۰
دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۳

نقش عربستان در بزرگترین فساد مالی مالزی

مالزی از سال 2015 شاهد اخباری از بزرگترین رسوایی مالی دولت پیشین (نجیب رزاق) تحت عنوان پروژه «شرکت توسعه مالزی واحد» (1MDB) بوده، اما اکنون با روی کار آمدن دولت جدید ابعاد مختلفی از این رسوایی به ویژه نقش شرکت عربستانی'پتروسعودی' در آن بررسی شده است.
مالزی از سال 2015 شاهد اخباری از بزرگترین رسوایی مالی دولت پیشین (نجیب رزاق) تحت عنوان پروژه «شرکت توسعه مالزی واحد» (1MDB) بوده، اما اکنون با روی کار آمدن دولت جدید ابعاد مختلفی از این رسوایی به ویژه نقش شرکت عربستانی'پتروسعودی' در آن بررسی شده است.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا، اگرچه دولت پیشین تمام اتهامات علیه خود در این پرونده را پیشتر رد کرده بود اما تغییر سیستم سیاسی در مالزی سبب شده تا دولت جدید این پرونده را مورد بررسی قضایی قرار دهد.
کمیسیون مبارزه با فساد مالزی در هفته گذشته دو جلسه طولانی مدت نجیب رزاق نخست وزیر پیشین این کشور را برای بررسی این پرونده فراخواند و پیش از آن پلیس از خانه وی و بستگان نزدیکش مقادیر زیادی پول و اجناس مجلل و قیمتی را ضبط کرد.
«خاویر آندره جوستو» کارمند سابق سوئیسی تبار شرکت عربستانی «پتروسعودی» که از او به عنوان فاش کننده رسوایی مالی دولت سابق مالزی نام برده می‌شود، نیز به تازگی به عنوان شاهد، در کمیسیون مبارزه با فساد مالزی حاضر شد و پاسخ گوی سؤالاتی در مورد این موضوع شد.
'نجیب رزاق' نخست وزیر سابق مالزی که در انتخابات سراسری روز 19 اردیبهشت سال جاری (1397) شکست خورد و نتوانست دوره نخست وزیری خود را ادامه دهد، اکنون پرونده استفاده از خزانه دولت را مورد بررسی در دستگاه دولتی مبارزه با فساد مالزی می‌بیند.
«نجیب رزاق» که دو هفته گذشته را سخت و با ممنوع الخروج شدن ، بازرسی و ضبط برخی از اموال توسط پلیس پشت سر گذاشته، در سال 2009 به عنوان نخست وزیر مالزی ششم مالزی، برای طرح‌های عمرانی کشور، «شرکت توسعه مالزی واحد» (1MDB) را بنیان گذاری و خود را رئیس هیئت مدیره آن کرد.
پس از آن «شرکت توسعه مالزی واحد» (1.ام.دی.بی) به همراه شرکت عربستانی «پترو سعودی» (PetroSaudi)، سرمایه‌گذاری‌های مشترکی در برنامه‌های عمرانی مالزی کردند و درحالیکه دولت همواره این طرح را موفق و در راستای توسعه مالزی مطرح می‌کرد، در سال 2015 گزارش‌هایی منتشر شد که پولشویی و فساد مالی را متوجه این سرمایه گذاری‌ها می‌کرد.
رسوایی مالی «۱.ام.دی.بی» از آن زمان تاکنون دستکم توسط 6 کشور جهان مورد بررسی و پیگرد قرار دارد و دیوان عدالت آمریکا اتهام ۴.۵ میلیارد دلار فساد مالی را در این پرونده مطرح کرده است.
در پی فاش شدن این رسوایی‌های مالی بود که تظاهرات چند ده‌هزار نفری در خیابان‌های پایتخت مالزی شکل گرفت و تعدادی از هم‌حزبی‌های وقت حزب حاکم به منتقدان «نجیب» تبدیل شدند که سرشناس‌ترین چهره آن‌ها «ماهاتیر محمد» نخست وزیر چهارم مالزی بود.
«نجیب رزاق» اما در آن زمان با وجود اعتراضات گسترده، اتهامات را رد کرد و سرمایه‌گذاری‌های مشترک با شریک عربستانی را موفق خواند.
اما مخالفان «نجیب» وی را متهم کردند که با استفاده از قدرت سیاسی، بررسی پرونده فساد و پولشویی پیرامون سرمایه‌گذاری‌های «پترو سعودی» و «توسعه مالزی واحد» را متوقف کرده است.
هرچند که این پرونده تا زمان در قدرت بودن «نجیب» در مالزی بسته شده بود ، اما کشورهای دیگر جهان از جمله سوئیس، به بررسی های قضایی در مورد آن ادامه داده و در همین حال بخشی از اموال دولت مالزی را ضبط کردند.
با پیروزی جبهه مخالفان دولت «نجیب رزاق» در انتخابات گذشته، این پرونده بار دیگر در مالزی نیز به جریان افتاد و برخی افراد مرتبط با «1.ام.دی.بی» از جمله «نجیب» به کمیسیون مبارزه با فساد مالزی فرا خوانده شدند تا پاسخ گوی سؤالات این کمیسیون باشند.
یکی از آخرین افرادی که به تازگی به کمیسیون مبارزه با فساد مالزی رفته، «خاویر جوستو» سوئیسی تبار است که تا سال 2011 کارمند «پترو سعودی» بوده و پس از آن مدارکی را منتشر کرد که از آن به عنوان «افشای رسوایی مالی» دولت نجیب رزاق نام برده می‌شود.
در آن زمان برخی از رسانه‌های مالزیایی «خاویر آندره جاستو» را فردی معرفی کردند که اسناد «پترو سعودی» را دزدیده و به فروش گذاشته است.
با این حال، این چهره مهم پرونده رسوایی «1.ام.دی.بی»، به کمیسیون مبارزه با فساد مالزی توضیح داده که فایل‌های حاوی اطلاعات منتشر شده را ندزدیده است.
وی در این باره گفت: «مهم ترین نکته این است که آن فایل‌ها، دزدیده نشده، بلکه به من داده شده است و من آن‌ها را بدون کوچکترین اصلاحی، منتقل کرده ام».
«جوستو» افزود: «این‌‌ها فایل‌های اطلاعاتی سرورهای پتروسعودی است که داستان
1.ام.دی.بی و پتروسعودی را روشن می‌کند».
کارمند سابق شرکت عربستانی پس از فاش کردن فایل‌ها، طی عملیاتی در تایلند بازداشت شد که به شرح آن دستگیری نیز در اظهارات تازه‌اش پرداخته است.
طبق گزارش رسانه های مالزی ، «جوستو» گفت پس از دستگیری اش، پیشنهادی به وی شد.
وی افزود : آنها گفتند «اعتراف کن تا حکمت سبک شود، در غیر این صورت به مدت 10 سال در یکی از بدترین جاهای دنیا زندانی می‌شود».
وی اظهار داشت: چاره‌ای نداشته و مجبور شده اعتراف کند که اطلاعات را دزدیده و آن را در اختیار رسانه‌ها گذاشته تا به این صورت او و خبرنگاری که آن‌ها را منتشر کرد، به چهره‌های منفی این پرونده و مدیریت «پترو سعودی» تبدیل به چهره‌های خوب داستان تبدیل شوند.
کارمند سابق شرکت عربستانی در ادامه افزود: «آن‌ها گفتند اعتراف کن تا 6 ماه دیگر آزاد شوی، در غیر این صورت 10 سال در زندان خواهی بود».
«جوستو» پس از آن از شرایط سخت زندان و تنبیه شدن به دلیل افشای تخلفات مالی در سرمایه‌گذاری‌های مشترک عربستان و مالزی موضوعاتی را در گفت وگو با استار مطرح ساخت.
«نجیب رزاق» که احتمال محاکمه شدنش در حال حاضر بیش از همیشه است، هنگامی که در قدرت بود، خواستار انتقال «جوستو» به مالزی و محاکمه شدنش در کشورش شده بود.
با این همه «جوستو» با تلاش‌های مقام‌های سوئیس، مورد عفو پادشاهی تایلند قرار گرفت و آزاد شد.
اکنون این احتمال وجود دارد که مرد 52 ساله سوئیسی، در روندی معکوس شاهد یگیری های قانونی دولت جدید مالزی علیه نخست وزیر سابق این کشور باشد.
کد مطلب: 87692
برچسب ها: عربستان سعودی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *