کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مخالفان برجام در کشور باید مهار شوند

26 ارديبهشت 1397 ساعت 12:19

نماینده مردم تهران با بیان اینکه برخی از عناصر و جریان‌های داخلی که از ابتدا با مذاکره و برجام مخالف بودند باید مهار شوند گفت: اگر کشورهای اروپایی در کنار آمریکا قرار بگیرند و دستاورد ایران از برجام ناچیز باشد باز هم باید تعلیق تعهدات را جایگزین خروج از برجام کرد.


نماینده مردم تهران با بیان اینکه برخی از عناصر و جریان‌های داخلی که از ابتدا با مذاکره و برجام مخالف بودند باید مهار شوند گفت: اگر کشورهای اروپایی در کنار آمریکا قرار بگیرند و دستاورد ایران از برجام ناچیز باشد باز هم باید تعلیق تعهدات را جایگزین خروج از برجام کرد.
به گزارش فارس، الیاس حضرتی در نطق میان دستور خود در نشست علنی امروز مجلس (چهارشنبه 26 اردیبهشت 97) گفت: توافق برجام محصول ایجاد یک عزم مشترک ملی برای گفت‌وگو با جهان و حل و فصل مسائل فی‌مابین از طریق مذاکره است. دشمنان با طراحی برنامه‌های فراوان و حساب شده در صدد بودند یک تفاهم جهانی علیه جمهوری اسلامی ایجاد کنند و ایران را در انزوای کامل قرار دهند و به تدریج نظام اسلامی را از درون و در صورت مساعد بودن شرایط و با یک اقدام مستقیم از بیرون سرنگون کنند. 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متاسفانه برخی از مواضع اعلام شده و اقدامات انجام شده در داخل هم به برنامه دشمن کمک کرد و وضعیتی پدیده آمد که بدون ایجاد یک عزم ملی و با انتخاب ساز وکاری تازه قادر به تغییر شرایط نبودیم. 
وی افزود: دز آن زمان همه مسئولان نظام البته با تحلیل‌های متفاوت به این جمع‌بندی رسیدند که از طریق مذاکره و با ابزار دیپلماتیک برنامه دشمنان ایران را خنثی کنند و ایران را از انزوای تحمیلی برهانند. برجام این رسالت را به خوبی به انجام رساند و دکتر روحانی و دکتر ظریف تحت هدایت‌ها و راهنمایی‌های رهبر معظم انقلاب و با کمک مجلس و تمام ارکان نظام در این مسیر کامیاب بودند و حاصل آ‌ن گشایشی بود که به صورت نسبی که در چند سال اخیر شاهد آن بودیم. 
حضرتی خاطرنشان کرد: برخلاف برخی از جریانات تندرو در داخل، دشمنان واقعی این ملت متوجه بودند که ایران در پروژه برجام چه کار بزرگی را به سرانجام رسانیده است و به همین دلیل تمامی تلاش خود را مصروف ناتوان گذاشتن آن کردند. ترامپ و حامیان جنگ طلب او در درون هیات حاکمه آمریکا،‌نتانیاهو و صهیونیست‌های پرنفوذ حامی رژیم اسرائیل در آمریکا ارتجاع ثروتمند عربی و جوانان خامی که در عربستان به قدرت رسیدند و جریان‌های ضدانقلاب ایرانی در خارج از کشور در یک ائتلاف آشکار در کنار هم قرار گرفتند تا در مرحله اول جمهوری اسلامی را از نتایج اقتصادی و سیاسی برجام محروم کنند و در مرحله بعد این توافق جهانی با خروج آمریکا تضعیف شود و در آخرین مرحله کاری کنند که ایران هم ختم برجام را اعلام کند و همه چیز به شرایط قبل از برجام بازگردد. 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آگاهی ما از برنامه دشمنان ایجاب می‌کند که عجولانه و از سر شور و احساس در این باره عمل نکنیم و هیچ فرصتی را که برجام برای ایران فراهم کرده است مطابق میل ترامپ و نتانیاهو از دست ندهیم. 
وی افزود: در شرایط کنونی تلاش برای حفظ توافق برجام بدون حضور آمریکا یک هدف مهم برای جمهوری اسلایم ایران می‌تواند باشد. باید در این مسیر برنامه‌ریزی و اقدام لازم صورت گیرد،‌برجام یک توافق دوجانبه میان ایران و آمریکا نیست که اکنون با خروج آمریکا ملغی شده باشد. این توافقنامه به صورت چند جانبه تنظیم شده و از حمایت سازمان ملل برخوردار است و چندین قطعنامه شورای امنیت علیه ایران را تعلیق کرده است. بنابراین نباید با اقدامات عکس‌العملی و بدون پشتوانه کارشناسی بی‌اعتبار شود. 
حضرتی اضافه کرد: بر همین اساس باید مذاکره با 5 کشور باقی مانده در برجام برای گرفتن تضمین لازم برای وفاداری آنها به مفاد برجام با تدبیر ادامه یابد،‌طرح شکایت حقوقی علیه آمریکا به عنوان طرف ناقض برجام باید پیگیری شود. تلاش در حوزه دیپلماسی عمومی برای نشان دادن چهره جنگ طلب و بدعهد ترامپ باید افزایش یابد و برخی از عناصر و جریان‌های داخلی که از ابتدا با مذاکره و برجام مخالف بودند باید مهار شوند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این شرایط خروج فوری و عجولانه ایران از برجام تکمیل پروژه‌ای است که آمریکا و رژیم صهیونیستی و عربستان آن را شروع کردند و هوشیاری انقلابی ایجاد می‌کند که ما در زمین آنها بازی نکنیم حتی اگر کشورهای اروپایی در کنار آمریکا قرار بگیرند و به دستاورد جمهوری اسلامی ایران از برجام ناچیز باشد باز هم باید تعلیق تعهدات را جایگزین خروج از برجام کرد تا این سند که روح و مفاد آن به نفع ایران است از نظر حقوق بین‌المللی معتبر باقی بماند و بازگشت به آن در شرایط دیگر میسر گردد. 
وی افزود: مقابله با طرح جدید آمریکا پیش از اقدامات دیپلماتیک در خارج به ایجاد تفاهم ملی در داخل نیاز دارد اگر مردم و جریانات سیاسی داخلی پشتیبان سیاست‌های رسمی نظام و مسئولان از حمایت مردم برخوردار باشند هیچ توطئه و اقدام خارجی به کشور صدمه نخواهد زد و حتی به مرحله اجرا گذاشته نخواهد شد. 
حضرتی خاطرنشان کرد: نفس وجود همبستگی ملی و تفاهم جریان‌های سیاسی داخلی کشور نقش بازدارنده در مقابل توطئه‌های دشمنان خارجی دارد؛ بنابراین باید در مسیر ایجاد وحدت و تفاهم ملی و آشتی ملی حرکت کرد. شناسایی عوامل ایجاد اختلاف داخلی زمینه‌های شکاف و فاصله در میان اقشار اجتماعی را باید در دستور کار قرار داد و برای حل آنها کار کرد. 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نمی‌شود همه گسل‌های اجتماعی و فرهنگی، مذهبی و اقتصادی،‌قومی و بین نسلی را فعال نگه داشت و باز از وحدت و یکپارچگی سخن گفت. 
وی افزود: یکی از گسلهای مهم فعال در جامعه شکاف سیاسی میان دو جریان اصلی سیاسی کشور است که روزگاری به مثابه دو بال نظام تلقی می‌شدند و هر کدام منجر به شکست جریان مقابل می‌شد. متاسفانه عزم یک طیف برخوردار از قدرت در حاکمیت برای حذف رقیب سیاسی وضعیتی را پدید آورده است که بخش بزرگی از جامعه سیاسی ایران در حاشیه قرار گرفته و خود را خارج از حکومت تلقی کند. 
حضرتی افزود: عقل سیاسی حکم می‌کند سلیقه‌های سیاسی گوناگون در حکومت باشند تا مردم قدرت انتخاب در درون حکومت را داشته باشند اما متاسفانه بی‌تدبیری‌های مداوم باعث شد برخی از مردم اساسا از ایجاد تحولات مثبت در درون مایوس شوند و نگاه خود را به بیرون از نظام معطوف کنند. ما اصلاح‌طلبان درون حکومت این رویه را برای آینده نظام به حیاط سیاسی کشور خطرناک می‌دانیم و به صاحبان قدرت و مسئولان در حکومت هشدار می‌دهیم که رویه موجود را اصلاح کنند و مردم را به تغییرات مثبت درون نظام امیدوار نگه دارند و اصلاح‌طلبان وفادار به نظام را به بیرون از نظام سوق ندهند. 
وی در پایان افزود: این روزها شاهد ایجاد تحولات مثبت در موضوع حصر هستیم از این بابت بنده از مسئولان امر تشکر می‌کنم امیدوارم که در آینده نزدیک شاهد حل فوری این ماجرا باشیم و در عین حال پیشنهاد می‌کنم که متولیان حصر به جای ایجاد تغییرات جزیی و تدریجی ابتکار عمل را کاملا در دست بگیرند و با رفع یکباره حصر، حصر آقایان محصور و محدودیت‌های ایجاد شده برای آقای خاتمی موجب ایجاد شوق و وحدت و ایجاد یک زمینه مناسب برای ملت شوند


کد مطلب: 86835

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/86835/مخالفان-برجام-کشور-باید-مهار-شوند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir