۰
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۴۱

ماجرای مرگ تعدادی از بیماران تالاسمی

سخنگوی سازمان غذا و دارو، بی کیفیت بودن داروی ایرانی بیماران تالاسمی را تکذیب کرد و گفت: کیفیت و استاندارد داروهای تولیدشده، قبل از عرضه آن به بازار سنجیده شده و مدارک و مستنداتش اعلام می شود.
سخنگوی سازمان غذا و دارو، بی کیفیت بودن داروی ایرانی بیماران تالاسمی را تکذیب کرد و گفت: کیفیت و استاندارد داروهای تولیدشده، قبل از عرضه آن به بازار سنجیده شده و مدارک و مستنداتش اعلام می شود.
به گزارش ایرنا به نقل از سازمان غذا و دارو، کیانوش جهانپور روز چهارشنبه در و اکنش به انتشار اخباری مبنی بر فوت تعدادی از بیماران تالاسمی بر اثر نبود داروی تزریقی دسفرال و بی کیفیتی نوع ایرانی این دارو، تصریح کرد: داروهای آهن زدای بیماران تالاسمی در دو نوع خوراکی و تزریقی ارائه می شود. 
وی خاطرنشان کرد: در ایران هر دونوع خوراکی و تزریقی این دارو تولید می شود و به رغم اینکه این داروها به خارج از کشور نیز صادر می شود، در مقاطعی که دارو با کمبود مواجه شود، صادرات آن نیز متوقف می شود و به شرکت های تولیدکننده ای که دارو صادر می کردند، توصیه می شود، صادر نکنند تا نیاز بازار دارویی داخل کشور تامین شود.
سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: داروی تزریقی بیماران تالاسمی، هر زمان که نیاز بوده و تولید داخلی کفاف نمی داده، از خارج وارد، توزیع و مصرف شده است.
جهانپور با اشاره به اینکه تولید داخل داروی تزریقی و خوراکی بیماران تالاسمی اتفاق جدیدی نیست که با خطر ریسک و آزمایش و خطا روبه رو باشد، اظهار داشت: این دارو مدتها است که در ایران مورد استفاده بیماران است و تاکنون بیماران هیچ مشکلی نداشته اند، اینکه گفته می شود، تعدادی از بیماران به دلیل مصرف داروی ایرانی فوت کرده اند، صحت ندارد.
وی ادامه داد: در هر گروهی از بیماران بسته به نوع بیماری شان، حتی در جامعه افراد سالم، سالانه تعدادی فوت می کنند بنابراین ارتباط فوت بیماران تالاسمی بر اثر بی کیفیتی دارو بی اساس است، بنابراین بدون اطلاعات و یافته های علمی دقیق و مستند، نباید در مورد موضوع به این مهمی نتیجه صادر کرد و فوت بیماران را به نوع دارو منتسب کرد، چرا که موجب دلهره و تشویش اذهان سایر بیماران می شود.
سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه فضاسازی ها و اظهارنظرهای اینچنین بسیار غیرمسئولانه است، ادامه داد: افرادی که چنین شایعاتی را منتشر می کنند، بر اساس کدام مستندات آنها را ارائه می دهند؟ آنها هیچگونه مستنداتی ندارند، بنابراین این گونه موارد به لحاظ حقوقی پیگرد قانونی دارد چرا که به ایجاد اضطراب و جو روانی کاذب در اجتماع و به خصوص در جامعه بیماران تالاسمی، دامن زده اند.
وی با بیان اینکه داروهای مورد استفاده تولید داخل از کیفیت، استاندارد و ایمنی لازم برخوردار است، گفت: البته تهیه و تجویز داروی تزریقی در دنیا رو به کاهش است، در ایران هم الگوی تجویز و مصرف داروی آهن زدای بیماران تالاسمی باید به سمت داروی خوراکی پیش رود و تجویز و مصرف داروی تزریقی کاهش پیدا کند.
جهانپور درباره عوارض داروی ایرانی گفت: در سامانه ثبت عوارض دارویی در سازمان غذا و دارو، هیچ گونه گزارشی مبنی بر اینکه این داروها مشکلی ایجاد کرده، وجود نداشته است.
کد مطلب: 86356
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *