۰
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۷

دلیل رشد بازار سهام چیست؟

در این روزها در حالی بورس تهران شاهد کانال شکنی‌های پی در پی است که بسیاری معتقدند نقدینگی جدیدی به بازار سهام تزریق نشده، بلکه افزایش قیمت دلار در بازار های غیر رسمی علت اصلی این روند صعودی است.
در این روزها در حالی بورس تهران شاهد کانال شکنی‌های پی در پی است که بسیاری معتقدند نقدینگی جدیدی به بازار سهام تزریق نشده، بلکه افزایش قیمت دلار در بازار های غیر رسمی علت اصلی این روند صعودی است.
به گزارش ایسنا، در ماه‌های گذشته تا به امروز بازار غیر رسمی ارز شاهد رشد قیمت دلار است و این موضوع روی بازارهای پولی و مالی از جمله بازار سهام تاثیر گذار بود.
بسیاری معتقدند افزایش قیمت در بازار سهام ناشی از ورود نقدینگی تازه به بورس نیست، بلکه صرفا افزایش قیمت دلار در بازارهای غیررسمی سبب بالا رفتن قیمت ها و در نتیجه افزایش ارزش معاملات شده است.
همچنین به اعتقاد برخی کارشناسان بورس تهران همچنان از کمبود نقدینگی رنج می برد و برای بسیاری از افراد حقیقی سرمایه‌گذاری در بورس توجیه اقتصادی ندارد، اما نوسان گیران بازار سهام در این روزها بازار داغی را شاهد هستند و توانستند با سودهای کلان از بازار خارج شوند.
امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی در روندی بی‌سابقه در سال جاری بیش از ۳۳۰۶ واحد رشد کرد و به رقم ۱۰۲ هزار و ۴۵۲ واحدی رسید. در عین حال شاخص کل هم وزن ۳۹۷ واحد افزایش یافت و تا رقم ۱۸ هزار و ۲۸۷ بالا رفت.
شاخص آزاد شناور نیز ۳۵۰۶ واحد رشد کرد و به رقم ۱۱۲ هزار و ۹۸۳ رسید. علاوه بر اینها شاخص بازار اول و بازار دوم هر یک به ترتیب ۲۵۰۱ و ۶۲۲۷ واحد رشد کردند.
در بازار سراسر سبز امروز فولاد مبارکه اصفهان، پتروشیمی خلیج فارس و مخابرات ایران به ترتیب با ۳۲۸، ۳۲۳ و ۲۱۸ واحد تاثیر مثبت روی شاخص‌ها بیشترین نقش را در افزایش نمایگر بازار سرمایه داشتند، اما در طرف مقابل سیمان مازندران، بیمه دانا  و فولاد امیرکبیر کاشان با اندک تاثیری در شاخص‌ها سعی کردند دماسنج بازار را به سمت پایین هدایت کنند.
امروز در گروه فلزات اساسی شاهد رشد قیمت اکثریت سهم‌ها تا نزدیک پنج درصد بودیم. در این گروه حجم معاملات ۲۹۲ میلیون سهم را رد کرد و ارزش آن به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان رسید.
در گروه محصولات شیمیایی نیز صف میلیونی خرید وجود داشت و اکثریت سهم‌ها نزدیک به پنج درصد در قیمت آخرین معامله و قیمت پایانی رشد را تجربه کردند. در این گروه نیز که یکی از پر معامله‌های بازار بود حجم دادوستد به ۱۹۵ میلیون سهم و ارزش معاملات به نزدیک هشت میلیارد تومان رسید.
همچنین در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای شاهد رشد یکدست قیمت سهم‌ها بودیم و این گروه با صف پایدار خرید روبه‌رو بود. برای نمونه در این گروه پالایش نفت تهران حدود پنج درصد نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته رشد قیمت داشت. ۶۴.۳ درصد خریدها در این نماد مربوط به افراد حقیقی و ۳۵.۶ درصد از خریدها مربوط به حقوقی‌ها بود.
در گروه خودرو و ساخت قطعات نیز روند قیمت سهم‌ها به نحوی بود که اکثریت شرکت‌ها با افزایش قیمت سهم تا بیش از چهار درصد مواجه شدند. در این گروه ۲۴۶ میلیون سهم به ارزش بیش از ۳۰ میلیون تومان مورد دادوستد واقع شد.
در بسیاری از سهم‌ها در گروه‌های مختلف شاهد حجم بالای فروش حقوقی‌ها و در مقابل خرید حقیقی‌ها بودیم.
ارزش معاملات بورس تهران امروز ۵۴۹ میلیارد تومان را رد کرد و حجم معاملات به ۱.۸ میلیون سهم و اوراق مالی رسید.
آیفکس نیز ۳۷.۶ واحد افزایش یافت و تا رقم ۱۱۹۱ واحدی بالا رفت. ارزش معاملات فرابورس ایران رقم ۳۲۶ میلیارد تومان را رد کرد و حجم معاملات به ۶۱۳ میلیون سهم و اوراق مالی رسید.
کد مطلب: 88773
برچسب ها: بورس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *