۰
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۳

پکن متهد به حفظ برجام

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به سئوال ایرنا اظهار کرد پکن همچنان خود را متعهد به حفظ و اجرای توافق جامع هسته ای ایران موسوم به «برجام» می داند.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین در پاسخ به سئوال ایرنا اظهار کرد پکن همچنان خود را متعهد به حفظ و اجرای توافق جامع هسته ای ایران موسوم به «برجام» می داند.
' لو کانگ' امروز دوشنبه در نشست مطبوعاتی خود در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی در پکن اظهار کرد: همچنین از کشورهای امضا کننده این توافق منهای امریکا که از ان خارج شده است می خواهیم بر تعهد خود برای حفظ آن، پایبند باشند.
او با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا، هماهنگ کننده توافق جامع هسته ای ایران است افزود: در همین راستا اتحادیه اروپا با همکاری چین، روسیه، فرانسه، آلمان و انگلیس نشست مشترکی را در تاریخ 4 خرداد در وین برگزار می کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: در این نشست مسائل مربوط به اجرای توافق جامع هسته ای بعد از خروج آمریکا از آن مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
به گفته وی هیاتی از چین به سرپرستی 'وانگ چون' مدیر گروه کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه چین هم در این نشست شرکت خواهد کرد.
قرار است دیپلمات های ایرانی، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، چینی و روس جمعه این هفته در وین پایتخت اتریش برای بررسی جزییات برجام و گام های بعدی پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای تشکیل جلسه دهند.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه شب دو هفته پیش، با تکرار اتهام هایی و نیز توهین به ایران اعلام کرد که دولتش دیگر در برجام نخواهد ماند و تحریم های یکجانبه تعلیق شده کشورش را علیه ایران بازخواهد گرداند.
سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران عصر یکشنبه (دیروز) پس از نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که با حضور وی برگزار شد گفت: کمیسیون مشترک برجام به درخواست جمهوری اسلامی ایران بدون حضور آمریکا و برای بررسی ابعاد ناشی از خروج این کشور از برجام و تبعات آن برگزار می شود.
وی افزود: هدف از تشکیل این جلسه این است که کشورهای دیگر حاضر در برجام چگونه می توانند نبود آمریکا را در آن جبران کنند و منتظر هستیم ببینیم اروپایی ها می توانند به تعهدات خود درباره برجام عمل کنند یا نه.
سه شنبه هفته گذشته وزیران امور خارجه ایران و سه کشور اروپایی امضاکننده برجام و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشستی در بروکسل مرکز اتحادیه اروپا برگزار کردند که در پایان آن طرف کشورهای اروپایی با صدور بیانیه ای بر تعهدشان برای ادامه برجام و تامین خواسته های ایران و شروع مذاکرات کارشناسی در جهت تامین اهداف مد نظر ایران تصریح کردند.
برخی از اهداف مد نظر که در بیانیه برشمرده شده شامل ادامه خرید نفت، گاز و محصولات نفتی، تعاملات موثر بانکی، تعاملات حمل ونقل هوایی، ریلی و دریایی، احترام به توافقنامه های انعقاد شده، حمایت از شرکت های اروپایی و غیره است.
به گفته عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه، اروپایی ها برای اجرای این تعهدات قبول کردند مذاکراتی داشته باشیم تا مشخص شود که آنها می توانند این موارد را تامین کنند یا نه.
کد مطلب: 87229
برچسب ها: برجام
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *