۰
سه شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۷

چه خانه هایی مشتری بیشتری دارد؟

قیمت مسکن همچنان به روند صعودی خود ادامه می دهد و خریداران مجبورند برای خانه دار شدن خانه های با عمر بیشتر و نقلی تر را انتخاب کنند. این موضوع را می توان به وضوح در گزارش اخیر بانک مرکزی پیرامون تحولات بازار معاملات مسکن در شهر تهران دید.
قیمت مسکن همچنان به روند صعودی خود ادامه می دهد و خریداران مجبورند برای خانه دار شدن خانه های با عمر بیشتر و نقلی تر را انتخاب کنند. این موضوع را می توان به وضوح در گزارش اخیر بانک مرکزی پیرامون تحولات بازار معاملات مسکن در شهر تهران دید.
به گزارش گروه دیگر رسانه‌های مجله فارس پلاس به نقل از تابناک، این روزها قیمت بسیاری از کالاها در مقایسه با سال گذشته در حال افزایش بوده و روزی نیست که خبری مربوط به افزایش قیمت یک کالا در بازار از طریق رسانه ها اعلام نشود. در این بین، مسکن در سکوت خبری به روند افزایش قیمت خود ادامه می دهد و هر ماه مردم برای خرید مسکن ناامیدتر از ماه قبل شده و مجبورند برای خانه دار شدن به خرید خانه های کلنگی و نُقلی روی بیاورند.
به تازگی بانک مرکزی گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه 1397 را منتشر نموده است. این گزارش نشان می دهد، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران در اردیبهشت ماه سال جاری 59.8 میلیون ریال بوده که این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل و ماه قبل به ترتیب 34.8 درصد و 8.2 درصد افزایش را نشان می دهد.
با این افزایش قیمت مسکن، قدرت خرید مردم کاهش یافته و می توان این را در تغییرات نوع مسکن های معامله شده دید؛ هر چند معاملات مسکن با عمر "تا 5 سال" بیشترین سهم معاملات را در کل معاملات مسکن در اردیبهشت ماه 97 به خود اختصاص داده است اما معاملات مسکن با عمری بیش از شانزده سال در اردیبهشت ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد چشمگیری را داشته، به گونه ای که معاملات مسکن با عمر 16 تا 20 سال و همچنین بیش از 20 سال در مقایسه با معاملات انجام شده در اردیبهشت ماه سال گذشته به ترتیب رشد 42.5 درصدی و 46.1 درصدی را تجربه کرده است.  

از طرفی توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی در اردیبهشت ماه سال 1397 نشان می دهد که بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با زیربنای 60 تا 70 متر مربع تعلق دارد و پس از آن واحدهای دارای زیربنای 50 تا 60 مترمربع بیشتر معامله شده اند. همچنین واحدهای واقع در منطقه ۵ با ۱۲.۸ درصد، خانه‌های متری ۳ تا ۳.۵ میلیون تومان با سهم ۹ درصد و واحدهای مسکونی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان با سهم ۲۰ درصد از کل معاملات، بالاترین خرید و فروش را به خود اختصاص داده اند.

این در حالی است که در اردیبهشت ماه سال گذشته بیشترین سهم معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با زیربنای 70 تا 80 مترمربع تعلق داشته و پس از آن واحدهای مسکونی با سطح زیربنای 90 تا 80 مترمربع و 70 تا 60 مترمربع در رتبه های بعدی بدین لحاظ قرار گرفته اند.

این شرایط در حالی در بخش مسکن در حال رقم خوردن است که طبق گزارش های بودجه خانوار بانک مرکزی، سهم هزینه مسکن در بودجه خانوارها حدود 35.8 درصد بوده و ادامه روند افزایش قیمت مسکن و متعاقب آن اجاره بهای مسکن باعث خواهد شد تا این سهم در بودجه خانوار افزایش یافته و مردم نسبت به سال قبل، هزینه بیشتری را بابت مسکن پرداخت کنند و از هزینه های دیگر خود از جمله هزینه های خوراکی بکاهند. به عبارت بهتر سفره مردم کوچکتر از سال گذشته می شود و این با شعار دولت دوازدهم که همانا مبارزه با فقر و کاهش آن است سنخیتی ندارد. بهتر است عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی فکری به حال این وضعیت بکند و وعده های داده شده پیرامون مسکن اجتماعی طی پنج سال گذشته را هر چه زودتر عملی کند تا شاید اندکی جلوی این افزایش قیمت مسکن گرفته شود.
 
کد مطلب: 87802
برچسب ها: بازار مسکن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *