۰
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۹

افزایش مناطق تحت کنترل ارتش سوریه

پس از گذشت یک سال از زمانی که روسیه، ایران و ترکیه اجرای توافقنامه‌های ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه را در چارچوب نشست‌های آستانه آغاز کردند، مساحت کل مناطق تحت کنترل نیروهای وابسته به دولت سوریه از ۱۹ به ۶۰ درصد یعنی ۱۸۵ هزار کیلومتر مربع افزایش یافت.
پس از گذشت یک سال از زمانی که روسیه، ایران و ترکیه اجرای توافقنامه‌های ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه را در چارچوب نشست‌های آستانه آغاز کردند، مساحت کل مناطق تحت کنترل نیروهای وابسته به دولت سوریه از ۱۹ به ۶۰ درصد یعنی ۱۸۵ هزار کیلومتر مربع افزایش یافت.
به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان این کشور طی گزارشی اعلام کرد، یک سال کامل از زمان اجرای توافقنامه مناطق کاهش تنش در سوریه می‌گذرد و اندک اندک کنترل مناطق مختلف سوریه به دست ارتش سوریه افتاد و آن پیروز بزرگ میدان شد و به این ترتیب طرف‌هایی که نفوذ گسترده‌ای در سوریه داشتند، تنها در چند هزار کیلومتر در جغرافیایی پراکنده و در مناطق باقی مانده محدود شده‌اند، نشست "آستانه چهار" تیر خلاص را به سمت نفوذ این طرف‌ها در سوریه شلیک کرد و در ادامه تحولات جدیدی شامل عملیات‌های نظامی و قراردادهایی برای مهاجرت آوارگان را به دنبال داشت.
در ادامه این گزارش آمده است، همزمان با برگزاری نشست "آستانه چهار " حدود یک سال قبل نیروهای دولت سوریه کنترل حدود ۳۶ هزار کیلومتر مربع از خاک این کشور معادل ۱۹.۳ درصد از خاک سوریه را در دست داشتند و قدرت سوم در این کشور پس از داعش با کنترل بر بیش از ۷۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع و نیروهای سوریه دموکراتیک با حدود ۴۱ هزار کیلومتر مربع از خاک این کشور بودند، سایر گروه‌ها نیز با از دست دادن بسیاری از مناطق تحت تصرفشان در مجموع ۳۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از خاک سوریه را در دست داشتند.
عملیات نظامی نیروهای ارتش سوریه و هم‌پیمانان آنها موجب پیشروی بزرگ و گسترده آن در خاک سوریه شد و آنها توانستند صدها روستا، شهرک و شهر را از دست داعش، هیئت تحریر الشام و گروه‌های مخالف پس بگیرند، به این ترتیب نسبت مناطق تحت کنترل نیروهای وابسته به دمشق و داعش تغییر کرد.
نیروهای وابسته به دمشق با بازپس‌گیری حدود ۷۵ هزار و ۴۳۸ کیلومتر مربع از مه ۲۰۱۷، تاریخ آغاز نشست‌های آستانه در صدر نیروهای دارای نفوذ در سوریه قرار گرفتند و به این ترتیب اکنون مجموع مساحت‌هایی که در دست دارد، به حدود ۱۱۱ هزار و ۴۴۰ کیلومتر مربع یعنی ۶۰.۲ درصد از کل خاک سوریه رسیده است. نیروهای سوریه دموکراتیک نیز با وجود اینکه منطقه عفرین، یکی از مناطق مهم خود را از دست دادند، اکنون با کنترل بر حدود ۴۹ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع یعنی ۲۶.۷ درصد از کل اراضی سوریه در جایگاه دوم قرار دارند.
دیگر گروه‌ها نزدیک به نیمی از مناطق تحت کنترل خود را از دست دادند و اکنون حدود ۱۸ هزار و ۷۰۳ کیلومتر مربع یعنی ۱۰.۱ درصد از مساحت سوریه را در دست دارند. این مجموعه شامل گروه‌های مختلف از جمله هیئت تحریر الشام است که کنترل ۱۱ هزار و ۴۶۵ کیلومتر مربع یعنی ۶.۲ درصد از خاک سوریه را در دست دارد، همچنین گروه‌های عملیات "سپر فرات" و نیروهای ترکیه در حومه شمالی و شمال شرقی حلب و منطقه عفرین مساحت بیش از ۲۲۵۰ کیلومتر مربع معادل ۱.۲ درصد را در اختیار دارند علاوه بر اینها گروه‌های مورد حمایت آمریکا و غرب در صحرای سوریه حدود ۳۵۴۰ کیلومتر مربع یعنی ۱.۹ درصد از خاک سوریه را در کنترل خود دارند.
گروه تروریستی داعش نیز بخش وسیعی از مناطق تحت نفوذش در سوریه یعنی بیش از دو سوم مساحتی که در ابتدای مه گذشته در اختیار داشت را از دست داد و اکنون "جیش خالد" هم‌پیمان داعش مساحتی معادل ۲۵۰ کیلومتر مربع یعنی معادل ۰.۱ درصد را در اختیار دارد و در محله الیرموک در حومه غربی درعا در هم‌جواری جولان اشغالی نیز حضور دارد.
 
طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، دمشق و هم‌پیمانان روس دستاورد بزرگی از نظر مساحت مناطق تحت کنترل داشتند و با آغاز نشست‌های آستانه، ترکیه کنترل کامل منطقه عفرین را در عملیات شاخه زیتون به دست گرفت و نوار مرزی خود را در داخل خاک سوریه از کرانه غربی رودخانه فرات تا مرزهای واقع در حد فاصل حلب و حومه ادلب ادامه داد.
کد مطلب: 86013
برچسب ها: سوریه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *