کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازیکنانی که گریان از زمین فوتبال رفتند

20 خرداد 1397 ساعت 18:32

خداحافظی از دنیای فوتبال برای هر بازیکن سخت است، اما فقط تعدادی از آن‌ها هستند که در میان هواداران عزیز می‌شوند.


خداحافظی از دنیای فوتبال برای هر بازیکن سخت است، اما فقط تعدادی از آن‌ها هستند که در میان هواداران عزیز می‌شوند.
فوتبال از آن دست ورزش‌هایی است که دیگر از قالب یک ورزش تنها خارج شده و تاثیرات شخصی و حتی اجتماعی دارد. در این میان مردم به عنوان مخاطبان این مستطیل سبز هستند که با طرفداری و حمایت از یک بازیکن، مربی یا حتی اتفاق آن را در خاطرات به یادماندنی می‌کنند.
در این صورت است که یک بازیکن فوتبال برای در یادها ماندن تنها نمی‌تواند بازیکن خوبی باشد! بلکه باید دل هوادارها را هم بدست آورد تا آن‌ها نام او را چه در دوران بازی‌اش و چه پس از آن بارها و بارها بر زبان بیاورند و به نسل‌های بعدی هم بشناسانند.
با همین دیدگاه می‌توان فوتبالیست‌های بزرگ را دسته بندی کرد، اما یادمان نرود که روزی دوران بازی این بازیکن‌ها تمام می‌شود و تا قبل از آن باید هرچیزی را که می‌توانستند از خود به یادگار بگذارند.
در سال‌هایی که فوتبال در رسانه‌ها و بین مردم بیشتر دیده شده و مورد توجه هم بوده، بازیکن‌ها و حتی مربیانی بوده‌اند که حضورشان چه در تیم خودشان و چه در فوتبال تاثیر به‌سزایی داشته و آویختن کفششان هم اشک خودشان هم خیلی از طرفدارهای فوتبال را در آورده است.
در این گزارش نگاهی داریم به این بازیکن‌ها که رفتنشان مستطیل سبز را هم به گریه انداخت.
مربی‌ها
آرسن ونگر ۶۸ ساله که بازیکن متوسطی بود، شاید خودش هم فکر نمی‌کرد روزگاری در مربی‌گری به جایگاهی برسد که تیم‌های بزرگ دنیا دنبال او باشند و اتفاقا جواب رد هم بدهد! او در سال ۱۹۹۶ به آرسنال رفت، در حالی‌که هفت سال موفق را موناکو گذرانده بود و مربی‌گری یک تیم ژاپنی را هم در کارنامه داشت. فصل اول حضورش آرسنال را به مقام سومی رساند، اما فصل طوفانی بود که در لیگ جزیره به راه انداخته بود! آرسنال هر دو جام لیگ و حذفی را آن خود کرد و ونگر نیز مربی سال جزیره شد. او ۲۲ سال سرمربی توپچی‌های لندن بود و طی این سال‌ها پیشنهادهای زیادی از تیم‌های دیگر چون رئال مادرید داشت، اما همیشه وفادار ماند و پایان فصل ۲۰۱۸ در ورزشگاهی مملو از هواداران و در میان تشویق‌ها و گریه‌های آن‌ها از تیم خداحافظی کرد.

احتمالا کسی فکر نمی‌کرد الکس فرگوسن از منچستر یونایتد جدا شود. خیلی از فوتبال دوست‌ها منچستر را با فرگوسن، آدامس‌ها و هیجان‌های کنار زمینش به خاطر می‌آوردند. اما او سال ۲۰۱۳ و بعد از ۲۶ سال جضور در منچستریونایند از این تیم و فوتبال خداحافظی کرد. البته که هنوز هم بازی‌ها را در ورزشگاه می‌بیند. رفتن او از منچستر هم برای خودش هم برای همه هوادارها این تیم سخت بود، هرچند که فرگوسن فقط برای منچستری‌ها دو آتیشه محبوب نبود و جهان فوتبال او را تحسین می‌کرد.

پپ گواردیولا آنقدر جوان بود که روزهای ابتدایی حضور در تیم فوتبال بارسلونا با نقد همراه بود. کسی که تجربه مربی‌گری نداشت، هدایت یکی از تیم‌های تراز اول باشگاهی دنیا را در دست گرفته بود. اما بارسا ثابت کرده همه کسانی‌که در سیستم خودش آموزش می‌بینند، مورد اعتمادند و گورادیولا که دستیار ویلانوا در تیم بارسلونا بی بود، نشانه‌ای از همین اعتماد است. او چهار سال سرمربی بارسلونا بود و در این مدت ۱۴ جام قهرمانی برای تیم به ارمغان آورد، ۱۰ برد در ال‌کلاسیکو را در کارنامه ثبت کرد و در یک فصل بارسا را به همه ۶ جام ممکن برای یک تیم رساند.

لیگ اسپانیا
آندرس اینیستا بازیکن ۳۴ ساله بارسلون که از محصولات لاماسیا (مدرسه فوتبال بارسلونا) است، از همان ابتدای کار در این تیم توپ می‌زد و از بازیکنان محبوب برای هوادارها به حساب می‌آمد. او که خودش هم در همه این سال‌ها قصد رفتن از بارسا را نداشته، در سال ۲۰۱۸ و پایان فصل وقتی می‌خواست از تیم خداحاقطی کند، اشک‌هایش امان نمی‌داد و همه نیوکمپ او را ایستاده تشویق می‌کرد.

ژاوی هرناندز که از ۱۱ سالگی در تیم فوتبال بارسلونا حضور داشت و طی ۲۴ سال بازی‌های خیلی خوبش باعث شده بود هواداران هم او را بپرستند. ژاوی در فصل ۲۰۱۴-۲۰۱۵ بعد از بازی مقابل دپورتیولاکرونیا در میان تشویق تماشاچی‌ها و اشک‌های خودش از نیوکمپ و بارسلونا خداحافظی کرد.

خداحافظی اریک آبیدال از بارسلونا بیشتر از آن جهت احساسی شده بود که طی روزهای حضورش در این تیم بعد از ابتلا به سرطان کبد و عمل جراحی، نگرانی‌ها برای سلامت او وجود داشت، اما او توانست سرطان را شکست دهد و به میادین بازگردد. خداحافظی او در سال ۲۰۱۳ از بارسلونا همراه با تشویق هوادارها و طی مراسمی ویژه اتفاق افتاد.

اگر کارنامه بازی و حضور کارلوس پویول در دنیای فوتبال را نگاه کنیم، نام تیمی به جز بارسلونا را نمی‌بینیم! همین موضوع باعث شده او را متعصب‌ترین بازیکن کاتالونیا بدانند و خداحافظی‌اش از بارسلونا و فوتبال برای همه فوتبال‌دوستان غم انگیز باشد. او در سال ۲۰۱۳ کفش‌هایش را آویخت.

خداحافظی ایکر کاسیاس دروازه‌بان دوست‌داشتنی و متعهد رئال‌مادرید بیشتر از این رو دل همه فوتبال‌دوستان را به درد آورد که او را برخلاف میل خودش به پورتو فروختند. او بعد از ۲۵ سال حضور در رئال مادرید و رکوردشکنی‌های پی‌درپی با این تیم، تنها با برگزاری یک کنفرانس خبری، خانه خود را ترک کرد و اشک‌هایش در زمان سخنرانی توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

زین‌الدین زیدان پنج سال پایانی حضور در دنیای فوتبال را در رئال مادرید گذراند و در این مدت به افتخارات زیادی دست پیدا کرد. سرانجام او در سال ۲۰۰۶ آخرین بازی باشگاهی خود برای رئال مادرید (و آخرین بازی باشگاهی عمرش) را انجام داد. در این بازی هم‌تیمی‌های او لباس ویژه‌ای پوشیده بودند که عنوان «زیدان، از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶» را بر خود داشت. هواداران رئال به گرمی از زیدان استقبال کردند. در انتهای این بازی، او پیراهنش را با خوان رومان ریکلمه از ویارئال، تعویض کرد. تشویق شدید تماشاچیان به حدی بود که او را به گریه انداخت.

لیگ انگلیس
رایان گیگز بازیکن ولزی همه سال‌های حرفه‌ای فوتبالش را در مچستریونایتد گذراند، او که با این تیم به افتخارات زیادی دست پیدا کرده بود، در میان هواداران هم بسیار محبوب بود تا جایی که قبل از فرارسیدن زمان خداحافظی، به افتخارش  یک بازی یادبود برگزار کردند. در سال ۲۰۰۲ و به مناسبت آغاز دهمین سالگرد حضور گیگز در یونایتد، مسئولان باشگاه به پاس تجلیل از زحمات و فداکاری او تصمیم به برگزاری یک رقابت بزرگداشت گرفتند. بازیکنان هم دوره رایان و تعدادی از بازیکنان سال ۲۰۰۲ در این بازی شرکت کردند. در نهایت او در سال ۲۰۱۴ در میان تشویق طرفداران منچستری از فوتبال خداحافظی کرد.

استیون جرارد هم که دوران حرفه‌ای بازی خودش را در لیورپول اغاز کرده بود، همیشه به پیشنهاد دیگر تیم‌ها جواب رد می‌داد و معتقد بود تا زمانی‌که لیورپول او را بخواهد، همان‌جا خواهد ماند! او سرانجام در پایان فصل ۲۰۱۴-۲۰۱۵ لیورپول را در میان تشویق و احترام هواداران دو آتشه این تیم ترک کرد.

جان تری که موفق‌ترین کاپیتان تیم چلسی بود، طی سال‌های حضورش در این تیم به افتخاران زیادی دست پیدا کرد و با وجود از دست دادن پنالتی حساس فینال لیگ‌ قهرمانان در سال ۲۰۰۸ که باعث از دست رفتن قهرمانی برای این تیم شد،‌ همچنان در میان هواداران محبوب بود. از همین رو خداحافظی و جدا شدنش از تیم در سال ۲۰۱۷ اشک را به چشمان هوادارانش آورد.

فرانک لمپارد تا سال ۲۰۱۴ در چلسی توپ می‌زد، او که دورانی طلایی را در این تیم سپری کرده بود، بازیکن محبوب هوادران شده بود و در میان تشویق بسیار آن‌ها از تیم خداحافظی کرد.

دنیس برکمپ هلندی ۱۱ سال در آرسنال توپ زد و با لباس همین تیم نیز از فوتبال خداحافظی کرد. او در سال‌های حضورش به چنان جایگاهی در میان هواداران رسیده بود که وقتی در سن ۳۵ سالگی از فوتبال و آرسنال خداحافظی می‌کرد، او را با لقب «خدای فوتبال» بدرقه کردند.

لیگ آلمان
الیور کان یکی از بهترین دروازه‌بانان تاریخ فوتبال جهان و به عقیده بعضی از کارشناسان برترین دروازه‌بان تاریخ است. کان که هوادارن او لقب King یا سلطان را به او داده‌اند تنها دروازه‌بانی است که به عنوان بهترین بازیکن جام جهانی را از آن خود کرده‌است. این دروازه‌بان در ماه اکتبر سال ۲۰۰۸ رسماً با انجام بازی خداحافظی کنارگیری خود را از فوتبال اعلام کرد. در این بازی تمامی بازی کنان سابق تیم بایرن مونیخ و تیم ملی آلمان حضور داشتند و تماشاگران زیادی نیز به الیانس ارنای شهر مونیخ آمده و الیور کان دروازه‌بان اسطوره‌ای این تیم را تشویق کردند.

فیلیپ لام از بازیکنان بی‌سر و صدا و محبوب آلمان بود که بازی چشمگیری هم داشت و با اینکه تیم‌های زیادی برای به خدمت گرفتن او آماده بودند، اما او در بایرن مونیخ ماند و لباس همین تیم از فوتبال هم خداحافظی کرد. لام در پایان سال ۲۰۱۷ از بایرن و در میان تشویق و اشک هواداران این تیم کفش‌هایش را آویخت.

با اینکه میشائیل بالاک قبل از اتمام دوران فوتبالش از بایرن مونیخ رفته بود، اما همچنان پیش طرفداران این تیم محبوب بود و آن‌ها یادشان نرفته بود که بازی تکنیکی او در زمین از دلایل قهرمانی‌های بایرن بوده است. با بازیکن سال ۲۰۰۶ بایرن مونیخ را به مقصد چلسی ترک کرد.

لیگ ایتالیا
اشک‌هایش در شبی که ایتالیا از جام‌جهانی جا مانده بود، دل فوتبال‌دوست‌های زیادی را به درد آورد، اما تلخی ماجرا زمانی بیشتر می‌شد که می‌دانستیم جان لوییجی بوفون علاوه بر اینکه در تیم ملی دیگر بازی نمی‌کند، بلکه خداحافظی‌اش از تیم یوونتوس هم قطعی است. این دروازه‌بان که سابقه حضور در پنج دوره جام جهانی را نیز در کارنامه دارد، پایان فصل ۲۰۱۸ از یوونتوس خداحافظی کرد، بازی پایانی او با این تیم همراه با تشویق و اشک هواداران و عاشقان فوتبال بود.

الکساندر دل‌پیرو، پسر طلایی فوتبال ایتالیا ۹ سال در یوونتوس توپ زد و از بازیکنان محبوب این تیم بود. در نهایت هم سال ۲۰۱۲ در میان تشویق‌ها و اشک‌های هواداران این تیم را به مقصد سیدنی ترک کرد.

خداحافظی پاول ندود از یوونتوس که همزمان با خداحافظی او از دنیای فوتبال نیز بود، هم برای طرفداران یوونتوس و هم برای اهالی چک ناراحت‌کننده و دردناک بود. او در سال ۲۰۰۹ در بازی خداحافظی حضور داشت.

پائولو مالدینی از وفادارترین بازیکنان حاضر در لیگ ایتالیاست، او بازی خود را در میلان شروع، به تیم حرفه ای راه پیدا کرد و در نهایت در حالیکه همچنان نامش رو پیراهن تیم میلان نقش بسته بود از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. در سال ۲۰۰۹ مالدینی در نهصد ویکمین بازی خود با لباس میلان برای آخرین بار در ورزشگاه سن سیرو به مصاف آ.اس. رم رفت. این بازی با مراسم و برنامه‌هایی از سوی هواداران و باشگاه میلان برای بدرقه کاپیتان خود همراه بود. در این بازی، باشگاه میلان برای قدردانی از مالدینی بر پیراهن خود جمله «شماره ۳ برای همیشه را حک کرد. علاوه بر آن به هر یک از هواداران حاضر در ورزشگاه شال با جمله «شماره ۳ برای همیشه» و آلبومی حاوی ۲۴ قطعه برچسب از دوران ۲۴ ساله فوتبال پائولو اهدا شد. با اینکه این بازی حواشی‌هایی را از سوی برخی گروه‌ها در پی داشت، با این‌حال سن‌سیرو آن شب شاهد خداحافظی یکی از بهترین و وفادارترین بازیکنانش از تیم بود.  

جنارو گتوزو از بازیکنان محبوب میلان بود که ۱۳ سال در این تیم توپ زد و وقتی در پایان فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۲ از تیم خداحافظی کرد، در میان تشویق بسیار هواداران بود.

خاویر زانتی در ماه می سال ۲۰۱۴ آخرین فصل فوتبالی خود با اینتر را سپری نمود و از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

فرانچسکو توتی همه سال‌های حرفه‌ای حضور در فوتبال را در تیم رم گذراند و از همین رو هوادارن تیم هم بازی خداحافظی پر شوری برای او برپا کردند. او در ۲۸ مه ۲۰۱۷ در بازی مقابل جنوا رسماً از دنیای فوتبال خداحافظی کرد و مراسم خداحافظی وی در ورزشگاه المپیک رم برگزار شد.

موردهای متفرقه!
مارادونا که یکی از بزرگترین بازیکنان فوتبال جهان بود و در تیم‌هایی چون بارسولنا و ناپولی توپ زده بود، اما مراسم خداحافظی‌اش را در تیم بوکاجونیورز آرژانتین گرفت. با این‌حال خداحافظی و جدا شدن او از تیم ناپولی یکی از مراسم‌های بزرگ به حساب می‌آید که برای هر علاقه مند به فوتبالی رفتن او دردناک بود.

پله را بدون شک بزرگترین بازیکن تاریخ فوتبال می‌دانند و خداحافظی‌اش از مستطیل سبز دل همه فوتبال‌دوستان را به در آورد که دیگر هنرنمایی‌های او در زمین را نمی‌بینند. پله در سال‌های آخر به برزیل رفت و در تیم کاسموس بازی کرد و همان‌جا نیز کفش‌هایش را آویخت.

روبرتو باجو در تیم‌های مختالف ایتالیا بازی کرد و به خاطر ظرافتی که در بازی‌هایش به کار می‌برد، معروف بود. او در نهایت در سال ۲۰۰۴ در حالی‌که در تیم برشا توپ می‌زد، از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

دیوید بکهام پسر محبوب شیاطین سرخ بود که بعد سر از رئال مادرید درآورد و در دورانی که دیگر به فروغ گذشته نبود به تیم لس‌آنجلس گلکسی و پس از آن به میلان رفت. اما در نهایت سر از پاری‌سن‌ژرمن درآورد و همان‌جا از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. مراسم خداحافظی و اشک‌هایش از خاطر هوادارنش بیرون نمی‌رود.

رائول پسر دوست‌داشتنی و با اخلاق تیم رئال مادرید بعد از ۱۶ سال در سال ۲۰۱۰ از این تیم جدا شد و به شالکه، السد و سپس نیویورک کاسموس پیوست. او در یک مراسم با هواداران رئال خداحافظی کرد و پس از آن در شالکه در مراسمی ویژه از این تیم جدا شد.

کاکا از بازیکن‌های دوست‌داشتنی میلان بود، بازی‌های او در میلان نشان از ظهور یک ستاره داشت و با وجود اینکه دوران خوبی را در این تیم ایتالیایی می‌گذراند، به رئال مادرید پیوست، به نظر می‌رسید مادرید جایی برای او ندارد و نیمکت‌نشینی‌های پی‌در پی باعث شد او مادرید را دوباره به مقصد میلان ترک کند. اما این بازگشت برای او فروغی نداشت و در نهایت به اورلاندوسیتی پیوست. در سال ۲۰۱۷ از فوتبال خداحافظی کرد و مراسمش در این تیم امریکایی بسیار احساسی بود.  

خداحافظی باستین شواینشنایگر از تیم ملی فوتبال آلمان بسیار احساسی بود. البته او این روزها همچنان در آمریکا بازی می کند ولی دیگر در کنار اعضای تیم ملی آلمان حضور ندارد.


کد مطلب: 88393

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/88393/بازیکنانی-گریان-زمین-فوتبال-رفتند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir