۰
سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۹

اروپا فقط روی کاغذ در برجام مانده است

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: ادامه برجام تنها در صورت لغو تحریم‌ها امکان‌پذیر است و برای این امر اروپا باید در مقابل امریکا بایستد و از شرکت‌های اروپایی در برابر فشارهای امریکا حمایت کند.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: ادامه برجام تنها در صورت لغو تحریم‌ها امکان‌پذیر است و برای این امر اروپا باید در مقابل امریکا بایستد و از شرکت‌های اروپایی در برابر فشارهای امریکا حمایت کند.
به گزارش ايسنا، علیرضا زاکانی عصر امروز در همایشی با موضوع «فرجام برجام» که در مسجد امام جعفرصادق(ع) مشهد برگزار شد، به بررسی نتایج برجام پرداخت و اظهار کرد: به این سوال که فرجام برجام چیست دو پاسخ می توان داد که یا تحریم‌ها برداشته می‌شود یا مذاکره با امریکا برای ما مایه عبرت خواهد شد.
وی با بیان اینکه اگر این دو نتیجه برای برجام حاصل شود، به نتیجه مطلوب رسیده است، افزود: ما برای شکستن تحریم‌ها پای میز مذاکره نشستیم و حاصل آن تحت یک سند امضا شد.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این سند می‌بایست سبب برداشتن تحریم‌ها می‌شد و اگر این نتیجه حاصل نشده باید مایه بیداری ما شود که بدانیم اگر با دشمن از سر نیاز وارد مذاکره شویم، نتیجه آن شکل‌گیری یک مذاکره معیوب می‌شود.
وی با بیان اینکه امروز آمریکا رسما از برجام خارج شده، افزود: در سال‌های اخیر آمریکا از برجام به صورت غیررسمی خارج شده بود و حتی اوباما و کری هم خارج از برجام عمل می‌کردند.
زاکانی به تشریح شرایط فعلی برجام پرداخت و گفت: یا برجام ادامه پیدا خواهد کرد که در این صورت تحریم‌ها باید لغو شود و این به معنی تقابل امریکا و اروپا خواهد بود.
وی ادامه داد: اروپا قبلا و در سال 1996 مقابل خواست امریکا ایستاده و اگر بنا است اروپا تأمین‌کننده پاسخ‌های ما برای برجام باشد، باید تحریم‌ها را بشکند و در مقابل فشار آمریکا از شرکت‌های خود حمایت کند.
این فعال سیاسی به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر اروپا فقط روی کاغذ در برجام مانده است، افزود: آنچه رهبر معظم انقلاب تحت عنوان تضمین عملی مطرح کردند، این بود که در بعد عملی هم باید نیازهایی ما که برای آن مذاکره کردیم، تأمین شود.
وی با بیان اینکه دستاورد دیگر برجام بی‌اعتمادی به دشمن است، افزود: حالا سوال ایجاد می‌شود که این بیداری در چه حوزه‌هایی باید رقم بخورد و در توضیح آن باید عنوان کرد امروز در کشور ما سه راهکار توسط مسئولان در برابر برجام ارائه می‌شود.
زاکانی با بیان اینکه یکی از این راهکارها رو توسط رئیس جمهور سابق و همراهان وی مطرح می‌شود، افزود: راهکار وی به این گونه است که زیر میز تصمیم‌گیری لگدی بزنیم و همه چیز را به هم بریزیم و در این رویکرد عقل و منطقی حاکم نیست.
وی با اشاره به نامه‌های اخیر احمدی‌نژاد، گفت: این نامه‌ها هیچ راهکاری ارائه نمی‌دهند و فقط درد دل است؛ درد دل‌های او درباره مسائلی است که عملکرد خودش باعث آن‌ها شده است.
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راهکار دوم این است که از طریق دشمن مشکلات داخلی را حل کنیم، افزود: دولت فعلی این راهکار را ارائه می‌دهد و پیش از آن هم در دولت اصلاحات این موضوع مطرح شد و کم کم مرحوم هاشمی و اطرافیان او به این نتیجه رسیدند که نظم جهانی را نمی‌توان تغییر داد و باید با آن همراه شویم.وی تصریح کرد: در پاسخ با این رویکرد باید بگوییم که اگر بناست با نظم نوین جهانی همراه شویم، که این به معنی همراهی با امریکا است، پس چرا انقلاب کردیم؟

زاکانی گفت: این راهکار را آقای خاتمی در برنامه چهارم توسعه مطرح کرد و اعلام کرد که تا زمانی که ما با امریکا و اسرائیل در تعارض هستیم، مشکل بیکاری، تورم و اقتصاد و دیگر مسائل کشور حل شدنی نیست و باید خودمان را با نظم نوین جهانی و امریکا تنظیم کنیم.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی برجام، تنبه و بیداری در این است که برای برون‌رفت از مشکلات کشور نباید دست به دامن دشمن شویم چون دشمن مشکلات ما را حل نخواهد کرد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تجربه تاریخی هم نشان می‌دهد که هر موقع با نگاه خوشبینانه به سمت دشمن رفتیم، از پشت خنجر خوردیم و در این شرایط برجام می‌تواند برای مردم و مسئولان این عبرت باشد که مسیری را انتخاب کنند که مصالح و منافع ملی مدنظر قرار گیرد نه منافع قومی و جناحی.
وی با بیان اینکه در مذاکرات منافع حزبی و جناحی مورد توجه قرار گرفت، افزود: رویکرد سومی هم در کشور در برابر مشکلات وجود دارد که رویکرد انقلاب، حضرت امام و رهبر انقلاب است.

زاکانی به بیانات رهبر انقلاب مبنی بر تکیه بر ظرفیت‌های درونی و حفظ استقلال اشاره کرد و گفت: در کنار استفاده از ظرفیت‌های داخلی باید از همه ظرفیت‌های منطقه و جهانی هم استفاده کنیم و این در حالی باید انجام شود که ظرفیت‌های منطقه‌ای و جهانی باید با مبانی انقلاب هماهنگ باشد در واقع نباید به دشمن اعتماد کرد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد اروپایی‌ها اراده‌ای برای برداشتن تحریم‌ها و مقابله با امریکا ندارند، گفت: صدراعظم آلمان اعلام کرد که شرکت‌های اروپایی خصوصی هستند و دولت‌ها نمی‌توانند آن‌ها را تحت فشار قرار دهند و همین نشانه‌ای است که اروپا قصد ندارد خود را با فشار امریکا مواجه کند.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بررسی نگاه‌های غربی به انقلاب اسلامی، گفت: یک رویکرد در تفکر غربی و امریکایی وجود دارد که معتقد است انقلاب اسلامی در معرض نابودی است و تنها یک تلنگر نیاز دارد.

وی ادامه داد: این تفکر جمهوری خواهان در امریکا، اسرائیل و عربستان سعودی است و از این منظر سیاست‌های خود را دنبال می‌کنند.

زاکانی گفت: اما دموکرات‌های آمریکا و اروپایی‌ها رویکرد عاقلانه‌تری را دنبال می‌کنند و معقتدند که انقلاب اسلامی مولفه‌های قدرت را در منطقه دارد و باید به مرور زمان این مولفه‌ها را از ایران گرفت.
به گفته زاکانی کسانی که در امریکا با برجام مخالفت می‌کنند، طرفداران حزب جمهوری خواه هستند و کسانی که داخل کشور با این مغلطه که مخالفان داخلی برجام همراه با نتانیاهو و بن سلمان و امریکا هستند، می‌خواهند رقیب را از دور مباحثات خارج کنند، استدلال‌های درستی را مطرح نمی‌کنند.

وی ادامه داد: کسانی که داخل کشور می‌گویند برجام سند خوبی نیست، در واقع به آن نقد دارند و معتقدند که در آن مسئولیت مشخصی برای طرف‌های مقابل وجود ندارد و همین باعث می‌شود که برجام یک سند محکم و قوی نباشد.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رفتار ترامپ در پاره کردن برجام، تحمیل هزینه برای امریکا بود، افزود: ترامپ با این کار زمینه را برای بازگشت ایران به مسیر خود باز کرد.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که در شرایطی که ما در این مواجه با امریکا دچار آسیب شدیم و دستاوردهای هسته ای مان از بین رفت، درست است که برای حوزه های دیگر هم پای میز مذاکره بنشینیم؟
زاکانی با تأکید بر اینکه خط قرمز ما تحقق وعده‌های قبلی امریکا و اروپا است، افزود: ما قبلا بدعهدی آن ها را تجربه کرده ایم و خلاف عقل است اگر در این شرایط دوباره پای میز مذاکره بنشینیم.
وی ادامه داد: با این حال کسانی هستند در کشور که معقتدند ما چون در زمینه‌های دیگری مانند قدرت منطقه‌ای و توان موشکی با امریکا و اروپا مذاکره نکرده‌ایم و برجام دو، سه و چهار را به توافق نرسانده‌ایم، آن‌ها به برجام اولی پایبند نمی‌مانند.
این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: وقتی به روزنامه‌های دوم خردادی نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که این اشکال را به ما می‌گیرند.
زاکانی با بیان اینکه موضع‌گیری ما درباره برجام روشن و شفاف است، گفت: اول باید تکلیف برجام از صفر تا 100 مشخص شود بعد راجع به موضوعات دیگر فکر می‌کنیم.
همه طرف‌ها از منافع خود در برجام دفاع کنند
وی با بیان اینکه دیگر طرف‌های مذاکره باید هزینه‌های خروج امریکا از برجام را بپردازند، گفت: اروپا، روسیه و چین اگر منافعی در برجام دارند باید پای آن منافع بایستند و اگر بدون منفعت پای میز مذاکره آمدند، بیخود می‌کنند که دخالت می‌کنند.
زاکانی با بیان اینکه اروپا در قضیه برجام تحقیر شده است، افزود: اروپا باید راهش را جدا کند؛ البته به دلیل وابستگی خود به نظام سرمایه داری نمی‌تواند اما می‌تواند از امریکا شکایت کند و از شرکت‌های تحت نظارت خود حمایت کند.
وی به تحلیل‌های اخیر روحانی و ظریف درباره قدرت منطقه‌ای ایران اشاره کرد و گفت: می‌گویند حالا که امریکا در حال خروج از منطقه است و داعش هم در سوریه ناکام مانده، ما هم باید از سوریه خارج شویم و این تحلیل در نهایت افکار عمومی را خراب می‌کند و هم پاس گل به دشمن می‌دهد.
زاکانی به وحدت در جامعه و ضرورت آن در شرایط جدید اشاره کرد و گفت: برجام سندی معیوب است و باید این موضوع را کسانی که آن را امضا کرده‌اند، به مردم بگویند تا وحدت در جامعه حفظ شود.
بازگشت صنعت هسته‌ای زمان‌بر است
وی با بیان اینکه ما هم پول داریم و هم زمینه اشتغال، گفت: توسعه صنعت هسته‌ای، امری حیاتی در کشور ما است و برای بازگرداندن بخش توقیف شده این صنعت نیاز به زمان داریم اما این امر غیرممکن نیست.
زاکانی تأکید کرد: افق فراروی ما روشن است و هیچ ابهامی در آن وجود ندارد و فقط اراده مسئولان را می‌خواهند که جهت کشور را مبتنی بر منافع ملی تغییر دهند و بر ظرفیت های داخلی تکیه کنند.
وی با بیان اینکه جریانات سیاسی دوم خردادی به اتکای به داخل علاقه ندارند، گفت: آنچه از حرف‌های آنان فهمیده می‌شود این است که هسته‌ای را دادیم، بقیه ظرفیت‌ها را هم بدهیم که خاطرمان جمع شود که هیچی نداریم.
وی با بیان اینکه حتی در این شرایط هم تحریم‌ها را از نظام جمهوری اسلامی برنمی‌دارند، گفت: چون منافع نظام سلطه با منافع نظام اسلامی منافات دارد.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه برای کشوری مانند ایران که 15 کشور همسایه دارد، تحریم معنا ندارد، افزود: این بی عرضگی مسئولان کشور ما است که این اقتضائات منطقه‌ای را مورد استفاده قرار نمی‌دهند.
کد مطلب: 86731
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *