۰
جمعه ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۶

هزاران فلسطینی‌ در راه مسجد الاقصی

هزاران فلسطینی از ساعات اولیه صبح امروز (جمعه) برای اقامه نماز آخرین جمعه در ماه رمضان در میان تدابیر امنیتی شدید رژیم صهیونیستی عازم شهر اشغالی قدس شدند.
هزاران فلسطینی از ساعات اولیه صبح امروز (جمعه) برای اقامه نماز آخرین جمعه در ماه رمضان در میان تدابیر امنیتی شدید رژیم صهیونیستی عازم شهر اشغالی قدس شدند.
به گزاش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، در این راستا مراکز ایست بازرسی در حد فاصل کرانه باختری و شهر قدس شاهد حرکت گسترده فلسطینی‌ها بود.
این در حالی است که پلیس اشغالگر اسرائیلی نیروهای خود را در قدس شرقی به خصوص در اطراف مسجد الاقصی و خیابان‌های اصلی شهرک قدیمی قدس افزایش داده است.
اشغالگران مانع از ورود افراد بالای ۱۲ سال به قدس می‌شوند. مقامات اسرائیلی به زنان در هر سنی اجازه ورود به قدس را می‌دهند اما مردهای زیر ۴۰ سال حق ورود به مسجد الاقصی را ندارند.
ایست بازرسی قلندیا در حد فاصل شهرهای رام الله و قدس شاهد ترافیک گسترده در بخش ورودی مردان بود همین طور دیوار حائل بین شهرک رام و شهر قدس شاهد تعقیب و گریز جوانان فلسطینی با نیروهای اشغالگر بود در حالی که جوانان فلسطینی سعی می‌کردند از دیوار حائل عبور کرده و وارد قدس شوند.
ارتش رژیم صهیونیستی از گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک آور برای ممانعت از نزدیک شدن جوانان فلسطینی به دیوار حائل استفاده کرد.
این در حالی است که جوانان فلسطینی می‌گویند، هیچ چیز ما را از ورود به شهر بازنمی‌دارد و ما امروز در مسجد الاقصی نماز می‌خوانیم.
جوانان فلسطینی با نرده‌بان‌های چوبی و طناب برای عبور از دیوار حائل استفاده کردند. این در حالی است که نیروهای اشغالگر جوانانی را که از دیوار عبور می‌کنند با خودروهای نظامی تعقیب کرده و برخی از آنها را به زور و با زخمی کردنشان وادار به بازگشت می‌کنند.
در عین حال جبهه داخلی رژیم صهیونیستی در منطقه عسقلان و اطراف آن حالت آماده باش اعلام کرده است. جبهه داخلی به ساکنان در منطقه غلاف غزه دستور داده تا دست به هیچ چیز مشکوکی در زمین نزنند.
گفتنی است امسال روز جهانی قدس مصادف شده است با سالروز "نکسه" یا جنگ شش روزه که رژیم صهیونیستی علیه اعراب به راه انداخت و طی آن مناطقی از کشورهای عربی را اشغال کرد.
در سالروز "نکسه"، رژیم صهیونیستی کرانه باختری از جمله قدس شرقی را در سال ۱۹۶۷ و همچنین اراضی از کشورهای عربی را اشغال کرد.
از سوی دیگر فلسطینی‌ها در غزه امروز برای مشارکت با یازدهمین جمعه تظاهرات بازگشت و شکستن محاصره تحت عنوان میلیونی قدس که همزمان شده است با روز جهانی قدس آماده شده‌اند.
عامر شریتح، عضو کمیته هماهنگی بین‌المللی تظاهرات بازگشت اظهار داشت، از برنامه‌های امروز تظاهرات آتش زدن تایرها و بردیدن سیم‌های خاردار و به پرواز درآوردن تعداد بی‌سابقه بادبادک‌هایی است که حامل تصاویر شهدا بوده و آتش زا هستند.
شریتح از فلسطینی‌ها در کرانه باختری و قدس و سراسر فلسطین خواست حضور گسترده در مسجد الاقصی داشته باشند.
هیئت عالی "تظاهرات‌های بازگشت و شکست محاصره در غزه" بار دیگر خواستار حضور مردمی در تظاهرات "میلیونی قدس" شد.
این هیئت پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: در سالروز نکسه در پنجم ژوئن ۱۹۶۷ و با گذشت پنجاه و یکمین سال از اشغال مناطق باقیمانده  فلسطین و برخی از کشورهای برادر عربی، ملت ما به برگزاری راهپیمایی‌های بازگشت در مرزهای وطن ادامه می‌دهد.
داوود شهاب، سخنگوی جهاد اسلامی اعلام کرد، این روز، روز تحصن در اردوگاه‌های بازگشت است که از ۳۰ ماه مه در مرزهای شرقی غزه هر جمعه برگزار شده است.
وی تاکید کرد، مهمترین پیام تظاهرات میلیونی قدس این است که این حضور از طریق مشارکت گسترده فلسطینی‌ها ادامه خواهد داشت.
این در حالی است که ارتش رژیم صهیونیستی نیروهای خود را در امتداد دیوار امنیتی با غزه مستقر کرده و سطح آماده باش آنها را در کرانه باختری هم افزایش داده است.
کد مطلب: 88219
برچسب ها: مسجد الاقصی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *