۰
يکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۵۰

پاسخ کوبنده دمشق به هر تجاوزی

وزیر سابق سوری دخالت نظامی کشورهای عربی در سوریه را بعید دانست و گفت هر گونه دخالت نظامی در سوریه تجاوز به خاک این کشور محسوب می‌شود و دمشق به هر تجاوزی پاسخ کوبنده می‌دهد
به گزارش خبرنگار فارس از دمشق،امیر قطر در سخنرانی اخیر خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد طرحی را درباره بحران سوریه ارائه داد که تشکیل نیروی عربی و ایجاد منطقه ممنوع پرواز در این کشور را دربرمی‌گرفت تا به این ترتیب زمینه دخالت نظامی در این کشور فراهم شود.

خبرنگار فارس در دمشق درباره این طرح کشور قطر، با «عیسی درویش»، وزیر سابق سوری به گفت‌وگو نشست و نظر وی را در این باره جویا شد.

درویش در این‌باره تاکید کرد که قطر توان اجرای چنین طرح‌هایی را ندارد و اگر چنین طرحی ارائه داده فقط به جهت اثبات موجودیت خود در منطقه است، چون هر اقدامی در این ارتباط باید توسط شورای امنیت صورت گیرد.

این وزیر سابق سوری درباره احتمال تغییر راهبرد آمریکا در سوریه به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری گفت که این امر چندان بعید و دور از انتظار نیست، چون آمریکا حاضر است، برای تحقق اهداف رژیم صهیونیستی در منطقه دست به هر اقدامی بزند.

***آنچه در زیر می‌آید، مشروح این گفت‌وگوست***

فارس: به نظر شما چرا قطر تا این اندازه بر حمایت مالی و نظامی معارضان سوری تاکید می‌کند و مسئله ایجاد منطقه پرواز ممنوع را بار دیگر در قبال سوریه مطرح کرده، با اینکه غرب به این نکته اعتراف کرده که امکان چنین امری وجود ندارد؟

درویش: پافشاری قطر بر حمایت مالی و نظامی گروهک‌های مسلح و تروریستی یک طرح و استراتژی است که توسط قطر اتخاذ شده و آن را با کمک هم‌پیمانان منطقه‌ای خود و آمریکا و شماری از کشورهای غربی به اجرا گذاشته تا کشور و دولت و نیروهای مسلح و موسسات و نهادهای آن را نابود کند و نقش تاریخی آن را به عنوان یک کشور محوری در حلقه مقاومت در برابر طرح‌های آمریکایی و صهیونیستی از بین ببرد. اما در ارتباط با پافشاری قطر درباره ایجاد منطقه پرواز ممنوع به اعتقاد من قطر به این طریق تنها می‌خواهد موجودیت خود را در منطقه و جهان عرب به اثبات برساند، چون حتی اگر هم قرار باشد، چنین منطقه‌ای تشکیل شود نه به پیشنهاد قطر که باید با تصمیم شورای امنیت انجام شود و چنین تصمیمی خارج از توان شورای امنیت است، چون با وتوی روسیه و چین مواجه می‌شود، حتی وزیر دفاع آمریکا نیز در سخنانی اظهار داشت که امکان ایجاد چنین منطقه‌ای به صورت یکجانبه ممکن نیست و باید در این ارتباط توافق نظر بین المللی و موافقت شورای امنیت وجود داشته باشد.

وی در ارتباط با مسئله دخالت نظامی کشورهای عربی در قالب نیروهای بازدارنده عربی نیز گفت که این اقدامی دور از ذهن به نظر می‌رسد، چون هر کشوری که بخواهد نیروهای خود را وارد کشور سوریه کند، به معنای اشغال نظامی سوریه است و از جانب سوریه تجاوزی به شمار می‌آید که باید با آن مقابله کرد و بالطبع کشورهای عربی به این امر رضایت نخواهند داد و اتحادیه عرب در این اقدام نیز با شکست و ناکامی مواجه خواهد شد. این درحالی است که برخی از کشورهای همجوار مانند عراق و لبنان راضی به حمله به سوریه نخواهند بود و ما اعتقاد داریم اگر اتحادیه عرب تا این اندازه توانمند و قدرتمند است، بهتر است، در راه لغو محاصره نوار غزه گام بردارد، افزون بر اینکه چنین اقدامی حمله نظامی شمرده می‌شود که در قوانین بین المللی امری مردود است و سوریه نیز بی‌تردید با چنین اقداماتی با شدت مقابله خواهد کرد.

فارس: برخی می‌گویند که آمریکا توان حل بحران سوریه را دارد، اما نه تنها تمایلی به این امر ندارد که به آن نیز دامن می‌زند، چون این کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری جدید خود است، همانگونه که اعتقاد دارند که غرب و آمریکا خواهان نابودی سوریه هستند، آیا به نظر شما این سخنان درست است و با پایان یافتن انتخابات ریاست جمهوری باید در انتظار دخالت آمریکا در سوریه به شکلی دیگر بود؟

درویش: می‌توان گفت، آنچه در سوریه رخ می‌دهد، جنگ توسط دیگران یا به وسیله و به واسطه دیگران است و این توصیفی است که «باراک اوباما»، رئیس جمهوری آمریکا در ابتدای دوره ریاست جمهوری خود از جنگ هوشمندانه یا جنگی که طرف‌های دیگر به سود آمریکا و رژیم صهیونیستی آن را اداره می‌کنند، داشت و این طرف‌ها نیز در خاورمیانه به طور کامل شناخته شده و معروف هستند و در کشورهایی چون ترکیه، قطر و عربستان سعودی نمود پیدا می‌کند و در این میان سوری‌هایی نیز وجود دارند که با آنها تعامل داشته و مزدور این کشورها به شمار می‌آیند، به همین دلیل باید بین سوری‌هایی که دارای نیات حسنه و خواستار اصلاحات واقعی هستند و این مزدوران تفاوت قائل شد و این موضوعی است که خود معارضان داخلی سوریه هم به آن اشاره کرده و میان خود با آنها تفاوت قائل می‌شوند. هدف معارضان داخلی سوریه ایجاد تغییر و اصلاحات در کشور برپایه اصول و مبادی دمکراتیک و کثرت‌گرایی سیاسی است. اما بی‌تردید باید بدانید که آمریکا در جنگ خود در سوریه تجدید نظر خواهد کرد، همانند آنچه که در مبارزه‌اش علیه اتحاد شوروی سابق دست به آن زد و القاعده را برای مقابله با نظامیان شوروی در افغانستان ابداع کرد، هم اکنون نیز در سوریه، آمریکا ابزار خود را مورد بازبینی و بازنگری قرار خواهد داد تا به هر طریق ممکن بر نقش سوریه در محور مقاومت غلبه و موجبات تجزیه این کشور را فراهم کند تا طرح مورد نظر رژیم صهیونیستی را در منطقه به اجرا بگذارد و در این بین برخی از رژیم‌ها و کشورهای عربی نیز با آنها همراهی می‌کنند.
کد مطلب: 8780
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *