۰
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۷

چند درصد از زباله های خزر پلاستیک است؟

رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت؛ از ٦ هزار و ٦٠٠ تن زباله ای که روزانه در سواحل دریای خزر جمع اوری می شود، ٧ درصد را پلاستیک تشکیل می دهد.
رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت؛ از ٦ هزار و ٦٠٠ تن زباله ای که روزانه در سواحل دریای خزر جمع اوری می شود، ٧ درصد را پلاستیک تشکیل می دهد.
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، بهروز ابطحی عصر روز چهارشنبه در مراسمی به مناسبت روز جهانی دریاها و اقبانوس ها در محل پژوهشگاه افزود: امروزه حجم زیاد بلاستیک در دریاها و اقیانوس ها به معضلی برای این حوضه های ابی تبدیل شده است.
وی اظهار داشت: از ١.٧ میلیون تن تولید پلاستیک در سال ١٩٥٠ به ٢٧٨ میلیون تن در سال ٢٠١٢ رسیدیم که جای تامل دارد.
رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی ادامه داد؛ در ایران بیش از دو میلیون تن پلاستیک تولید می شود که بخش زیادی از آن وارد دریاها و اقبانوس ها می شود.
وی در ادامه به تولیدات علمی در زمینه علوم دریایی در کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس اطلاعات یونسکو، ایران در زمینه علوم دریایی پیشرفت خوبی داشته است به طوری که در سال ٢٠١٧ رتبه ١٦ جهان را کسب کرد، در واقع در مدت ٢٠ سال از رتبه ٥٠ به رتبه ١٦ علمی رسیده ایم.
به گفته وی، ایران در زمینه علوم زمین و زیر مجموعه اقبانوس شناسی در سال ٢٠١٧ رتبه ٣٥ جهان را کسب کرد.
وی ادامه داد: همچنین در زمینه اقیانوس شناسی، ایران در سال ١٩٩٧ رتبه ١٠٢ جهان را داشت که سال ٢٠١٧ به رتبه ٤١ رسید.
ابطحی افزود: چین، ژاپن، هند و کره جنوبی در منطقه آسیا کشورهای پیشرو در زمینه اقیانوس شناسی هستند البته در ایران نیز اقدامات خوبی صورت گرفته اما کافی نیست.
وی ادامه داد: امروز دنیا پنج محور دریایی از جمله استخراج مواد زیستی، انرژی های نوین، منابع معدنی بستر دریا، توریسم و ابزی پروری را مد نظر قرار داده است.
وی گفت: بر اساس اطلاعات یونسکو، ٣٥٠ کشتی تحقیقاتی در دنیا وجود دارد، امریکا بیشتر از ٥٠ کشتی تحفیقاتی دارد که ١٢ تا از انها جهانی هستند، کره جنوبی و ترکیه نیز هر کدام ٣٠ کشتی تحقیقاتی دارند.
رییس پزوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی افزود: برخی کشورهای پیشرو در علوم دریایی یک درصد تا ٤٠٥ درصد ( چهار و نیم درصد ) اعتبارات خود را در این بخش هزینه می کنند.
کد مطلب: 89024
برچسب ها: دریای خزر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *