۰
شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۲

متحدان ناراضی آمریکا در پی دوستان جدید

تحلیلگران می‌گویند همزمان با اینکه دونالد ترامپ به سمت رهبران کره‌شمالی و چین متمایل شده است، متحدان سنتی آمریکا با ناامیدی به دنبال دوستان جدیدی هستند و ممکن است برای خروج از بحران‌ها به اتکا به خودشان نیاز داشته باشند.
تحلیلگران می‌گویند همزمان با اینکه دونالد ترامپ به سمت رهبران کره‌شمالی و چین متمایل شده است، متحدان سنتی آمریکا با ناامیدی به دنبال دوستان جدیدی هستند و ممکن است برای خروج از بحران‌ها به اتکا به خودشان نیاز داشته باشند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک جمعه لطمه‌ای جدید از آمریکا متحمل شدند و تعرفه‌های آمریکا علیه صادرات فولاد و آلومینیوم آنها اعمال شد. در ماه‌های اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده، سفارت امریکا در قدس را افتتاح کرده، از معاهده تغییرات آب و هوایی بیرون رفته و متحدان ناتو را بابت عدم پرداخت سهمشان سرزنش کرده است.
ژان-کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی پنج‌شنبه گفت: "هر بار که به ترامپ فکر می‌کنم، سرگردان می‌شوم."
همچنین سسیلیا مالمستروم، کمیسیونر تجارت اتحادیه اروپا جمعه تاکید کرد اعمال این تعرفه‌ها بیش از پیش به مناسبات ترانس آتلانتیک آسیب می‌زند.
جودی دمپسی،‌ سردبیر وبلاگ "استراتژیک یوروپ" وابسته به اندیشکده کارنگی گفت: وقتی بحث آمریکا در میان باشد، اروپایی‌ها و کانادایی‌ها حداقل تا انتخابات بعدی به حال خود رها می‌شوند. اروپایی‌ها در باب تجارت، ارزش‌ها و حقوق بشر رقیب هستند. او در کنار رژیم‌های خودکامه با چنین مساله‌ای مواجه نیست و به نظر می‌رسد با روس‌ها، با کره و چینی‌ها راحت‌تر باشد.
 حمله ترامپ به متحدان واشنگتن در شرایطی رخ می‌دهد که روابط او با برخی دولت‌های خودکامه که زمانی رقبای آمریکا بودند، گرم‌تر شده است. ترامپ همچنین از تلاش‌هایش برای برقراری روابط دوستی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دفاع می‌کند و این در حالی است که ارزیابی اطلاعاتی آمریکا حاکی از مداخله مسکو در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکاست.
الویر فابری، محقق ارشد پژوهشی موسسه ژاک دلورس در بروکسل می‌گوید: حمله تمام عیار ترامپ علیه متحدانش مشکلاتی ایجاد کرده است. حال سوال اروپا این است که چگونه با رئیس‌جمهوری که اتحادیه اروپا را "ماشین آلمان" توصیف کرده، رای بریگزیت بریتانیا را ستوده و از ناتو انتقاد کرده است، رفتار کند. اروپایی‌ها اکنون تلاش دارند تا در بزرگترین بازار جهان با ۵۰۰ میلیون مصرف‌کننده، اقداماتی به منظور حفاظت از جهانی‌سازی‌ای که ترامپ برای معکوس کردن آن تلاش می‌کند، انجام دهند.
فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا جمعه در کنار وزیر خارجه چین در بروکسل گفت این نهاد در حال رایزنی با تعدادی از کشورها از جمله مکزیک است که آن هم هدف تحریم‌ها قرار گرفت است. با این حال جودی دمپسی وابسته به اندیشکده کارنگی معتقد است که اروپا باید به خودش اتکا داشته باشد.
دمپسی گفت: آنها می‌توانند روی روابط تجاری حساب باز کنند اما نمی‌توانند جهت حرکت اروپا در آینده را مشخص کنند. اینکه مسیر آتی چه خواهد شد، هنوز نامشخص است. اروپا شدیدا فاقد رهبری قدرتمند آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان است که قدرتش اخیرا با تلاش بی‌حد برای تشکیل دولت ائتلافی و روابط سرد با ترامپ آسیب دیده است. لازم است اروپا کنار هم باشد و اتحاد نشان دهد. مرکل هم باید از برنامه اصلاحات اتحادیه اروپا از طرف امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه حمایت کند.
کد مطلب: 87988
برچسب ها: آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *