۰
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۱

سرمایه‌گذاری توتال در ایران به خطر افتاد

رویترز اعلام کرد: با عقب‌نشینی ترامپ از برجام سرمایه‌گذاری میلیاردها دلاری شرکت فرانسوی توتال در پروژه گازی ایران با خطر مواجه شد.
رویترز اعلام کرد: با عقب‌نشینی ترامپ از برجام سرمایه‌گذاری میلیاردها دلاری شرکت فرانسوی توتال در پروژه گازی ایران با خطر مواجه شد.
به گزارش فارس، به نقل از رویترز، پس از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای عقب‌نشینی از توافق هسته‌ای با ایران و اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی می‌تواند زنگ خطری برای شرکت فرانسوی توتال باشد که میلیون‌ها دلار در پروژه‌های گازی ایران سرمایه‌گذاری کرده مگر اینکه این شرکت بتواند معافیت‌های تحریمی از آمریکا بگیرد.
شرکت فرانسوی توتال در جولای 2017 توافقی را برای توسعه فاز 11 گاز پارس جنوبی در ایران امضا کرد که یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اولیه داشت. 
بر اساس این گزارش، شرکت توتال نفت خام ایران را هم برای پالایشگاه‌های اروپایی خریداری می‌کند و مبادلات را با دلار انجام می‌دهد و میلیاردها دلار هم در آمریکا از جمله پالایشگاه «پورت‌آرتور» آمریکا سرمایه‌گذاری دارد، مقامات شرکت فرانسوی هنوز واکنشی در این باره ندادند.
توتال انتظار دارد با اجرای پروژه 11 گاز پارس جنوبی به ظرفیتی معادل 2 میلیارد فوت‌مکعب گاز معادل 400 هزار بشکه میعانات گازی در روز برسد که قرار است بر اساس این قرارداد این این ظرفیت تا 2021 تکمیل و در بازارهای داخلی ایران استفاده شود.
پاتریک پویانه رئیس شرکت توتال پیش از این گفته بود که یکی از گزینه‌هایی که برای ما وجود دارد این است که اگر ترامپ از برجام عقب‌نشینی کرد به دنبال گرفتن معافیت تحریمی و ادامه فعالیت در ایران از آمریکا باشیم. 
پویانه در 19 آوریل در حاشیه کنفرانسی به خبرنگاران، گفت: «اگر تحریم‌ها برگردد ما مجبوریم که به دنبال معافیت‌های تحریمی از آمریکا باشیم».
بر اساس این گزارش توتال سابقه موفقیت در چنین اقداماتی را دارد از جمله در سال 1990 این شرکت فرانسوی برای پروژه‌های فاز 2 و 3 گاز پارس جنوبی در برابر تحریم‌های آمریکا در آن زمان معافیت تحریمی گرفت. 
وی آن زمان مدعی شده بود که شرکت توتال زمانی این سرمایه‌گذاری‌ها را انجام داده است که بحث تحریم‌ها مطرح نبود. شرکت توتال در حال حاضر 50.1 درصد سهام 5 میلیارد دلاری پروژه 11 پارس جنوبی را دارد.
منابع می‌گویند این شرکت همچنین دهها میلیون دلار برای مطالعه و انجام مناقصه برای توسعه این فاز صرف کرده است.
همچنین شرکت چینی CNPC هم 30 درصد سهام این پروژه را دارد و پتروپارس شرکت وابسته به شرکت ملی نفت ایران نیز 19.9 درصد سهام این پروژه را دارد.
بر اساس اعلام افراد مطلع اگر توتال در نهایت برای گرفتن معافیت تحریمی از آمریکا مواجه شود از اجرای پروژه فاز 11 عقب‌نشینی و اجازه خواهد داد که شرکت سینوپک چین اجرای پروژه را به عهده بگیرد.
کد مطلب: 86280
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *