کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تجدیدنظر ترکیه در روابط با اسرائیل

1 خرداد 1397 ساعت 17:29

رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر لزوم اعمال تحریم‌های اقتصادی بر رژیم صهیونیستی، گفت بعد از انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری، در روابط آنکارا با تل‌آویو تجدید نظر می‌شود.


رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر لزوم اعمال تحریم‌های اقتصادی بر رژیم صهیونیستی، گفت بعد از انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری، در روابط آنکارا با تل‌آویو تجدید نظر می‌شود.
به گزارش فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه شامگاه دوشنبه گفت بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری 3 تیر، در روابط تجاری و اقتصادی آنکارا با رژیم صهیونیستی تجدید نظر خواهند کرد.
اردوغان در گفت‌وگو با خبرنگاران حین پرواز بازگشت از بوسنی گفت که درپی تصمیم سازمان همکاری اسلامی برای اعمال تحریم بر محصولات تولید رژیم صهیونیستی، ترکیه نیز بعد از انتخابات، روابط اقتصادی‌اش با تل‌آویو را بازنگری می‌کند.
به نوشته روزنامه «حریّت» وی توضیح داد: «امیدوارم کشورهای عضو سازمان تصمیم تحریم را اعمال کنند. بعد از آن دیگر راهی برای فروش محصولاتشان (به ما) نخواهند داشت...ترکیه نیز روابطش را مجددا بررسی خواهد کرد، مخصوصا روابط تجاری و اقتصادی با آنها».
رئیس‌جمهور ترکیه با انتقاد از تصمیم «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی خود برای قطع حمایت‌ها از معارضان سوری و گروه کلاه سفیدها، گفت روس‌ها در شمال سوریه مستقر هستند و این اظهارات ترامپ با واقعیت میدانی همخوانی ندارد.

 
پیشتر اردوغان بعد از برگزاری مراسم افتتاح نمادین سفارتخانه آمریکا در قدس، گفت: «اسرائیل دولتی تروریست است که مرتکب نسل کشی شده است. من این تراژدی انسانی را از هر طرفی که باشد چه اسرائیل یا آمریکا محکوم می‌کنم». 
روز دوشنبه همزمان با برگزاری جشن صهیونیست‌ها برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی، هزاران فلسطینی در نقاط مختلف کرانه باختری و مرز نوار غزه تظاهرات اعتراض‌آمیز برگزار کردند که نظامیان صهیونیست نیز به سمت آنها تیراندازی کرده و دستکم 60 نفر را شهید و بیش از 2700 نفر را زخمی کردند.
دسامبر سال گذشته بود که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی یکجانبه ضمن به‌رسمیت‌شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که سفارتخانه کشورش را از تل‌آویو به این شهر مقدس منتقل می‌کند.
این اقدام، اعتراض‌ها و مخالفت‌های بین‌المللی را درپی داشته و بسیاری از کشورهای جهان از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان و ژاپن اعلام کردند که از این تصمیم واشنگتن تبعیت نخواهند کرد و تا زمان تأسیس دولت فلسطینی در چارچوب راهکار دو دولتی، سفارتخانه خود را منتقل نمی‌کنند.


کد مطلب: 87337

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/87337/تجدیدنظر-ترکیه-روابط-اسرائیل

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir