخی از این شخصیت‌ها پرداخته است که عبارتند از:
عبدالرزاق الناظوری: رئیس ستاد مشترک ارتش وابسته به حفتر و حاکم نظامی منطقه درنه در شرق لیبی که از او به عنوان مرد شماره دو بعد از حفتر یاد می‌شود و هر دو نفر دیدگاه خصمانه‌ای به جریان اسلام‌گرا داشتند.
الناظوری در دوره سرهنگ «معمر القذافی» به مدت 13 سال در زندان بود و پس از آن به جمع انقلابیون 17 فوریه 2011 پیوست و رهبری گردان «الأوفیاء» در بنغازی را بر عهده گرفت و از جمله حامیان عملیات «الکرامه» بود. حفتر در تاریخ 16 ماه می 2014 این عملیات را به بهانه سرکوب افراطی‌گری و تروریسم در شهر بنغازی واقع در شرق لیبی آغاز کرد و پس از آن نیروهای این گروه به «ارتش ملی لیبی» معروف شد.
وی در روز 18 آوریل 2018 از ترور جان به در بُرد و خودروی او در منطقه سیدی خلیفه در شرق بنغازی واقع در شرق لیبی هدف قرار گرفت.
الناظوری یکی از نامزدهای جانشینی حفتر است و برخی منابع می‌گویند که وی گزینه انتخابی قبابل شرقی لیبی است اما با این وجود فرد مطلوب مصر و امارات به عنوان حامیان نظامی و سیاسی نیروهای حفتر، نیست همچنانکه فرزندان حفتر نیز با او مخالفت دارند.
«عبدالسلام الراجحی» تحلیلگر سیاسی در این باره می‌گوید که الناظوری شخصیت کاریزماتیک برای جانشینی حفتر نیست.
عبدالسلام الحاسی: وی منتسب به قبیله «الحاسة» در شرقی لیبی و یکی از رهبران برجسته‌ای است که ژنرال حفتر به او اعتماد داشت و از زمره کسانی است که سریعا به عملیات «الکرامه» پیوست و از سوی فرماندهی کل ارتش به عنوان فرمانده اتاق عملیات «عمر المختار» در الجبل الأخضر تعیین شد.
الحاسی متولد سال 1943 است و در دسامبر 2015 به دنبال کشته شدن سرتیپ «علی الثمن» در اثر انفجار یک مین، از سوی حفتر برای فرماندهی اتاق عملیات الکرامه در بنغازی تعیین شد.
او از حمایت مصر و امارات برخوردار است و نشریه «جان افریک» در شماره 19 آوریل 2018 نوشت که الحاسی بهترین گزینه این دو کشور برای جانشینی حفتر است.
برخی منابع می‌گویند که الحاسی همچنین بهترین گزینه محافل نزدیک به حفتر و فرزندان وی برای تصدی منصب فرمانده کل ارتش ملی لیبی است.
عون الفرجانی: مدیر دفتر حفتر و معاون ویژه و فرد نزدیک به وی است که از جمله گزینه‌های فرزندان حفتر و قبیله الفرجان برای جانشینی حفتر می‌باشد اما از شانس اندکی برای تصدی منصب فرمانده کل ارتش ملی لیبی برخوردار است.
الراجحی در این باره می‌گوید که الفرجانی در میان نیروهای عملیات «الکرامه» از محبوبیت برخوردار نیست و به جداسازی حفتر از قبایل متهم است.
خالد و صدام حفتر: دو پسر حفتر که خالد فرماندهی یکی از بزرگ‌ترین گردان‌های نظامی وابسته به نیروهای حفتر را بر عهده دارد و گزارش‌ها حاکی از آن است که امارات تمایل دارد خالد به عنوان جانشین پدرش تعیین شود یا اینکه معاون عبدالسلام الحاسی باشد.
 
کد مطلب: 85418
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *