۰
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۶

موضع یکپارچه اروپا علیه شو تازه نتانیاهو

نخست وزیر رژیم صهیونیستی شاید گمان می کرد سایر کشورهای جهان هم مانند آمریکا قرار است با او همراهی کنند که دیشب دربرنامه ای تلویزیونی و نمایش چندهزارکاغذ و سی دی مدعی شد ایران فعالیت مخفیانه برای ساخت تسلیحات هسته ای دارد تا از این طریق یک جنجال تازه جهانی علیه تهران را کلید زده باشد.
نخست وزیر رژیم صهیونیستی شاید گمان می کرد سایر کشورهای جهان هم مانند آمریکا قرار است با او همراهی کنند که دیشب دربرنامه ای تلویزیونی و نمایش چندهزارکاغذ و سی دی مدعی شد ایران فعالیت مخفیانه برای ساخت تسلیحات هسته ای دارد تا از این طریق یک جنجال تازه جهانی علیه تهران را کلید زده باشد.
به گزارش ايرنا، اما این بار اینطور نشد و نخستین واکنش های کشورها از جمله اروپاییان در تضاد و تقابل با ادعای نتانیاهو قرار داشت.
بنیامین نتانیاهو با حضور در وزارت دفاع رژیم صهیونیستی چند قفسه زونکن سند و مدرک را همراه خود به یک برنامه زنده تلویزیونی برد و مدعی شد سازمان اطلاعات این رژیم توانسته 55 هزار پرونده را درباره برنامه های ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای به دست آورد.
ادعای وی با ارایه تصویر سوله ای در منطقه شورآباد تهران همراه بود که مدعی شد اسناد و مدارک فعالیت های هسته ای در این سوله نگهداری می شود.

**آغاز سریع موضع گیری ها علیه نتانیاهو
هنوز سخنرانی نتانیاهو ادامه داشت که موضع گیری ها هم ابتدا از سطح رسانه ها شروع شد و سپس به مقام های رسمی کشورها رسید. بسیاری از خبرنگاران و نیز کارشناسان در گفت وگو با شبکه های مختلف تلویزیونی و خبرگزاری های مطرح همان دیشب ادعای نتانیاهو را رد کردند و آن را غیرواقعی خواندند.
ازجمله «جولیان بورگر» خبرنگار روزنامه گاردین که توییت کرد: ادعای تازه نتانیاهو بی‌اساس، قدیمی و براساس مدارکی است که پیش از سال 2011 مورد ادعای آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داشته و دیگر خبری از آن نیست.
«کارل بیلت» رئیس شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا و نخست وزیر سابق سوئد نیز در توئیتی نوشت: نخست وزیر اسرائیل هیچ شاهد و سند جدیدی مبنی بر فعالیت های هسته ای ایران ارائه نکرد.

**موضع گیری و عقب نشینی آمریکا
نخستین و تنها کشوری که سعی کرده تاکنون همراهی خود را با نتانیاهو نشان دهد آمریکا بود که مرور آنچه ازطریق این کشور در بیانیه ای اتفاق افتاد هم خود قابل تامل است؛ کاخ سفید ابتدا در بیانیه ای با تایید ادعای نتانیاهو اعلام کرد: این شواهد با آنچه ایالات متحده از مدت ها پیش می دانست منطبق است و جزییاتی جدید و متقاعد کننده از تلاش ایران برای تولید تسلیحات هسته ای قابل حمل با موشک به دست می دهد.
اما هنوز چند ساعت بیشتر از صدور این بیانیه نگذشته بود که کاخ سفید در یک عقب نشینی بی سرو صدا نسخه اصلاح شده بیانیه را جایگزین و برای توجیه این اصلاحیه نزد افکارعمومی ازطریق یکی از مقام های کاخ سفید در گفت وگو با خبرنگار شبکه آمریکایی ان بی سی اعلام کرد که علت این اقدام اصلاح خطای اداری بوده است.
در بیانیه کاخ سفید جمله «ایران برنامه مخفیانه تسلیحات هسته ای دارد» به «برنامه مخفیانه تسلیحات هسته ای داشت» تغییر یافت؛ ادعاهایی که گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی بی اساس بودن آن را اثبات کرده است. 

**واکنش قاطع اتحادیه اروپا
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به ادعای تازه نتانیاهو گفت:برجام براساس راستی آزمایی و نظارت برحقایق استوار و آژانس 10بارپایبندی ایران به تعهداتش را تایید کرده است.
فدریکا موگرینی که برای شرکت در نشست چهارجانبه مذاکرات لیبی به قاهره رفته است در پاسخ به پرسش خبرنگاران دراین باره افزود: آژانس تنها سازمان بی طرف و بین المللی مسئول نظارت بر تعهدات هسته ای ایران است.
وی تاکید کرد: برجام بر اساس فرض حسن نیت یا اعتماد استوار نیست بلکه بر اساس تعهدات واقعی، سازکارهای راستی آزمایی و نظارت بسیار دقیق بر حقایق استوار است که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می شود. 
وی ادامه داد: در هر صورت اگر هر یک از طرف ها یا هر کشوری اطلاعاتی از عدم پایبندی - از هر نوعی - در اختیار دارد می تواند و بایداز طریق سازوکارهای مناسب، مشروع و به رسمیت شناخته شده یعنی آژانس بین المللی انرژی اتمی و کمیسیون مشترک ناظر بر اجرای برجام که من ریاست آن را بر عهده دارم، به جریان اندازد. ما سازوکارهایی برای رسیدگی به نگرانی ها داریم.

**موضع محکم لندن
انگلیس هم جزو نخستین کشورهایی بود که در این زمینه موضع گرفت، سخنگوی دولت این کشور تاکید کرد: نظام بازرسی توافق شده در برجام راهکاری قوی و جامع برای راستی آزمایی پایبندی ایران به تعهداتش به شمار می‌رود.
وی بابیان اینکه انگلیس هرگز درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران ساده‌لوحانه برخورد نکرده، تأکید کرد که نظام بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راهکاری حیاتی و مهم برای راستی آزمایی پایبندی ایران به برجام و اینکه برنامه هسته‌ای این کشور برای مصارف مسالمت‌آمیز است، به شمار می‌رود.

**واکنش برلین
آلمان دیگر کشور اروپایی بود که موضع گیری در برابر ادعای نتانیاهو را به تاخیر نیانداخت و سعی کرد همان زمان واکنش نشان دهد. یکی از سخنگویان دولت آلمان با اعلام اینکه توافق هسته ای در برگیرنده اجرای یک سامانه نظارتی بی سابقه، قوی و کامل است که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی امضا شد اعلام کرد: برلین اطلاعات ارایه شده از سوی نتانیاهو را تحلیل خواهد کرد.

**ادعایی کهنه اما در زمانی خاص
نخست وزیر رژیم صهیونیستی درسال1391 هم در سازمان ملل با نشان دادن یک بمب نقاشی شده روی کاغذ سوژه طنز رسانه های جهان شده بود زیرا همان زمان بسیاری از کشورهای جهان دربرابر ادعای او موضع مخالف و حتی طنزآمیز گرفتند.
به دنبال ادعاهای تازه نتانیاهو، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان با یادآوری چنین ادعایی که قبلا توسط منافقین مطرح و دستمایه ادعاهای دیگر کشورها علیه ایران و طرح موضوع PMD مبنی بر اینکه تهران دنبال ساخت سلاح بوده است شده بود گفت: آنچه از نتانیاهو دیدیم نمایشی بچگانه و مسخره بود که در سال های گذشته نیز شاهد آن بودیم و پیش از این از سوی گروهک منافقین اجرا می شد.
وی افزود: اینکه نتانیاهو 10 روز مانده به اعلام تصمیم رئیس جمهوری آمریکا درباره برجام این نمایش را اجرا می‌کند، مشخص است یک تئاتر طراحی شده برای تاثیرگذاری در تصمیم دونالد ترامپ است یا اینکه به دنبال صحنه‌سازی برای از بین بردن برجام هستند و جالب اینکه همه در این رابطه بسیج شده‌اند و رژیم صهیونیستی در بالاترین سطح به صحنه آمده است.
معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه برای همه سناریوها آمادگی داریم گفت: نفس این ادعاها و اقدامات نشان می‌دهد تا چه اندازه آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی از برجام و شرایطی که این توافق برای ایران ایجاد کرده است، نگران و عصبانی هستند.
اظهارات تکراری نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حالی مطرح شده است که رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌عنوان بالاترین مقام جمهوری اسلامی ایران، استفاده از سلاح هسته‌ای را حرام شرعی اعلام کرده‌اند.
ترامپ قرار است 22 اردیبهشت درباره تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران تصمیم‌گیری و خروج یا ماندن کشورش در برجام را اعلام کند.
هفته گذشته رئیس جمهوری فرانسه و نیز صدراعظم آلمان در سفر به آمریکا بر ضرورت حفظ برجام تاکید و تلاش کردند که ترامپ را به حفظ برجام متقاعد کنند.
روز گذشته دفتر نخست‌وزیر انگلیس نیز با صدور بیانیه ای ضمن تاکید بر حفظ توافق هسته ای ایران، اعلام کرد که سران انگلیس، فرانسه و آلمان توافق دارند برجام همچنان بهترین گزینه است.
پیشتر هم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر ضرورت حفظ برنامه جامع اقدام مشترک تاکید کرده بود.
آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تاکنون و بعد از توافق هسته ای سال 2015 در 10 گزارش خود پایبندی ایران به این توافق را تایید کرده است.
کد مطلب: 85871
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *