۱
شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۴۸
اظهارات دولت آبادی و فراهانی درباره شادروان اکبر رادی :

دریغا که با نامداران جامعه چگونه رفتار می‌کنند

دریغا که با نامداران جامعه چگونه رفتار می‌کنند

محمود دولت آبادی، عصر روز جمعه (۷مهرماه) برای شركت در مراسم انتخاب مقالات برتر بنیاد رادی در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران حاضر شد و گفت: آنچه من را به سمت کانون اصلی مجموعه آثار رادی هدایت می‌کند، رفتار، منش و آدمیت رادی بوده است. در موقعیت اجتماعی که طی این پنجاه سال پشت‌سر گذاشته‌ایم او می‌توانست نمونه این مفهوم باشد. فکر می‌کنم او در تحمل سختی‌های بی شماری که بر او وارد شده ، بسیار قدرتمند بود و این را به دیگران هم آموخت.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر وی افزود: مسله ای هست که می گوید اگر می‌خواهید یک ملت را نابود کنید باید افراد را تک به تک از هم دور کنید تا دچار افسردگی شوند و از بین بروند؛ به نظر می‌رسد این امر مشخصا در خصوص رادی به اجرا گذاشته شد. اکبر رادی از بس نجیب بود دچار چنین موقعیتی شد و دم نزد. دریغا که یک مجموعه مدیریتی در سرزمین ما با شخصیت‌های نامدار جامعه خود چنین رفتار می‌کند. نویسنده رمان کلیدر در ادامه با بیان اینکه اگر بیشتر توجه کنیم تاریخ ما پر بوده است از این نشانه‌ها، اظهار داشت: در برخی از مقاطع تاریخی این سرزمین که تامل کردم دیدم شرایط اینگونه بوده است و البته که این گونه نخواهد ماند.
درادامه این نشست ، بهزاد فراهانی یكی دیگر از هنرمندان پیشكسوتی كه به دلیل بازی در آثار رادی مورد تقدیر قرار گرفت با اشاره به صحبت‌های محمود دولت آبادی، گفت: آنچه از زمان ساعدی و سركیسیان تا بیضایی و رحمانیان و بسیاری دیگر از هنرمندان بر فرهنگ و هنر این سرزمین گذشته بسیار تلخ است و متاسفانه باید بگویم در دنیایی زندگی می‌كنیم كه اهل هنر همچنان نتوانسته‌اند جای ساده خود را داشته باشند. این هنرمند با اشاره به دوران همكاری خود با سركیسیان، ادامه داد: تئاتری كه برما گذشته تئاتر خرسندی نبوده است چون به قول محمود دولت آبادی یكی یكی افراد را نشانده‌اند تا آرام آرام از بین بروند. امروز باید پرسید برای سفر بهرام بیضایی به دانشگاه یو‌سی ال ای چه پاسخی وجود دارد؟ برای كار نكردن عباس جوانمرد چه پاسخی هست؟ آیا این افراد به این دلیل كه حرف دل خود را می‌زدند با این مسائل مواجه شده‌اند؟ خوشبختانه ما هنوز هستیم و ادامه خواهیم داد. وی با بیان اینكه كمتر نویسنده‌ای مانند رادی توانسته است حق كلام را ادا كند، افزود: رادی در قلب ادبیات نمایشی ایران شریف زندگی كرد. من تمام نمایشنامه‌های رادی را در رادیو كار كرده‌ام و این برای من یك افتخار است. بازیگر نمایش شب روی سنگفرش خیس با بیان خاطره‌ای از عدم امكان اجرای عمومی برخی از آثار رادی، اظهار كرد: زمانی كه می‌خواستیم نمایش روزنه آبی را روی صحنه ببریم به بهانه كهنه بودن جلوی ما گرفته شد، اما وقتی متن جدید ارائه می‌كنیم هم با مانع مواجه می‌شویم و رد می‌شود. فراهانی در پایان با تاكید مجدد بر صحبت‌های محمود دولت آبادی، اضافه كرد: ما باید در كنار یكدیگر باشیم و علیه هم حركت‌های سخیف نكنیم و از هم دور نشویم، امكان دارد با نظرات هم مخالف باشیم اما این نباید دلیلی برای افتراق میان هنرمندان باشد، چون به هیچ وجه امكان ندارد كسی بتواند جمع شدگان را از هم جدا كند. گفتنی است در خلال این نشست ازمهتاج نجومی و بهزاد فراهانی به دلیل فعالیت‌هایی كه برای به روی صحنه بردن آثار رادی داشته‌اند؛ از سوی بنیاد رادی در محل خانه هنرمندان ایران تقدیربه عمل آمد.

کد مطلب: 8736
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *