۰
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۲۴

حقوق شهروندی را کالای لوکس غربی ندانیم

مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: حقوق شهروندی در قانون اساسی وجود دارد اما تنها نباید شعار باشد بلکه ضمانت‌های اجرایی آن نیز باید به وجود آید. رسالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید این باشد که فرهنگ حقوق شهروندی را ترویج دهد و تنها به عنوان یک کالای لوکس غربی به آن نگاه نکند.
حقوق شهروندی را کالای لوکس غربی ندانیم
مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: حقوق شهروندی در قانون اساسی وجود دارد اما تنها نباید شعار باشد بلکه ضمانت‌های اجرایی آن نیز باید به وجود آید. رسالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید این باشد که فرهنگ حقوق شهروندی را ترویج دهد و تنها به عنوان یک کالای لوکس غربی به آن نگاه نکند.
به گزارش ایبنا آیین اختتامیه نخستین دوره مسابقه کتابخوانی منشور حقوق شهروندی عصر جمعه 21 اردیبهشت‌ماه با حضور مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و علی‌اصغر کاراندیش، دستیار حقوق شهروندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در سرای فرهیختگان مصلای امام‌خمینی(ره) برگزار شد.
دکتر کواکبیان در این نشست با تاکید بر توجه دولت و حاکمیت نسبت به حقوق شهروندی گفت: زمانی که از امام‌خمینی(ره)‌ پرسیدند چرا بر جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد و همواره می‌گوید نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد درحالی که می‌تواند به جای آن از جمهوری دموکراتیک اسلامی استفاده کند ایشان بیان می‌کردند چون این لفظ زیادی هم هست و در ذات اسلام دموکراسی مندرج است و دموکراسی اسلامی از دموکراسی‌های غربی بالاتر است.
وی با اشاره به روایتی از یکی از صحابه پیامبر اکرم(ص) گفت: روزی پیامبر اکرم (ص) از مردم می‌خواهد که اگر حقی بر گردن او دارند بیان کنند. یکی از صحابه می‌گوید که در جنگ احد عصای شما به شکم من خورد و تقاضای قصاص می‌کند. سپس وقتی به محضر پیامبر می‌رسد سینه ایشان را می‌بوسد و پیامبر در حق او دعا می‌کند. این نشان‌دهنده مصداقی از حقوق شهروندی در اسلام است که یک فرد معمولی می‌تواند در برابر بزرگ‌ترین شخصیت حکومت تقاضایش را بیان کند و حتی ادعای قصاص کند.
کواکبیان در پایان گفت: حقوق شهروندی در قانون اساسی وجود دارد اما تنها نباید شعار باشد بلکه ضمانت‌های اجرایی آن نیز باید به وجود آید. رسالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید این باشد که فرهنگ حقوق شهروندی را ترویج دهد و تنها به عنوان یک کالای لوکس غربی به آن نگاه نکند.
باید به گونه‌ای عمل کنیم که تمام مردم پرسشگر و همه اجزای حکومت پاسخگو باشند.
شایان ذکر است کاراندیش در ادامه این نشست درباره اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ترویج و اطلاع‌رسانی حقوق شهروندی توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: این وزارتخانه درخصوص خرید حمایت از آثار نویسندگان در حوزه حقوق شهروندی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون اقداماتی را آغاز کرده است همچنین درباره بحث فرهنگ‌سازی نیز تلاش‌هایی را داشته است. درباره وظیفه نخست اقدامات خوبی انجام شده و شفاف‌سازی مسائل و پرداخت مطبوعات و اهل قلم صورت گرفته است.
وی ادامه داد: همچنین تعداد مجوزهای صادرشده از 117 مجوز به 54 مجوز رسیده و اکنون ذیل هوشمندسازی مجوزها در وزارتخانه ادامه دارد تا از این طریق مراجعات حضوری به وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی کاهش یابد. همچنین میز خدمت یکی دیگر از تکالیفی است که در راستای منشور حقوق شهروندی صورت گرفته و تا یک ماه آینده انجام شده و به صورت الکترونیک تا آذرماه اجرایی خواهد شد. به گفته این مقام مسئول بحث ممیزی کتاب‌ها، فیلم‌های سینمایی، مطبوعات و اعطای مجوز به آن‌ها از مصادیق دیگر حقوق شهروندی است که در این وزارتخانه دنبال می‌شود.
وی با اشاره به اینکه مفاد حقوق شهروندی قابلیت اجرایی سازی دارد عنوان کرد: در مسابقه کتابخوانی منشور حقوق شهروندی 3هزار نفر شرکت کردند که این حضور حاکی از آگاهی مردم نسبت به منشور حقوق شهروندی و نتایج خوبی بود که این کار به دنبال داشته است. در ادامه نیز جلسات تخصصی در راستای منشور حقوق شهروندی برگزار شده و همچنین در حوزه سینما، مطبوعات و... کارهای دیگری در دست انجام است.
کاراندیش در پایان از برگزاری نخستین جایزه کتاب سال حقوق شهروندی با همکاری موسسه خانه کتاب در سال آتی خبر داد.
در پایان مونس کشاورز، دبیر برگزاری نخستین مسابقه کتابخوانی حقوق شهروندی و مدیر انتشارات حقوق شهروندی نیز در بخشی از این نشست گزارشی را از روند برگزاری این مسابقه طی 9 روز نمایشگاه کتاب تهران ارائه کرد و گفت: در این مدت 5 هزار نسخه کتاب منشور حقوق شهروندی در اختیار شهروندان قرار گرفت و در نهایت سه هزار نفر در این مسابقه شرکت کردند.
وی در پایان از اعطای جایزه 500 میلیون ریالی به 50 نفر که به قید قرعه در این مسابقه انتخاب شدند، خبر داد.
 
کد مطلب: 87069
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *