۰
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۵۳

بالاخره چه کسی شهردار خواهد شد؟

پس از کش و قوس های فراوان بالاخره کاندیداهای نهایی شورای شهر معرفی شدند. هفت نفری که چهار نفرشان هیچ سابقه ای در شهرداری ندارند.
پس از کش و قوس های فراوان بالاخره کاندیداهای نهایی شورای شهر معرفی شدند. هفت نفری که چهار نفرشان هیچ سابقه ای در شهرداری ندارند.
به گزارش دانشجو، اختلاف بین اصلاح‌طلبان در شورای شهر آن‌قدر بالاگرفته است که خبر آنلاین در گزارشی تحت عنوان «خطای استراتژیک» به نمایندگان شهر تذکر داده که با درگیری‌های خود فاتحه اصلاحات را خواهند خواند. همان هشداری که چندی پیش عطریان فر در یادداشت خود که در روزنامه سازندگی منتشر شد به آن اشاره‌کرده بود.

او در خصوص اختلافاتی که برای انتخاب شهردار وجود دارد نوشت «این نگاه جدایی‌طلبانه برای شورای شهر خطرناک است. اعضای شورای شهر باید به دنبال فردی بگردند که بتواند شهر تهران را مدیریت کند، چون اگر در فرصت باقی‌مانده از عمر شورای شهر، دستاورد خوبی به دست نیاید، فاتحه آینده اصلاحات برای دورانی طولانی خوانده می‌شود».

در همین خصوص هم کرباسچی در یادداشتی تندی که امروز در روزنامه سازندگی نوشت «توجه کنیم در دوره‌های قبل که شورا ترکیبی تقریباً ۵۰-۵۰ تقسیم‌شده بین سلیقه‌های سیاسی بود در کمترین زمان ممکن شهردار را انتخاب کرد و کار‌های اجرایی سامان یافت. این وضعیت برای شورای شهر، احزاب اصلاح‌طلب و حتی بزرگان این جبهه افتخارآمیز نیست. به‌جای معرفی ۲۸ نفر و این‌همه بحث‌وجدل و بگومگو کردن باید کار مفیدی را انجام دهند»

همه این تذکرات به اختلافاتی است که در لیست واحد اصلاح‌طلبان برای شورای شهر به وجود آمده است. سه جناح اصلی این لیست را کارگزارانی ها، حزب اتحاد ملت و اعتماد ملی تشکیل داده‌اند. لیستی که از ابتدا هم دارای حاشیه‌هایی شده بود، چراکه برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب معتقد بودند «پولی» بسته‌شده است.

فاطمه دانشور، اولین کسی بود که به پولی بودن لیست اعتراض و خبر درخواست هزینه ۲ میلیاردی کرباسچی و حقانی را از کاندید‌ها را رسانه‌ای کرد. خبری که روزنامه اصلاح‌طلب «آفتاب یزد» هم آن را تائید و برخی از ابعاد آن را بازگو نمود.

کانال روزنامه آفتاب یزد در مطلبی با عنوان «چه کسی پیشنهاد ۲میلیاردی برای حضور در لیست امید به نامزد‌ها داده بود؟» نوشت: «یک منبع آگاه  توضیحاتی را در مورد ماجرای درخواست ۲میلیارد تومان از برخی کاندیدا‌های شورای شهر تهران جهت حضور در لیست امید ارائه داد. بنا به گفته وی چنین درخواستی از کاندیدا‌های اصلاح‌طلب مطرح‌شده، اما نه از سوی اعضای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان. گویا چنین درخواستی از جانب دبیر کل یکی از احزاب سرشناس اصلاح‌طلب مطرح‌شده است.»

این روزنامه درباره چگونگی ارائه چنین پیشنهاد‌هایی به نامزد‌های انتخاباتی شورای شهر تهران افزود: «بدین‌صورت که وی با برگزاری جلسات خصوصی با کاندیدا‌های مطرح و خواستار حضور در لیست امید به آنان پیشنهاد می‌داده که ۲ میلیارد تومان بپردازند تا بتوانند در لیست حضورداشته باشند. البته مشخص نبوده آقای غ_ک با چه سازوکاری چنین وعده‌ای به کاندیدا‌ها می‌داده است.»

با تمامی این حاشیه‌ها، تهران یک سالی هست که بدون شهردار است. نجفی کار خاصی نمی‌توانست انجام دهد و درنهایت هم استعفا داد. حالا بحث بر سر مسئولیت بالاگرفته است و اصلاح‌طلبان برای ژست دموکراتیک خود هم که شده مجدداً ۲۸ نفر را لیست کرده‌اند تا از میان آن‌ها به ۷ نفر برسند و بارأی گیری شهردار تهران را معین کنند. کاری که بازهم موردانتقاد خود اصلاح‌طلبان است، به‌طوری درنهایت شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان روز گذشته جلسه‌ای برگزار کرد تا بتواند اختلافات را به حداقل برساند.

بخش زیادی از این اختلاف به انتخاب یکی از اعضای برای حضور در پست شهرداری تهران است. نمایندگان شهر در همان ابتدا میثاق نامه را به امضاء رساندند که مانع خروج هر یک از اعضا در سمت‌های دیگر می‌شد. میثاق نامه‌ای که خبر آنلاین آن را «کینه دیرینه» نام گذاشته است. سیاست اصلی آن‌هم این بود که مانع از حضور افراد اصولگرا در شورا شوند چراکه با رفتن هر یک از اعضا نفر بعدی یکی از لیست اصولگرایان خواهد بود.

به‌هرحال و پس از کش‌وقوس‌های فراوان، ۷ کاندیدی که قرار بود از میان ۲۸ نفر انتخاب شوند، امروز مشخص شدند. نکته قابل‌توجه عدم حضور محسن هاشمی رفسنجانی در میان آن‌هاست که نشان داد فشار اصلاحات طلبان برای عدم حضور او جواب داده است و فوبیای اصولگرایان مانع از رفتن هاشمی از شورا شده است.

در جدول زیر ۲۸ کاندید اصلی و ۷ نامزد نهایی برای قبول مسئولیت شهرداری تهران آورده شده است. ۷ نفر نهایی عبارت‌اند از:پیروز حناچی، محمدعلی افشانی، محمد انصاری لاری، سمیع الله حسینی مکارم، محمود حجتی، حجت‌الله میرزایی و سید محمود حسنی

نکته جالب‌توجه این است که در میان این ۷ نفر، چهار نامزد هیچ سابقه‌ای در شهرداری نداشته‌اند.
کد مطلب: 85480
برچسب ها: شهردار تهران
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *