۰
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۳

شیب هزینه معیشت مردم صعودی شد

روند قیمتی ۱۲ ماه اخیر ۲۴ قلم کالای عمده معیشت خانوار نشان می‌دهد، به دلیل تحولات قیمت ارز، نوسان اقتصادی و نگرانی از آینده به افزایش قیمت‌ها را دامن زده است و قیمت‌ها هر روز تغییر می‌کند.
روند قیمتی ۱۲ ماه اخیر ۲۴ قلم کالای عمده معیشت خانوار نشان می‌دهد، به دلیل تحولات قیمت ارز، نوسان اقتصادی و نگرانی از آینده به افزایش قیمت‌ها را دامن زده است و قیمت‌ها هر روز تغییر می‌کند.
به گزارش فارس، بررسی قیمت 24 قلم کالای خوراکی مورد نیاز خانوار که سهم بیشتری از سبد کالای خانوار دارد، نشان می‌دهد 18 قلم کالا از اردیبهشت سال 96 تا اردبیهشت سال 97 تغییر و افزایش محسوسی داشته است.
در این میان 6 قلم کالا نه تنها افزایشی نداشته، بلکه روند کاهشی به خود گرفته است.
در میان اقلام خوراکی، تخم مرغ ماشینی در یک سال با 55.6 درصد بیشترین افزایش قیمت را در یک سال گذشته داشته است. پس از آن برنج خارجی درجه یک با 37.2 درصد، موز 36.8 درصد و گوشت گوسفند با 22 درصد در رتبه‌های بیشترین افزایش قیمت در یک سال اخیر قرار می‌گیرند.
اقلام خوراکی عکس2 که بخش اعظمی از قوت غالب و معیشت خانوار را تشکیل می‌دهد، در یک سال گذشته دچار شیب افزایش بیش از حد بوده که متاثر از تحولات بازار ارز ارزیابی می‌شود.
در نمودار عکس3 شیب صعودی قیمت گوشت در ماه‌های منتهی به اردیبهشت سال 97 به وضوح مشاهده می‌شود. با این حال باید منتظر قیمت‌های جدید گوشت گوسفند و گوساله در خرداد ماه بود که قطعا بر تندی شیب افزایش قیمت خواهد افزود.
تخم مرغ ماشینی نیز در 12 ماه منتهی به اردیبهشت دچار نوسان قیمتی شدیدی بود، به طوری که قیمت آن در برخی ماه‌ها از قیمت مرغ پیشی گرفت و همچنان سطح اختلاف خود را حذف کرده است. با توجه به افزایش قیمت ارز در بازار افزایش قیمت نهاده‌ها دامی و طیور، زمزمه افزایش این دو قلم کالا را دامن زده است و احتمالا در آینده نزدیک شاهد افزایش قیمت این محصولات باشیم
در 12 ماه منتهی به اردیبهشت سال جاری قیمت برنج ایرانی شیب ملایمی داشته و روند ثبات خود را حفظ کرده است، اما برنج خارجی در شش ماه اخیر سیر صعودی این کالای خارجی شروع شده و معلوم نیست تا کجا ادامه خواهد داشت.
افزایش سبد کالای معیشت مردم در حالی این روزها به لحظه و ساعت در حال تغییر است که سکوت سازمان‌های نظارتی و حمایت کننده و مسئولان علی رغم وعده ثبات قیمت‌ها با تخصیص ارز 3800 تومانی برای کالاهای اساسی و ارز 4200 تومانی به دیگر کالاهای وارداتی، نتوانسته توقعات را برآورده کند و بازار محصولات غذایی از آشفتگی قیمت و نگرانی از وضعیت آینده رنج می‌برد و همین عامل در نوسان قیمت‌ها تاثیر زیادی داشته است.
کد مطلب: 88432
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *