کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روحانی وارد چین شد

18 خرداد 1397 ساعت 17:03

'حسن روحانی' رییس جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی'شی جین پینگ' همتای چینی خود و به منظور شرکت در هجدهمین نشست سازمان همکاری شانگهای دقایقی پیش وارد فرودگاه 'چینگ دائو' محل برگزاری این اجلاس در شرق چین شد.


'حسن روحانی' رییس جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی'شی جین پینگ' همتای چینی خود و به منظور شرکت در هجدهمین نشست سازمان همکاری شانگهای دقایقی پیش وارد فرودگاه 'چینگ دائو' محل برگزاری این اجلاس در شرق چین شد.
به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به چینگ دائو ، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در فرودگاه بین المللی 'چینگ دائو' از سوی مقامات ارشد محلی و سفیر کشورمان در پکن مورد استقبال قرار گرفت.
در سفر رئیس جمهوری، هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی شامل دکتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد، «محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی رییس جمهوری و ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، وی را همراهی می کنند.
شرکت در اجلاس سران سازمان شانگهای، دیدار با رییس جمهوری چین در قالب دیدار دوجانبه ایران و چین و دیدار با برخی از سران کشورهای عضو سازمان شانگهای از جمله برنامه های سفر روحانی به چین است.
دیدار با رییس جمهوری روسیه، پاکستان، افغانستان، مغولستان و نخست وزیر هند از دیگر برنامه های رییس جمهوری در سفر سه روزه به چین است.
شرکت در ضیافت شام رییس جمهوری چین به افتخار هیات ایرانی و مراسم امضای اسناد روابط دو جانبه شامل چند سند همکاری بین ایران و چین در زمینه مقابله با مواد مخدر و جرایم سازمان یافته، افزایش نقش ایران در همکاری های دو کشور در چارچوب 'یک جاده - یک کمربند'، اسناد همکاری های بورس و اوراق بهادار و همکاری در حوزه دانشگاهی از دیگر برنامه های سفر رییس جمهوری به چین است.
در نشست سازمان همکاری شانگهای که روزهای شنبه و یکشنبه 19 و 20 خرداد در 'چینگ دائو' واقع در استان 'شاندونگ' در شرق چین برگزار می شود رهبران و سران 8 کشور عضو و 4 کشور ناظر و همچنین مسئولان سازمان‌های بین المللی حضور دارند.
'حسن روحانی' رییس جمهوری ایران نیز به دعوت 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین در این اجلاس حضور دارد علاوه بر ایران، روسای جمهوری روسیه، قزاقستان و قرقیزستان نیز به طور رسمی در این نشست شرکت خواهند کرد.
سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین‌المللی است که در 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شهر «شانگهای» توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.
در نشست این سازمان در سال 2016 میلادی در «تاشکند»، نمایندگان هند و پاکستان یادداشت‌هایی را برای عضویت ثابت در سازمان همکاری شانگهای‌ امضا کردند و در هفدهمین نشست در آستانه قزاقستان این دو کشور به عضویت کامل این سازمان پذیرفته شدند.
اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس نیز از اعضای ناظر این سازمان هستند.
این سازمان با افزایش جمعیت به سه میلیارد نفر و پهنه سرزمینی به 35 میلیون و 972 هزار کیلومتر مربع به یکی از بزرگ ترین قدرت های منطقه ای جهان تبدیل شده است که منافع دو جانبه و چندجانبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای اعضا و شرکای اقتصادی غیر عضو دارد.
چین علاوه بر اینکه اولین شریک تجاری ایران است و در یک دهه گذشته این سطح را در روابط حفظ کرده است همچنین اولین و بزرگترین خریدار نفتی و بزرگترین مشتری صادرات غیر نفتی ایران به عنوان عضو اصلی گروه 1 + 5 به شمار می رود.
حجم مبادلات تجاری دو کشور ایران و چین در سال 2017 حدود 37 میلیارد و 300 میلیون دلار بود که به نسبت سال 2016 حدود 19.3 درصد رشد داشته است.
در سال 2017 ایران روزانه حدود 630 هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است و در چهار ماهه اول 2018 نیز تقریبا سطح فروش نفت در همان سطح باقی مانده است اما حجم روابط حدود 10 درصد رشد داشته است.


کد مطلب: 88237

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/88237/روحانی-وارد-چین

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir