۰
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۵

سرما عامل نابودی هزاران تن میوه

مدیرکل میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: سرمای بهاری امسال موجب نابودی بیش از سه میلیون تن میوه در 656 هزار هکتار از باغ های کشور شد.
مدیرکل میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: سرمای بهاری امسال موجب نابودی بیش از سه میلیون تن میوه در 656 هزار هکتار از باغ های کشور شد.
شکرالله حاجی وند روز چهارشنبه در حاشیه دومین روز برگزاری همایش ملی سرشاخه کاری گردو درخلخال به خبرنگار ایرنا افزود: میزان ریالی خسارت وارده به باغ های کشور بر اثر سرمای بهاری 81 هزار میلیارد ریال بوده است.
وی بیان کرد: 2.4 میلیون هکتار باغ میوه کشور شامل 700 هزار هکتار از باغ های نیمه گرمسیری و گرمسیری و یک میلیون و 700 هزار هکتار باغ واقع شده در مناطق سردسیر همواره در معرض آسیب دیدگی سرمای ناشی از تغییر اقلیم قرار دارند.
حاجی وند اظهارداشت: بیشترین محصولات میوه آسیب دیده از سرمای امسال درختان میوه هسته دار بوده و بر اساس برآورد ها 48 هزار هکتار از باغ های گردو ،43 هزار هکتار باغ درختان میوه های هسته دار،42 هزار هکتار باغ درختان دانه دار و 190 هزارهکتار محصول میوه باغ های مناطق گرمسیری کشور از جمله پسته کرمان بر اثر سرمای بهاری از بین رفته است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته نیز سرما به 660 هزار هکتار از باغ های کشور خسارت زد، تقویت فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی در بین کشاورزان وباغداران را از راهکارهای تامین بخشی از خسارات وارده به آنها ذکر کرد.
مدیرکل میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: در حالی که سرمازدگی هرسال باغ های میوه کشور را تهدید می کند ولی با این حال سطح بسیار ناچیزی از باغ ها تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار دارند.
وی گفت: تنها راهکار ایمن سازی باغ ها از پدیده سرما زدگی بکار گیری ارقام متناسب با اقلیم منطقه و مقاوم، استفاده از ترکیبات تغذیه ای برای افزایش مقاومت درختان میوه و نیز بهره مندی از فناوری روز دنیا می باشد.
حاجی وند با بیان اینکه دولت هیچ گونه تعهدی در قبال جبران خسارات سرما زدگی باغ های میوه را ندارد، گفت: با توجه به وسعت خسارات تلاش می شود تا با پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت بخشی از این خسارت جبران شود.
وی با بیان اینکه ایران اسلامی مقام سوم را در جهان پس از چین وآمریکا در تولید گردوی مرغوب به خود اختصاص داده است، افزود: بخش مهمی از سه میلیون تن محصول سالانه گردوی جهان در کشورمان تولید می شود وبه همین منظور حفظ این جایگاه نیازمند جایگزینی ارقام دیر گل ده ، دیر برگ ده ومقام در مقابل سرما می باشد.
حاجی وند هدف از برگزاری همایش ملی سرشاخه کاری گردو در خلخال را استفاده از تجربیات و نظرات کارشناسان داخلی و خارجی ذکر کرد و افزود: در این همایش روش های سرشاخه زنی واستفاده از پیوند برای افزایش مقاومت درخت در مقابل سرما، افزایش محصول وکاهش ضایعات میوه توسط پرفسور صلاح الدین ییلماز دانشمند اهل ترکیه ارایه شد.
شهرستان خلخال به لحاظ برخورداری از شرایط ویژه آب وهوایی از مجموع چهار هزار و 200 هکتار باغ های گردوی استان 2 هزار و 500 هکتار را به خود اختصاص داده و بیشترین سهم تولید این محصول را دارد.
این شهرستان با برخورداری از 49 هزار و 89 هکتار اراضی کشاورزی ، 41 هزار و 450 هکتار اراضی زراعی و هفت هزار و339 هکتار اراضی باغی و تولید سالانه 57 هزار و 80 تن محصولات زراعی و 33 هزار و 900 تن محصولات باغی سهم بزرگی در تولید محصولات زراعی، باغی استان اردبیل دارد.
کد مطلب: 86319
برچسب ها: میوه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *