۰
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۲

کابوس داعش در جشنواره فجر

کارگردان مستندساز لبنانی که برای نمایش بخشی از جنایات گروه های تکفیری بارها خود را به آب و آتش زده، حالا گوشه ای از نتایج زحماتش را در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بیان می کند.
کابوس داعش در جشنواره فجر
کارگردان مستندساز لبنانی که برای نمایش بخشی از جنایات گروه های تکفیری بارها خود را به آب و آتش زده، حالا گوشه ای از نتایج زحماتش را در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بیان می کند.
شاید بسیاری از مردم ایران حاضر به دیدن صحنه های دلخراش اقدامات گروه های تکفیری به ویژه داعش در مناطق سوریه و عراق و منطقه غرب آسیا نباشند ولی «هاله بوصعب» که یک کارگردان مستندساز است و در شبکه المیادین لبنان فعالیت می کند، روز چهارشنبه در پردیس چارسو از مشاهدات خود از این صحنه های دشوار با خبرنگار سینمایی ایرنا به گفت و گو نشست.
بوصعب که تمرکز فعالیتش در مستندسازی بر مسائل مربوط به زنان و کودکان است، گفت که داستان هایش مربوط به دردها و رنج های بشریت است؛ مثلا با کودکانی که از دست داعش فرار کرده بودند، مصاحبه کرده و مستندهای بسیاری از سوریه و پناهندگان سوری و آنها که برای فرار از داعش به اروپا رفته اند، ساخته است.
مستندهایی از غرق شدن کودکان در دریا یا تخریب منازل مردم سوریه بر سر کودکان و زنان بی گناه، نمونه هایی از کارهای این هنرمند لبنانی است اما خودش می گوید که مستند کابوس داعش بیشترین تاثیر را بر او گذاشته است.
این مستند مربوط به آخرین روزهای جنایت‌بار حیات داعش در موصل عراق است و پنج روز قبل از آزادی این شهر، بوصعب به همراه گروهش دوربین به دست گرفته و به ثبت جنایت های این گروه تکفیری پرداخته است.
این کارگردان مستندساز گفت: «کابوس داعش» درباره کودکانی است که در موصل به صورت اجباری با داعش زندگی می کردند و داعشیان که آنها را در اردوگاه‌های خود نگه می داشتند، به آنان آموزش می دادند که چگونه انسان های بی گناه را بکشند.
شاید بیان مو به موی نکاتی که این بانوی لبنانی در مصاحبه خود گفت، یادآوری دوباره درد و رنج بسیاری از مردم سوریه و عراق باشد ولی این کودکان فقط 8 یا 9 سال سن داشتند و در خانه‌های داعشیان کار می‌کردند و در واقع به نوکری گرفته شده بودند و گاه نیز مورد تعدی قرار می‌گرفتند.
بوصعب با همین کودکان مصاحبه کرده، کودکانی که موفق به فرار از دست داعش شدند یا خانواده‌های آنان پول آزادیشان را به جنایتکاران پرداختند.
اگرچه این کارگردان مستندساز در ابتدای فیلم «کابوس داعش»، صحنه هایی از نجات دادن زنان و کودکان را از زیر آوار به تصویر می کشد که داعشیان بر سر این بی گناهان منفجر کرده بودند.
او گفت در حالی که مشغول فیلمبرداری بودند، مورد حمله داعش قرار گرفتند و اجازه نمی دادند تا جان زنان و کودکان را نجات دهند و حتی تک تیراندازهای خود را اجیر کرده بودند تا کودکان را هدف تیر قرار دهند.
بوصعب با همین کودکان گفت و گو کرده و آنان درباره وضعیت زندگی مصیبت بار خود لب به سخن گشودند و حتی فیلم و عکس هم نشان دادند تا با سند و مدرک، ثابت کنند که داعشیان چگونه موجوداتی هستند و مبادا فردا همان کسانی که این گروهها را مسلح کردند، تاریخ را واژگونه نشان دهند و دم از مظلومیت این گروه ها بزنند.
این کارگردان گفت با وجود اینکه همین کودکان روایت های بسیار تلخ و آزاردهنده ای برایش تعریف کردند ولی بوصعب تلاش کرده تا در پایان فیلم خود طلوع امید را مژده دهد.
شاید سخنان بوصعب یادآور صحنه هایی از فیلم مستند «زنانی با گوشواره های باروتی» باشد که دهه فجر امسال در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت به نمایش درآمد.
این فیلم به کارگردانی رضا فرهمند، به روایت زنی به نام نور می پردازد که ژورنالیست جنگ است و پا به پای رزمندگان مقاومت پیش می رود و در این مسیر با زنان ایزدی که از دست داعش گریخته و قربانی درنده خویی آنان شده اند، به گفت و گو می نشیند.
بوصعب زنانی با گوشواره های باروتی را ندیده و دوست دارد، تجربه خانم نور را ببیند و اگرچه او امیدوار بود مستند کابوس داعش را به جشنواره جهانی فیلم فجر امسال بیاورد ولی برخی مشکلات مانع شد ولی حالا او امیدوار است فیلمش را در جشنواره فیلم مقاومت که قرار است در تهران برگزار شود، به نمایش درآورد.
سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از پنجشنبه (30 فروردین) آغاز شده و تا هفتم اردیبهشت در تهران ادامه دارد.
کد مطلب: 85522
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *