۰
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۵

دلخوری مصر از عربستان

منابع دیپلماتیک مصری می گویند السیسی از اینکه ولی عهد سعودی برای اجرای معامله قرن و سازش با اسرائیل بیشتر از قاهره عجله دارد، شدیدا ناراضی است.
منابع دیپلماتیک مصری می گویند السیسی از اینکه ولی عهد سعودی برای اجرای معامله قرن و سازش با اسرائیل بیشتر از قاهره عجله دارد، شدیدا ناراضی است.
به گزارش فارس، دولت مصر از اینکه محمد بن سلمان، ولی عهد سعودی موضعی افزون بر موضع عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در قبال طرح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای حل مساله فلسطین گرفته است، خشمگین است، طرحی که در رسانه‌ها به «معامله قرن» معروف است و تاحدی عادی شدن روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با رژیم اشغالگر را به همراه داشته است.
درخواست قاهره از ریاض برای اجتناب از شتابزدگی در اجرای معامله قرن
این منابع در گفت‌وگو با العربی الجدید گفتند: سرلشکر «عباس کامل»، رئیس دفتر رئیس جمهور مصر و رئیس اجرایی سرویس اطلاعات عمومی این کشور به نزدیکان بن سلمان گفته که عربستان برای برقراری ارتباط با تل آویو عجولانه عمل می‌کند و دست به امتیازدهی‌هایی زده که با ماهیت مذاکرات مربوط به عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل متناسب نیست.
این منابع ادامه دادند که «کامل» از مشاوران بن سلمان خواسته منتظر بمانند نه اینکه امتیازاتی که تل آویو از آنها در جلسات نخواسته است، ارائه کنند، منابع مذکور همچنین خشم مصر را از آنچه اقدام بن سلمان در امتیازدهی‌های بی‌حساب و زیان‌رسان به بقیه ( اشاره به قاهره) خواندند، بیان داشتند.
به گفته این منابع استقبال ولی عهد سعودی از اینکه مساله تبادل اراضی بخشی از معامله باشد تبعات سیاسی و مردمی برای نظام مصر دارد و منطقی نیست که نزدیکی بن سلمان به اسرائیلی‌ها به بهای تعرض به نقش مصر باشد.
منابع مذکور گفتند: بن سلمان در مدت اخیر چندین بار با مقامات ارشد اسرائیلی از جمله وزرای آنها دیدار داشته و در این جلسات به موضوع عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل از طریق عربستان پرداخته به بهانه اینکه از این طریق با نفوذ شیعی-ایرانی در منطقه مقابله کند.
این منابع افزودند: محصول این جلسات موافقت بن سلمان با مجموعه‌ای از اقدامات و تدابیری بوده که مقامات مصری آن را «امتیازدهی‌های بی شمار» می‌خوانند و تلاش بی وقفه ولی عهد عربستان برای ایجاد ائتلاف منطقه‌ای که از ریاض در مقابله با ایران حمایت می کند موجب حرکت شتابزده آن به سمت اسرائیل شده چون بن سلمان بر این باور است که اسرائیل پناهگاه امنی در برابر نفوذ ایران است.
به گفته این منابع، تاکید بن سلمان بر کمک به تل آویو برای انجام سریع معامله قرن از طریق اعمال فشار بر طرف‌های فلسطینی در حالی صورت گرفته که اردن مخالف این طرح است آن هم در شرایطی که تلاش می‌شود قیمومیت اردن بر مقدسات اسلامی در قدس از آن سلب شود.
ناظران معتقدند، السیسی از اینکه بن سلمان مواضعی مزید بر وی در برابر رژیم صهیونیستی دارد خرسند نیست آن هم در شرایط نزدیکی بی سابقه بین قاهره و تل آویو که از زمان به قدرت رسیدن السیسی در چهار سال پیش تاکنون پدید آمده است. علاوه بر این موضع بن سلمان در حمایت از اجرای معامله قرن هم مورد قبول السیسی نیست و این مساله را وی در دیدارش با ترامپ در حاشیه نشست‌های سال گذشته مجمع عمومی سازمان ملل عنوان کرد.
در همین چارچوب، السیسی با عبدالله دوم، شاه اردن تماس تلفنی گرفت و بسام راضی، سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر گفت که در این تماس، راه های تحکیم روابط دو جانبه بین دو کشور و همچنین تازه ترین تحولات منطقه‌ای و بحران‌های موجود در برخی کشورهای منطقه و بخصوص مساله فلسطین مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت.
دیدگاه ترامپ درباره حل مناقشه فلسطین و اسرائیل شامل تشکیل کشور خلع سلاح شده فلسطینی با مرزهای تدریجی است به گونه ای که گذرگاه‌ها و آسمان آن کشور در کنترل فلسطینی‌ها نباشد. در این طرح هیچ اشاره‌ای در خصوص به رسمیت شناخته شدن حق بازگشت آوارگان نشده اما بن سلمان بدون وارد کردن هیچ گونه شکایت و اعتراضی از آن استقبال کرده است.
اردن با محاصره سیاسی و اقتصادی روبه‌رو است و تلاش‌ها برای محدود کردن نقش وی از سوی کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) بخصوص از سوی عربستان و امارات جریان دارد آن هم به دلیل مواضع اردن در قبال معامله قرنی که طبق اطلاعاتی که به بیرون درز کرده دولت آمریکا ظرف چند هفته آینده اولین گام‌های اجرای آن را برمی دارد بخصوص که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان بیمار است و شایعاتی درباره ساماندهی تشکیلات خودگردان پس از درگذشت یا کناره گیری وی از قدرت مطرح است.
گزارش کانال خبری «آی 24 » اسرائیل نیز به نقل از دو منبع نزدیک به تشکیلات خودگردان آورده است: السیسی و بن سلمان عباس را برای پذیرش معامله قرن تحت فشار گذاشتند و به او گفتند که گزینه‌ای جز پذیرش این معامله پیشنهادی ترامپ ندارد و آن را بهترین فرصت برای دستیابی به صلح قلمداد کردند.
هر کدام از کشورهای مصر و عربستان برای اجرای معامله قرن بر طرف فلسطینی اعمال فشار می‌کنند، منابع دیپلماتیک مصری به العربی الجدید گفتند که سران عربستان تشکیلات خودگردان را تحت فشار شدید قرار داده‌اند تا طرح پیشنهادی آمریکا و اسرائیل را بپذیرد، در حالی که عباس بر موضع خود در رد این طرح سازش متعهد است و می‌گوید ملت فلسطین هرگز چنینی طرحی را نمی‌پذیرند.
این منابع تاکید کردند : اجرای این طرح سازش ظرف یک سال و دو سال تمام نمی‌شود بلکه شاید 30 سال به طول انجامد؛ در عین حال اسرائیل به تشکیل کشور فلسطینی با مرزهایی غیرمتصل به یکدیگر متعهد است و آمریکا هم از آن حمایت می‌کند مشروط به اینکه نیروهایی نظامی در بین این مناطق جدا از هم حضور داشته باشند.
‎به گفته معارضان مصری، السیسی با در دست گرفتن مدیریت پرونده عادی سازی روابط با اسرائیل و با شعارهایی توخالی نظیر «صلح داغ»، همه دنیای عرب را به ناکامی کشانده که بدتر از چیزی است که مصر و سوریه در سال 1967 شاهد آن بود، السیسی منافع شخصی خود را بر عقیده ارتش مصر و عقیده ملت مصر ترجیح داد اما در نهایت در آنچه توطئه می‌کند شکست خواهد خورد.
 
کد مطلب: 88351
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *