۰
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۸

آخرین خبرها از آزادراه تهران-شمال

معاون وزیر راه و شهرسازی رباره وضعیت آزادراه تهران – شمال گفت: با وجود آنکه بنیاد مستضعفان معتقد است که امکان تحویل قطعه نخست این آزادراه تا پایان تابستان امسال وجود دارد اما ارزیابی‌ها و برآوردهای ما نشان می‌دهد که رسیدن به این زمانبندی قدری دشوار خواهد بود و احتمالا پروژه حوالی آبان‌ماه سال ۱۳۹۷ تکمیل می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی رباره وضعیت آزادراه تهران – شمال گفت: با وجود آنکه بنیاد مستضعفان معتقد است که امکان تحویل قطعه نخست این آزادراه تا پایان تابستان امسال وجود دارد اما ارزیابی‌ها و برآوردهای ما نشان می‌دهد که رسیدن به این زمانبندی قدری دشوار خواهد بود و احتمالا پروژه حوالی آبان‌ماه سال ۱۳۹۷ تکمیل می‌شود.
به گزارش ایسنا، خیرالله خادمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه حدود دو هفته قبل عملیات زیرسازی راه‌آهن رشت به پایان رسید و می‌توان گفت که تا مقصد پایانی در این مسیر مشکلی برای زیرسازی وجود ندارد. فرآیند روسازی نیز تنها ۳.۵ کیلومتر باقی‌مانده که این موضوع نیز در دستور کار قرار دارد.
به گفته وی یکی از دلایلی این ۳.۵ کیلومتر باقی‌مانده برخی قطعی‌هاست که به دلیل تردد مردمی وجود دارد، اما در کل مشکل خاصی برای نهایی شدن ساخت این مسیر ریلی وجود ندارد و اقدامات نهایی برای تکمیل و بهره‌برداری از راه‌آهن رشت در دستور کار است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که عملیات تنظیم و جوشکاری ریل در مسیر راه‌آهن رشت با سرعت انجام می‌شود، گفت: به منظور بهبود شرایط کاری دو دستگاه زیرکوب وارد کشور شدند تا کار را به شکل جدی پیگیری کنیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به تغییر دستگاه اجرایی این مسیر ریلی، توضیح داد: طبق دستور دولت این تغییر مسیر اجرایی نهایی شد که این موضوع قدری پیمانکاران را سردرگم کرده که البته امیدواریم به زودی این مشکل حل شده و کار وارد فازهای پایانی خود شود. برنامه‌ ابتدایی ما این بود که وقتی این مسیر ریلی به ابتدای سال نرسید در شهریورماه امسال به افتتاح برسد که در صورت به وجود نیامدن مشکل خاص این اتفاق رخ خواهد داد.
وی ادامه داد: راه‌آهن قزوین – رشت در فازهای بعدی به انزلی و سپس آستارا می‌رسد و به منظور تامین مالی این پروژه اقداماتی در دستور کار قرار خواهد گرفت. امسال بنا بود در بودجه مسیر رشت به آستارا را جدا کنند و در کنار انزلی دو پروژه جدید تعریف شود. از این رو وقتی این اتفاق نیفتاد پروژه به شکل واحد نگاه شد که هرچند کار در حوزه اجرایی سخت کرد، اما این اقدام به منظور برنامه‌ریزی برای آینده پروژه انجام شد.
خادمی درباره آخرین وضعیت ساخت آزادراه کنارگذر جنوبی تهران نیز اظهار کرد: خوشبختانه کار ساخت این پروژه با قدرت دنبال می‌شود. دولت به منظور بهبود شرایط این طرح منابع مالی خود را تا ۸۰ درصد تزریق کرده و برنامه شرکت ساخت این است که با تکمیل ۴۰ کیلومتر بعدی این آزادراه به آزادراه ساوه متصل شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: هرچند قرارگاه اعلام کرده که تا پایان سال این طرح را تکمیل می‌کند، اما ما این پروژه را اولویت‌بندی کردیم و اولویت امسال تکمیل ۸۰ کیلومتر از آن است.
وی درباره وضعیت آزادراه تهران – شمال نیز توضیح داد: با وجود آنکه بنیاد مستضعفان معتقد است که امکان تحویل قطعه نخست این آزادراه تا پایان تابستان امسال وجود دارد اما ارزیابی‌ها و برآوردهای ما نشان می‌دهد که رسیدن به این زمانبندی قدری دشوار خواهد بود و احتمالا پروژه حوالی آبان‌ماه سال ۱۳۹۷ تکمیل می‌شود.
خادمی با اشاره به وضعیت مطلوب پیگیری راه‌آهن چابهار، تصریح کرد: گام نخست این پروژه که حدودا ۶۰۰ کیلومتر تعریف شده است پیشرفت ۳۲ درصدی داشته و با منابع مالی داخلی دنبال می‌شود. زیرسازی این پروژه نیز به پیشرفت ۴۴ درصدی رسیده است. اولویت نخست ما که از چابهار به ایرانشهر است به پیشرفت زیرسازی ۶۶ درصدی رسیده و ما امیدواریم بتوانیم ۱۵۰ کیلومتر از این مسیر را امسال آماده ریل‌گذاری کنیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره حضور هندی‌ها دراین پروژه نیز گفت: مذاکرات ما با آنها ادامه دارد و هرچند هنوز کار اجرایی انجام نداده‌اند اما در مذاکرات پیگیری آن در دستور کار قرار گرفته و اگر هند تامین مالی را فعال کند بخشی از مشکلات ما و راه‌آهن در این زمینه حل خواهد شد.
وی ادامه داد: قسمت شمالی راه‌آهن شرق کشور نیز به خوبی دنبال شده که راه‌آهن گرگان – بجنورد اخیرا به قرارداد نهایی و تجاری رسیده است و در روزهای گذشته ابلاغ آن نیز انجام شد. اگر شرکت چینی حاضر شده در این پروژه که با آستان قدس همکاری می‌کند عملکرد موفقی داشته باشد می‌توان به مشارکت در دیگر طرح‌های عمرانی نیز امیدوار بود.
کد مطلب: 88525
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *