۰
چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۲

تهدید چینیها ادامه دارد

آمریکا اعلام کرد که هنوز از تهدید برای وضع تعرفه روی ۵۰ میلیارد دلار واردات کالاهای چینی دست برنداشته و از آن تا زمانی که پکن به مساله سرقت مالکیت معنوی آمریکایی رسیدگی کند، استفاده خواهد کرد.
آمریکا اعلام کرد که هنوز از تهدید برای وضع تعرفه روی ۵۰ میلیارد دلار واردات کالاهای چینی دست برنداشته و از آن تا زمانی که پکن به مساله سرقت مالکیت معنوی آمریکایی رسیدگی کند، استفاده خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، طبق بیانیه کاخ سفید، واشنگتن همچنین محدودیت‌ها روی سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌های چینی در آمریکا و همچنین کنترل صادرات کالاهایی که به چین صادر می‌شوند را حفظ خواهد کرد.
جزییات کنترل‌های سرمایه‌گذاری و صادرات تا ۳۰ ژوئن اعلام خواهد شد و فهرست تعرفه‌های نهایی تا ۱۵ ژوئن منتشر می‌شود.
این بیانیه اظهارات مقامات دولت امریکا که تعرفه‌ها و محدودیت‌ها حتی پس از توافق اولیه میان واشنگتن و پکن در ماه جاری برای کاهش مازاد تجاری ۳۷۵ میلیارد دلاری چین با آمریکا به قوت خود باقی‌ ماندند را تایید کرد.
فهرست اهداف احتمالی برای اعمال تعرفه سنگین از سوی نماینده تجاری آمریکا اعلام شده و شامل کالاهای مورد استفاده شرکت‌ها برای تولید محصولات دیگر و همچنین برخی کالاهای مصرفی مانند تلویزیون است.
با توجه به این‌که واشنگتن از تهدید اعمال تحریم‌ها روی واردات چین عقب‌نشینی نکرده است، پکن به این بیانیه واکنش نشان داده و اعلام کرد: از بیانیه روز سه شنبه غافلگیر شده و از منافع خود دفاع خواهد کرد.
تهدید جنگ تجاری میان آمریکا و چین در بازارهای مالی به شدت تاثیر منفی گذاشت. با این حال اکثر اقتصاددانان معتقدند که دو کشور موفق خواهند شد از جنگ اقتصادی بزرگ اجتناب کنند. چین مکررا اعلام کرده به توسعه صنایع فناوری پیشرفته خود ادامه خواهد داد و در مواجهه با آنچه تهدیدهای واشنگتن می‌بیند عقب نخواهد نشست.
این دو کشور اوایل ماه جاری توافق کردند تدابیری را برای کاهش مازاد تجاری چین با آمریکا بررسی کنند و این اقدام به منزله کاهش خطر وقوع جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان ارزیابی شد.
این توافق از تحقیقات آمریکا درباره مساله سرقت مالکیت معنوی از سوی چین جدا است. ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا قرار است هفته جاری به پکن سفر کند و چین را برای موافقت با صادرات بیشتر آمریکا به این کشور مجاب کند. آمریکا می‌خواهد مازاد تجاری چین با این کشور در مدت دو سال ۲۰۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کند، رقمی که اکثر اقتصاددانان و کارشناسان تجاری غیرمحتمل می‌دانند. فضا برای افزایش صادرات به چین با فروش کالاهای کشاورزی و محصولات انرژی بیشتر وجود دارد و چین در مجموع با واردات بیشتر موافقت کرده است، اما دو کشور توافق قطعی نداشتند.
بر اساس گزارش رویترز، اقتصاددانان برآورد می‌کنند که صادرات آمریکا ممکن است حداکثر ۹۰ میلیارد دلار طی مدت چند ساله افزایش پیدا کند.
کد مطلب: 87859
برچسب ها: آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *