۰
شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۵

آلمان به گولن شک کرد

مقامات آلمانی به طور فزاینده به هواداران گولن مظنون هستند و دیگر این گروه را به عنوان یک گروه میانه‌روی مذهبی نمی‌دانند.
مقامات آلمانی به طور فزاینده به هواداران گولن مظنون هستند و دیگر این گروه را به عنوان یک گروه میانه‌روی مذهبی نمی‌دانند.
به گزارش ايسنا، نشریه اشپیگل گزیده‌ای از یک گزارش جنجالی وزارت خارجه آلمان را منتشر کرده که در آن یک دیپلمات ارشد این کشور به هشدارهای مقامات ترکیه اشاره کرده و بر ویژگی خطرناک "فتو"، سازمان وابسته به فتح‌الله گولن، مبلغ مخالف دولت ترکیه تاکید کرده است.
براساس این گزارش یکی از ویژگی‌های خطرناک این جنبش این است که برآمده از یک سلسله مراتب سختگیرانه است و ساختار آن شبیه یک گروه‌ سازمان یافته جنایی است.
در گذشته مقامات آلمان فتو را به عنوان یک تهدید جدی برای آلمان تلقی نمی‌کردند و اجازه می‌دادند که این گروه شبکه بزرگی در کشور در حوزه‌های تجارت، تاسیس مدارس خصوصی و سازمان‌های پزشکی تاسیس کند.
علی‌رغم هشدارهای آنکارا بعد از کودتای نافرجام 2016 مقامات آلمانی از غیرقانونی اعلام کردن این گروه در کشور خود خودداری کرده و اعلام کردند که چنین اقدامی تنها در صورت مشاهده شواهد عینی مبنی بر اقدامات علیه قوانین آلمان انجام می‌گیرد اما نشریه اشپیگل روز جمعه در گزارشی اعلام کرد مقامات آلمانی موضع خود را در برابر این گروه بار دیگر مورد بررسی قرار داده‌اند.
در همین راستا این نشریه چندین مصاحبه با اعضای پیشین سازمان فتو انجام داده و اطلاعاتی درباره اقدامات محرمانه این سازمان ارائه کرده است. بر اساس اعلام آنها، این سازمان توانسته اعتماد در افکار عمومی ایجاد کرده و نفوذ خود را در برخی موسسات کلیدی افزایش دهد.
اعضای پیشین فتو اعلام کردند که این گروه در حال توسعه ساختارهای موازی بوده و علی‌رغم چهره میانه رو و دموکراتیک خود در میان عموم تمام تصمیمات توسط رهبران آن در یک سلسله مراتب سختیگرانه اتخاذ می‌شود.
سازمان فتو به رهبری فتح الله گولن که در آمریکا به سر می‌برد از دهه 1980 در ترکیه تاسیس شده و به طور ویژه تلاش شده است که اعضای این گروه نفوذ خود را در موسسات دولتی و کلیدی از جمله ارتش، پلیس و دستگاه قضایی افزایش دهد.
در آلمان بیش از سه میلیون مهاجر ترکیه حضور دارند و اعضای فتو تلاش می‌کنند که از هرگونه انتقاد عمومی به دور مانده و بر برنامه‌های گفت‌وگو و ارسال پیام‌های میانه رو جهت به دست آوردن اعتماد رسانه‌ها، نفوذ در کلیساها و موسسات سیاسی را در پیش بگیرند.
این گروه مدعی است که نزدیک به 70 هزار نفر از طرفداران فتو در خاک آلمان حضور دارند.
براساس اظهارات اعضای این گروه در رسانه‌های محلی نزدیک به چهار هزار مظنون وابسته به فتو بعد از کودتای نافرجام 2016 از ترکیه به آلمان رفتند.
 
کد مطلب: 88270
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *