کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برخورد سیاسی عربستان با فوتبال

23 خرداد 1397 ساعت 18:28

کارشناسان مغربی رای دادن عربستان به آمریکا برای میزبانی جام جهانی 2026را ضربه ریاض به مغرب و یک تصمیم گیری سیاسی دانستند.


کارشناسان مغربی رای دادن عربستان به آمریکا برای میزبانی جام جهانی 2026را ضربه ریاض به مغرب و یک تصمیم گیری سیاسی دانستند.
به گزارش ایرنا، شبکه خبری الجزیره روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: کارشناسان مغربی اعلام کرده اند که حمایت عربستان از میزبانی مشترک سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک برای جام جهانی 2026 به تنش سیاسی خاموش میان ریاض و رباط بخصوص موضعگیری بیطرفانه مغرب در بحران دیپلماتیک جاری میان عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر باز می گردد که تاکنون نیز ادامه دارد.
رباط از زمان شروع تنش دیپلماتیک میان برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس موضع بیطرفانه ای اتخاذ کرد و حتی «محمد ششم» شاه این کشور از دو طرف خواست تا با خویشتن داری در جهت کاهش تنش ها و برون رفت از بحران عمل کنند.
سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک روز چهارشنبه با 67 درصد آرا در جلسه رای گیری فیفا در مسکو، میزبانی جام ‌جهانی 2026 را بطور مشترک بدست آوردند؛ این در حالی است که مغرب تنها 33 درصد آرا را تصاحب کرد.
«ترکی آل شیخ» وزیر ورزش عربستان هفته گذشته در گفت و گو با شبکه بلومبرگ آمریکا گفته بود که کشورش از آمریکایی شمالی به ریاست آمریکا برای میزبانی جام جهانی 2026 در برابر مغرب رقیب آن در این میزبانی، حمایت خواهد کرد.
روزنامه های مغربی به دنبال اعلام موضع این مقام سعودی تصمیم عربستان را غافلگیر کننده دانستند و انتظار داشتند که کشورهای عربی - اسلامی - آفریقایی بدون هیچ قید و شرطی از میزبانی کشورشان حمایت کنند.
روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی اعلام کرده بود که عربستان نه تنها خود از میزبانی آمریکا حمایت خواهد کرد بلکه شماری از کشورهای نزدیک به خود در میان کشورهای عربی و آسیایی را برای رأی دادن به نفع واشنگتن و گردهم آوردن آنها ضد مغرب تلاش خواهد کرد.
این روزنامه، پشت پرده دست داشتن 'جانی اینفانتینو' رئیس فیفا با سعودی ها برای گرفتن رای به میزبانی آمریکا و هم پیمانانش در جام جهانی ۲۰۲۶ را فاش کرد.
براساس گزارش الجزیره «یحیی سعیدی» کارشناس مغربی گفته بود که حمایت عربستان از آمریکا با توجه به وزنی که این کشور در منطقه دارد و کسب حمایت برای سه کشور آمریکا، مکزیک و کانادا به شانس مغرب برای کسب میزبانی ضربه سختی خواهد زد.
وی اضافه کرده بود: عربستان با توجه به روابط راهبردی که با آمریکا دارد و از زمان آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ قوی تر نیز شده به نفع این کشور رای خواهد داد.
سعیدی تصریح کرد که بر عکس فدراسیون فوتبال اروپا همه فدراسیون ها مستقل نیستند بلکه در کشورهای آفریقایی و آسیایی جنبه سیاسی در تصمیم گیری ها نقش مهمی دارد و بیشتر تصمیم ها جنبه سیاسی دارد تا ورزشی.
«عادل بن حمزه» سخنگوی سابق حزب استقلال مغرب نیز گفته بود موضع عربستان به تنش سیاسی پشت پرده در روابط دو کشور بخصوص در موضعگیری بیطرفانه رباط در بحران جاری در روابط برخی کشوهای حاشیه خلیج فارس و محاصره قطر باز می گردد.
در جلسه شورای فیفا که امروز چهارشنبه در مسکو برگزار شد، از مجموع 210 عضو، تنها 203 کشور حق رای داشتند و پیشنهاد مشترک سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک توانست با کسب 134 رای مراکش را شکست داده و میزبانی این رویداد بزرگ را به دست آورد.
مطابق برنامه قرار است 60 بازی از 80 بازی جام جهانی 2026 شامل تمام دیدارهای مرحله یک چهارم به بعد در کشور آمریکا برگزار و 20 دیدار باقی مانده به طور مساوی مابین کانادا و مکزیک تقسیم شود. علاوه بر این، دیدار فینال نیز در ورزشگاه «مت لایف» خارج از شهر نیوبورک برگزار می شود.


کد مطلب: 88647

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/88647/برخورد-سیاسی-عربستان-فوتبال

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir