۰
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۵۵
کواکبیان در موافقت با لایحه CFT:

عدم الحاق به این کنوانسیون یعنی خوشحالی آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان و خودتحریمی و فشل کردن سیستم بانکی کشورمان

غلط کرده‌اند که بگویند با این کنوانسیون یعنی حاج قاسم سلیمانی را باید تحویل دهید!
دکتر مصطفی کواکبیان در صحن علنی مجلس با اشاره به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان اظهاراتش در موافقت با کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) را با دعایی درباره رمضان آغاز کرد و گفت: «اللهم ان لم تکن غفرت لنا فی ما مضی من شهر رمضان اغفر لنا فی ما بقیه من هذه شهر» خدایا در این باقیمانده ماه رمضان به همه ما ذخیره معنوی و تقوای ستیز در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی عنایت فرما، تا بتوانیم با این ذخیره، خودمان را از لغزشگاه و سختی‌های مسیر عبور دهیم.
عدم الحاق به این کنوانسیون یعنی خوشحالی آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان و خودتحریمی و فشل کردن سیستم بانکی کشورمان
دکتر مصطفی کواکبیان در صحن علنی مجلس با اشاره به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان اظهاراتش در موافقت با کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) را با دعایی درباره رمضان آغاز کرد و گفت: «اللهم ان لم تکن غفرت لنا فی ما مضی من شهر رمضان اغفر لنا فی ما بقی من هذا الشهر» خدایا در این باقیمانده ماه رمضان به همه ما ذخیره معنوی و تقوای ستیز در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی عنایت فرما، تا بتوانیم با این ذخیره، خودمان را از لغزشگاه و سختی‌های مسیر عبور دهیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در دفاع از کلیات این لایحه اظهار داشت: همانطور که مطرح شد مجلس امروز در یک تصمیم‌گیری بسیار جدی قرار دارد. تصمیمی که منافع ملت و مصالح ملی ایران در آن مطرح است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: صحبت‌هایم را در 3 بخش مطرح می‌کنم. در قسمت اول یک بحث کل سیاسی دارم. همه شما نمایندگان در جلسه غیرعلنی حضور داشتید. دبیر شورای عالی امنیت ملی که حتما از بسیاری از ما امنیتی‌تر و دلسوزتر است، گفت تصویب این لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم، نوعی مقابله با آمریکاست و نظرمان این است که حتما تصویب شود.
وی افزود: واقعا کسی اگر دلسوزتر از آقای شمخانی در این کشور برای مسائل امنیتی و منافع ملی کشور داریم، بشماریم که چند تاست.
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس گفت: در کمیسیون امنیت ملی هم عرض کردم، رهبری یک ساعت و نیم در مراسم 14 خرداد و یک ساعت و نیم در میان کارگزاران نظام سخنرانی کردند و تمام افاضات ایشان را شما همه به یاد دارید، یک کلمه هم درباره این چند لایحه نفرمودند. در حالی که می‌توانستند به ما رهنمود دهند اما شما شنیدید که ایشان، این موضوع را به دولت و مجلس واگذار کرده‌اند.
عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: من اگر به دلسوزی برخی دوستان شک نکنم، اما به اطلاعاتشان حتما شک می‌کنم. از افطار دیشب تا سحر و تا به امروز بالای 600 پیامک برای من ارسال شده است و البته دست بسیج دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی درد نکند که دغدغه کشور را دارند، اما من به آنها می‌گویم که احتمال بدهید بنده هم جانباز انقلاب باشم و برادر شهید.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ما هم دلمان برای کشور می‌سوزد، آنوقت به ما می‌‌گویند که به خون شهدا خیانت نکنید.
اتفاقا اگر ما کاری کنیم که آمریکا بتواند چوب لای چرخ سیستم بانکی بگذارد، شهدا از ما ناراحت خواهند شد.
کواکبیان افزود: نماینده وزارت اطلاعات در کمیسیون امنیت ملی گفت که سه کشور عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و آمریکا، بیشترین ناراحتی را از اینکه ما به این کنوانسیون بپیوندیم، دارند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر سیستم اطلاعاتی ما آنقدر فشل است که متوجه نیست به نمایندگان مجلس رهنمود بدهد، وای بر ما!
وی افزود: من خواهشم از همه عزیزان این است که اطلاعات دقیق کسب کنند برخی پیامک زده‌اند که اگر این لایحه تصویب شود باید قاسم سلیمانی را تحویل دهیم. بیجا کرده هرکسی این حرف‌ها را زده است، کجای این کنوانسیون یک چنین معنایی می‌دهد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ما در کمیسیون امنیت با حضور همه عزیزانی که قبلا آبستراکسیون کرده بودند 8 شرط اضافه کردیم که با حفظ این شرط‌ها، قرار است به این کنوانسیون بیپوندیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخی‌ها احتمال ضرر آتی را مطرح می‌کنند و توجه ندارند که باید ضرر قطعی را فعلا دفع کرد.
توجه کنیم که بانک مرکزی کشور عراق هم با سیستم بانکی ما کار نمی‌کند. چه معنی دارد که سیستم بانکی خودمان را فشل کنیم. البته ما فعلا در لیست سیاه نیستیم و تحریم کامل نشده‌ایم، اما اگر این کار را انجام ندهیم، یعنی خود تحریمی می‌کنیم و به دست خودمان، خودمان را تحریم می‌کنیم.
وی افزود: برخی از دوستان هم معتقدند که این مساله یعنی FATF در حالیکه این لایحه عضویت در کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم با FATF فرق دارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: جالب است بدانید که 188 کشور به این کنوانسیون پیوسته‌اند و فقط 4 تا 5 کشور که برخی از آنها اصلا دولت مرکزی ندارند، هنوز عضو نشده‌اند. کره‌شمالی، سودان جنوبی، سومالی و تووالو که البته اولین‌بار است فهمیدم تووالو در دنیا وجود دارد، کشورهایی هستند که نمی‌خواهند عضو این کنوانسیون شوند.
وی افزود: مگر سودان جنوبی دولت مرکزی دارد؟ این کشور اصلا دولتی ندارد. یا اگر قرار است مثل کره‌شمالی باشیم، عیبی ندارد، اما همین کره‌شمالی با همه هارت و پورتش، ببینید الان چه وضعیتی دارد.
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی در ادامه مطرح کرد: کشور ما به لحاظ اقتصادی در فشارهای عدیده‌ای قرار دارد قطعا جوانان بیکار ده‌ها برابر این طوماری هستند که درباره این کنوانسیون امضاء شده است. ما مگر می‌توانیم مطرح کنیم که اگر هر کنوانسیون را بپذیریم استعماری است. اگر اینطور باشد که باید فاتحه سازمان ملل را هم بخوانیم.
وی افزود: بحث‌های فراوانی صورت گرفته است. نمایندگان مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان اطلاعات سپاه، وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات و وزارت دفاع در کمیسیون امنیت ملی آمدند و شرایط متعدد این بحث مطرح شد. در این شرایط این کنوانسیون به نفع ماست و با پیوستن به آن هیچ ضرری نخواهیم کرد. ضمن اینکه آن بیانیه تفسیری که دیگر قرار شد به عنوان شروط مطرح شود.
مصطفی کواکبیان در ادامه گفت: در ماده 6 همین کنوانسیون مطرح کرده که هر کشور عضو در صورت لزوم، اقداماتی را در صورت اقتضا از طریق تدوین قوانین داخلی می‌تواند اعمال کند و ملاحظات خودش را به کار گیرد.
وی افزود: در ماده 27 همین لایحه به صراحت تمام مطرح کرده، هر کشور عضو می‌تواند با ارائه اطلاعیه کتبی به دبیر کل سازمان ملل متحد از عضویت در این کنوانسیون انصراف دهد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ماده 27 به صراحت این مساله را اعلام می‌کند که اگر روزی بخواهیم می‌توانیم خارج بشویم. ضمن اینکه سازمان ملل، القاعده، طالبان جبهه النصره و داعش را فقط به عنوان تروریسم مطرح کرد است و حزب الله لبنان و سازمان حماس فلسطین را تروریستی نمی‌داند. لذا اگر کشورهایی بخواهند مثلا حزب الله لبنان را تروریسم بدانند، ما حق تحفظ داریم.
وی افزود: ضمن اینکه به شورای عالی امنیت ملی این اختیار داده شده که مصادیق تروریسم را اعلام کند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر به این کنوانسیون نپیوندیم منافقین را در هیچ کشوری نمی‌توانیم تعقیب کنیم ولی با پیوستن به این لایحه می‌توانیم اقداماتی که علیه جمهوری اسلامی و منافع ملی ما در دنیا صورت می‌گیرد را پیگیری کنیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: برخی از عزیزان می‌ترسند و دلواپسی و نگرانی دارند اما می‌خواهم بگویم که این کنوانسیون ربطی به برجام ندارد.
وی افزود: ما معتقدیم برجام هم دستاوردهای خودش را داشته است. فراموش نکنیم که ما در ذیل بند هفتم سازمان ملل بودیم. رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس گفت: مقام معظم رهبری در 14 خرداد هم فرمودند که سازمان انرژی اتمی مقدمات تولید 190 هزار سو انرژی را در چارچوب برجام آغاز کند. یعنی ما هنوز هم از برجام بیرون نیامده‌ایم. در حالیکه بعضی‌ها می‌گویند برجام تمام شد.
کواکبیان اظهار داشت: بعضی از عزیزان از اول هم موافق برجام نبودند و زمانی که ترامپ خارج شد به جای اینکه بدوبیراه به ترامپ، نتانیاهو و مرتجعان منطقه بگویند، فحش و ناسزا به مسوولان جمهوری اسلامی می‌گفتند.
وی افزود: مگر مخلص‌تر از امثال آقای دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران داریم! ایشان می‌گوید به لحاظ فنی ما همین الان اراده کنیم، 9 ماهه به آنچه قبلا از دست داده‌ایم، خواهیم رسید.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه گفت: خدمت دوستان عرض کنیم من ایرادی که به رئیس محترم مجلس داشتم، این بود که این لایحه در همان روز داشت تصویب می‌شد، اما رئیس مجلس گفت کمیسیون امنیت ملی، برود.
حال به کمیسیون رفته و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم چکش کاری کرده و 8 شرط حق تحفظ برای ماه قائل شده است که هر لحظه بخواهیم می‌توانیم از کنوانسیون خارج شویم.
لذا خواهشم این است که هیجان‌زده و احساسی تصمیم نگیرید. چرا که منافع ملی ایران اقتضا می‌کند که ما یک کشور مقتدر، سرافراز براساس عزت، مصلحت و حکمت باشیم و در شرایط کنونی که آمریکا از برجام خارج شده است انسجام و وحدت داخلی خودمان را نشان داده و به این لایحه رای مثبت بدهیم.
 
 
کد مطلب: 88397
برچسب ها: مصطفی کواکبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *