۰
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۸

آغاز رقابتهای انتخاباتی در مالزی

رقابت های رسمی چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی با اعلام فهرست کاندیداهای واجد صلاحیت برای شرکت دراین انتخابات که منجر به گزینش اعضای مجلس، شوراها، فرمانداری ها و در نهایت دولت آینده مالزی می شود، از امروز آغاز شد.
آغاز رقابتهای انتخاباتی در مالزی
رقابت های رسمی چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی با اعلام فهرست کاندیداهای واجد صلاحیت برای شرکت دراین انتخابات که منجر به گزینش اعضای مجلس، شوراها، فرمانداری ها و در نهایت دولت آینده مالزی می شود، از امروز  آغاز شد.
به گزارش ایرنا، «نجیب تون رزاق» نخست وزیر مالزی که رهبری حزب «آمنو» و ائتلاف حاکم «جبهه ملی» را برعهده دارد، از حوزه انتخاباتی شهر «پکان» ایالت «پاهانگ» مالزی خود را رسماً وارد انتخابات کرد و امید دارد تا با کسب اکثریت کرسی‌های 222 گانه مجلس نمایندگان، دوره نخست وزیری خود را که از سال 2009 (1388) آغاز شده است، پنج سال دیگر افزایش دهد.
«ماهاتیر محمد» سیاستمدار با سابقه و 92 ساله مالزیایی نیز که بین سال‌های 1981 تا 2003 (1360 تا 1382) نخست وزیر مالزی و رهبر حزب «آمنو» و ائتلاف حاکم بود، این بار به عنوان رهبر جبهه مخالفان دولت موسوم به «ائتلاف امید» از حوزه انتخاباتی جزیره «لنکاوی» ایالت «کداه»، در انتخابات شرکت خواهد کرد تا به عنوان فردی که سال‌ها متحد «نجیب تون رزاق» به شمار می‌رفت، اینبار رو در روی وی رقیب انتخاباتی اش باشد.
در سوی دیگر، «عبدالهادی آونگ» رئیس حزب اسلامی «پاس» نیز که این دوره مستقل از دو ائتلاف حاکم و مخالفان در انتخابات سراسری شرکت می‌کند، برای تصاحب کرسی شهر «مارانگ» در ایالت «ترنگانو» وارد رقابت‌های انتخاباتی شد تا شانس خود را برای کسب کرسی‌های ایالت‌های عمدتا مالایی نشین مسلمان، امتحان ‌کند.
حزب اسلامی «پاس» به صورت سنتی عضو ائتلاف مخالفان بود که در پی اختلافات با دیگر احزاب این ائتلاف، از آن جدا شد تا به صورت مستقل در انتخابات به رقابت بپردازد.
از 13 ایالت مالزی، در حال حاضر دولت‌های ایالتی «سلانگور» و «پینانگ» در اختیار «ائتلاف امید»، ایالت «کلانتان» در اختیار حزب اسلامی «پاس» و 10 ایالت دیگر در اختیار «جبهه ملی» است.
در انتخابات سراسری پیشین مالزی در سال 2013، حزب حاکم مالزی با وجود از دست دادن اکثریت آراء رأی دهندگان با کسب کرسی‌های بیشتر نسبت به ائتلاف مخالفان، موفق به تشکیل دولت شد.
حزب مالایی تبار «آمنو» که رهبری ائتلاف حاکم را بر عهده دارد، از زمان استقلال مالزی در سال 1957 (1336)، بیش از 60 سال است که قدرت را در اختیار دارد.
چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی در روز ۹ مه ۲۰۱۸ (۱۹ اردیبهشت) در سراسر 13 ایالت مالزی برگزار می شود.
نامزدهای انتخاباتی کرسی های مجلس نمایندگان و شوراهای ایالتی از امروز، به مدت 11 روز فرصت دارند تا با تبلیغات خود آرای واجدین شرایط را جذب کنند.
براساس آمارهای اعلام شده از جمعیت بیش از 30 میلیون نفری مالزی ، حدود 15 میلیون نفر برای شرکت در انتخابات ثبت نام کردند.
کد مطلب: 85673
برچسب ها: انتخابات
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *