۰
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۵۴

راه‌اندازی قطار تهران ـ وان در آینده نزدیک

قائم مقام مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه قطار تهران ـ‌ وان ترکیه طی چند هفته آینده افتتاح می‌شود، گفت: در نمایشگاه ریلی امسال ۹۰ شرکت خارجی حضور دارند، تحریم‌ها اعمال شده است، اما این شرکت‌ها تداوم حضور خود را اعلام کردند.
قائم مقام مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه قطار تهران ـ‌ وان ترکیه طی چند هفته آینده افتتاح می‌شود، گفت: در نمایشگاه ریلی امسال ۹۰ شرکت خارجی حضور دارند، تحریم‌ها اعمال شده است، اما این شرکت‌ها تداوم حضور خود را اعلام کردند.
به گزارش فارس، حسین عاشوری امروز در نشست خبری با اشاره به برگزاری ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی صنایع تجهیزات و خدمات وابسته توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: پیش از این نمایشگاه‌های ریلی در کشور ما به صورت جزیره‌ای و پراکنده برگزار می‌شد و متولیان زیادی داشت، اما راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد، یک نمایشگاه جامع بین‌المللی با تجمیع همه نمایشگاه‌ها برگزار کند و نگاه همه‌جانبه ملی و بین‌المللی داشته باشد.
وی‌ ادامه داد: امسال ششمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی از 29 خردادماه در محل دائمی نمایشگاه‌ها به مدت 4 روز برقرار خواهد شد.
قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن افزود: در این نمایشگاه 200 شرکت ایرانی و 90 شرکت خارجی حضور دارند و علاوه بر سازندگان داخلی در حوزه صنعت ریلی، شرکت‌های خارجی از کشورهای مختلف نظیر آلمان، اسپانیا، ایتالیا، لتونی و روسیه حضور دارند.
عاشوری افزود: در حوزه ناوگان زیربنایی خدمات ریلی و... امیدواریم بخش‌های دولتی و خصوصی توانمندی خود را در این نمایشگاه به عرضه بگذارند و خریداران خدمت نیز مذاکرات مناسبی داشته باشند.
وی گفت: در چند سال اخیر تلاش شد، تا با استفاده از ابزارهای مالی زمینه ارتباط‌دهی بخش‌های داخلی و خارجی را فراهم کنیم.
قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن به قرارداد 6 هزار دستگاهی تولید واگن باری به صورت مشارکت ایرانی ـ روسی اشاره کرد و گفت: بخش اصلی این قرارداد مانده است که تا دو سال آینده اجرا و واگن‌ها وارد ناوگان می‌شود.
عاشوری با تأکید بر اینکه در نمایشگاه ریلی محدوده بحث خدمات فقط حوزه تولید نیست، گفت: بستر فناوری جدید هم برای ما قابل اهمیت است که در این نمایشگاه استارت‌آپ‌های جدید رونمایی می‌شود.
وی با اشاره به حضور 90 شرکت خارجی در این نمایشگاه اظهار داشت: شرکت‌های خارجی تفاهم‌نامه و موافقت‌نامه با سازندگان داخلی دارند و می‌آیند تا تداوم حضور خود را در قراردادها در شرایط فعلی اعلام کنند.

راه‌آهن مصوبه‌ای برای ورود به حمل بار ندارد
قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن اظهار داشت: از سه سال پیش مشاور خارجی برای اصلاح ساختار و اساسنامه راه‌آهن اخذ کردیم که در این حوزه یکی از موارد پیشنهادی مشاور در حوزه اصلاح ساختار این است که راه‌آهن بخشی از توان حوزه بار را برای خود حفظ کند.
عاشوری ادامه داد: به هر حال در حوزه حمل برخی کالاها تجهیزات نظامی و تجهیزات امداد و نجات باید یارانه‌هایی پرداخت شود و پیشنهاد مشاور این است که راه‌آهن توانی در این حوزه برای خود حفظ کند و البته این موضوع هنوز مصوبه نشده است و باید در دولت و مجلس بررسی شود.
وی با اشاره به پیشنهاد مشاور در حوزه رگولاتوری اظهار داشت: در اصلاح ساختار درآمد ـ هزینه‌ای شدن بخش‌های مختلف راه‌آهن نیز مدنظر است.
قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن گفت: در ساختار راه‌آهن برای بخش حومه‌ای و قطار سریع‌السیر ساختار نداریم. سال گذشته مجلس مصوبه‌ای داشت که راه‌آهن شرکتی در حوزه حومه‌ای تشکیل دهد.
عاشوری با بیان اینکه پیشنهاد مشاور در رگولاتوری هنوز قطعی نشده است، افزود: در رگولاتوری به دنبال این هستیم که نگرانی بخش خصوصی رفع شود و راه‌آهن را رقیب خود نداند.
وی گفت: نگرانی بخش خصوصی با شکل‌گیری رگولاتوری رفع می‌شود.
موضوع تحریم‌ها امر تازه‌ای نیست
قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه موضوع تحریم‌ها موضوع جدیدی نیست، گفت: شرکت‌هایی که با ما طرف قرارداد بوده‌اند، تا الان هم متعهد به اجرای قرارداد هستند، اما شرکت‌هایی هم هستند که توافقاتی داشتند و برای ادامه همکاری منتظر تصمیمات مقامات ارشد کشور خود هستند.
عاشوری با بیان اینکه در گذشته همه تجربه تحریم را داشته‌ایم، گفت: در حوزه ترانزیت که متأثر از تحریم‌ها است، در سال 92 پایین‌ترین میزان ترانزیت را داشتیم، اما در سال 93 که تحریم‌ها هم وجود داشت، با رشد صد درصدی در حوزه ترانزیت مواجه بودیم.
وی افزود: روند کاهشی ترانزیت در سال 93 متوقف شد و راه‌آهن بخشی از نگرانی‌های طرف خارجی را رفع کرد. مثلاً بیمه‌ها، بار ترانزیتی در ایران را پوشش نمی‌دادند که ما با بیمه ایران وارد مذاکره شدیم و کارها انجام شد، همچنین برخی فورواردرها و صاحبان بار در نقل و انتقال پول مشکل داشتند، ‌تلاش کردیم، این مشکل رفع شود.
قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن گفت: گرچه شرایط تحریم‌ آزاردهنده است و آسیب‌هایی به ما خواهد زد، اما قطعاً ما را به متوقف نخواهد کرد.
توجه به حمل‌ونقل ترکیبی و لجستیک در سند جدید استراتژی حمل‌ونقل
وی بیان کرد: حمل‌ونقل ترکیبی و لجستیک از رویکردهای ششمین نمایشگاه ریلی است؛ در سند جدید استراتژی حمل‌ونقل به موضوع لجستیک و حمل‌ونقل ترکیبی در مدل‌های مختلف پرداخته شده است که لازمه آن این است که شرکت‌های توانمند در حوزه پایانه‌های ریلی، جاده‌ای، تجهیزات روش‌های مناسب ارائه دهند.
مراحل نهایی جذب سرمایه‌گذار زیرساخت‌های ریلی
عاشوری با بیان اینکه در نمایشگاه دو بخش مذاکرات در حوزه سرمایه‌گذاری و قراردادهای در حال اجرا را دنبال می‌کنیم، ادامه داد: در حوزه اقدامات اجرایی در بخش ناوگان جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق بوده‌ایم.
وی‌ ادامه داد: در حوزه زیرساخت در مرحله نهایی عقد قرارداد هستیم که مذاکرات در سطح وزرا با طرف‌های خارجی در حال انجام است.
ساخت 80 درصد واگن‌های باری و صد درصد واگن‌های مسافری در داخل
قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد:‌ در حوزه صنایع ریلی، توانمندی‌های مناسبی در داخل وجود دارد، 80 درصد تجهیزات واگن باری، 60 درصد تجهیزات واگن مسافری و 40 درصد تجهیزات لوکوموتیوها را در داخل می‌سازیم.
عاشوری ادامه داد: در حوزه ساخت ناوگان توانمندی‌ها مناسب است و در حوزه زیرساخت هم صد درصد تولیدات نظیر تراورس و متعلقات خط، داخلی است.
وی توضیح داد: در حوزه ریلی آنچه نقطه‌ضعف محسوب می‌شود، تأمین منابع است. بخش خصوصی منابع لازم را برای خرید ندارد و تقاضای خرید یا به تعویق می‌افتد یا کم می‌شود.
قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه در حوزه تأمین ناوگان باری، خوب عمل کرده‌ایم گفت: در حوزه تأمین ناوگان مسافری دستاورد خوبی نداشتیم.
ورود 130 واگن مسافری به ناوگان ریلی در دو سال
عاشوری به مشوق‌های راه‌آهن برای توسعه ریلی اشاره کرد و گفت: در این باره می‌توان به بند (ق) تبصره بودجه اشاره کرد که شرکت‌ها توانسته‌اند پس از 3 سال از این ظرفیت استفاده کنند.
وی افزود: در دو سال گذشته 130 دستگاه واگن مسافری و رام ریل باس وارد ناوگان شد، 3 رام ریل باس هم در مراحل نهایی است و تا چند ماه آینده توسط ایریکو تحویل می‌شود.
42 درصد قطارهای باری برنامه‌ای است
قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه حق دسترسی راه‌آهن برای شرکت‌های باری به 25 درصد کاهش یافت، گفت: در سایر کشورها هم به طور متوسط همین رقم اعمال می‌شود و ما به صاحبان بارهای بزرگ هم در سال تخفیفاتی ارائه می‌دهیم.
عاشوری با بیان اینکه در حوزه مسافر امسال نسبت به پارسال 11 درصد رشد داشته‌ایم، تصریح کرد: 12 درصد جابجایی مسافر کشور توسط ریل انجام می‌شود که باید به 20 درصد ارتقا یابد.
وی با بیان اینکه افزایش حمل‌ونقل حومه در دستورکار راه‌آهن است، گفت: 42 درصد قطارهای باری ما، برنامه‌ای است.
راه‌اندازی قطار تهران ـ‌ وان از چند هفته آینده
قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن گفت: پیش از این دو قطار از تهران به وان و همچنین استانبول و آنکارا داشتیم که به دلیل ناامنی‌ها در کشور ترکیه سیر آن متوقف شد، اما با بهبود شرایط قرار شد تا چند هفته آینده فعلاً قطار تهران ـ وان راه‌اندازی شود.
عاشوری ادامه داد: مسیر آنکارا و استانبول توسط کشور ترکیه در حال بازسازی است که پس از تکمیل این خط، قطار تهران به استانبول و آنکارا هم راه‌اندازی می‌شود.
درخواست مهلت شرکت‌های ریلی برای زمین‌گیری واگن‌های با عمر بالای 30 سال
وی افزود: راه‌آهن خارج‌سازی واگن‌های فرسوده را در راستای ارتقای ایمنی از سال‌های قبل در دستورکار قرار داد. بر این اساس واگن‌های با عمر بالای 50 سال و بالای 40 سال از ناوگان خارج شدند، امسال هم واگن‌های با عمر بالای 30 سال از ناوگان خارج می‌شود، اما شرکت‌های ریلی درخواست داده‌اند با توجه به کمبود ناوگان چون نتوانستند ناوگان مناسب جایگزین کنند، مهلت به آنها داده شود.
کد مطلب: 88435
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *