کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کواکبیان در همایش آینده اصلاحات در ایران تشریح کرد:

سه عامل پیروزی جبهه اصلاحات

بزرگترین ضربه به اصلاحات، یاس و ناامیدی از آینده اصلاحات است

1 تير 1397 ساعت 19:44

دکتر مصطفی کواکبیان در همایش آینده اصلاحات در ایران که توسط حزب مردم‌سالاری شعبه استان خراسان رضویلنگر در هتل آبان برگزار شد، با اشاره به آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت گفت: اصلاح‌طلبی ریشه در آموزه‌های دینی و حرکت امام حسین(ع) و تاریخ معاصر ایران دارد.


دکتر مصطفی کواکبیان در همایش آینده اصلاحات در ایران که توسط حزب مردم‌سالاری شعبه استان خراسان رضوی در هتل آبان برگزار شد، با اشاره به آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت گفت: اصلاح‌طلبی ریشه در آموزه‌های دینی و حرکت امام حسین(ع) و تاریخ معاصر ایران دارد.
به گزارش خبرنگار سیاسی «مردم‌سالاری آنلاین» از مشهد نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاحات بیش از ۱۲۰ سال در ایران سابقه دارد، گفت: برخی فکر می‌کنند اصلاحات از سال 76 شروع شده است اما در واقع چنین نیست و اصلاح‌طلبی در تاریخ معاصر ایران از سیدجمال الدین اسدآبادی شروع شده است.
وی تصریح کرد: در حکومت‌های گذشته عده‌ای اپوزیسیون بودند اما می‌خواستند از طریق اصلاحات عمل کنند اما اکنون برخی اصلاح‌طلبند اما می‌خواهند اپوزیسیون‌گری کنند و این تفاوت اصلاحات گذشته و اکنون است. دبیر کل حزب مردم‌سالاری با اشاره به حرکت قائم مقام و امیر کبیر به توضیح ویژگی‌های اصلاحات در قبل از انقلاب پرداخت.
کواکبیان با اشاره به اینکه سه ویژگی، تعریف مشترک اصلاحات مطلوب را می‌سازد، گفت: اصلاحاتِ ما «اصلاحاتِ» در است نه اصلاحات بر! یعنی نمی‌خواهیم کل سیستم نظام جمهوری اسلامی را از بین ببریم و می‌خواهیم با حفظ این سیستم اصلاحات کنیم.
عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دومین ویژگی اصلاحات از نظر ما این است که اصلاحات از بالا به پایین نیست بلکه از پایین به بالاست؛ یعنی مطالبات توده‌ها و تشکل‌های مردمی باید مطمح نظر باشد نه خواسته‌های صاحبان قدرت.
وی تصریح کرد: سومین ویژگی این است که اصلاحات حقیقتا به دنبال از بین بردن فسادهای اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و فساد مالی است و افراد فاسد نمی‌توانند مدعی اصلاحات باشند.
کواکبیان با بیان اینکه اگر این سه ویژگی را قبول نداشته باشیم، به تعریف مشترکی از اصلاحات نمی‌رسیم، گفت: راهبردهای دراز مدت و میان مدت و کوتاه مدت را در زمینه اصلاحات می‌توانیم ترسیم کنیم. به نظرم اگر بخواهیم به آینده میان مدت اصلاحات توجه کنیم باید در چارچوب سند 1404 و افق چشم‌انداز آن حرکت کنیم و باید بدانیم که فقط ۷ سال فرصت داریم.
این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: در حالیکه بسیاری از کشورهای منطقه در پیشرفت‌های علمی، اقتصادی و اجتماعی جلوتر از ما هستند اما ما باید طبق این سند رتبه اول اقتصاد در منطقه و کشور دهم جهان شویم و این رسالت سنگینی بر دوش اصلاح طلب‌ها است.
وی با بیان اینکه ما از دولت روحانی برای تسهیل‌گری اصلاحات حمایت کردیم، گفت: متاسفانه ما در بسیاری از مواقع برای این دولت نردبان شدیم با وجود اینکه با عشق به اصلاحات  تلاش کردیم و شهر به شهر برای تبلیغ رفتیم.
کواکبیان تصریح کرد: البته ما نباید مایوس شویم چرا که بزرگترین ضربه به اصلاح‌طلب‌ها ناامیدی و یأس است و معتقدیم روحیه امید و اعتقاد به پیشرفت در آینده باید باشد.
نماینده مردم شریف تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما معتقدیم که حتما در آینده اصلاحات باید این نکته را مدنظر قرار دهد که لزوما داشتن قدرت رسمی، مبنای اصلاح‌طلبی نیست بلکه ممکن است یک حزبی وجود داشته باشد که هیچ نماینده‌ای ندارد؛ اما قوی‌ترین تشکل و حزب در ایران باشد چرا که اصلاحات قرار نیست از طریق دولت صورت گیرد بلکه باید از طریق ملت و پایین انجام شود.
وی ادامه داد: این فکر غلط است که باید برای اصلاحات در قدرت حضور داشت چرا که خارج از قدرت هم می‌شود اصلاحات کرد و آن هم با پیگیری مطالبات مردم انجام می‌شود.
کواکبیان با تاکید بر اینکه اصلاحات باید امور مشترک همه آحاد مردم ایران و مطالبات ملت را جدی بگیرد، گفت: مردم مطالباتی دارند و باید به آن توجه کرد چه در قدرت باشیم چه نباشیم؛ باید برای پیشرفت در آینده؛ به ایران و ایرانی توجه کنیم و در قدرت بودن معنا ندارد بلکه باید سلایق و جناح‌ها برای مطالبات مردم دست به دست هم دهیم به ویژه در این شرایط جنگ اقتصادی باید به دولت کمک کنیم.
دبیر کل حزب مردم‌سالاری با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین مسئله اصلاح‌طلبی، مردم است، گفت: اگر بخواهیم افق اصلاحات را تا 1400 مشخص کنیم باید سه کار را انجام دهیم، اول اینکه باید راه خود را از دولت فعلی مرزبندی کنیم.
وی ادامه داد: ما افتخار می‌کنیم که از این دولت حمایت کردیم چرا که خیرالموجودین بود اما باید جبهه و مرزبندی خود را مشخص کنیم و این به معنی این نیست که دولت هرکاری کرد ما انتقادی نکنیم.
کواکبیان با اشاره به اینکه عملکرد دولت ناخواسته برروی اصلاحات تاثیر می‌گذارد، گفت: این دولت خودش را اصلاح‌طلب نمی‌داند و ما هم آن را اصلاح‌طلب نمی‌دانیم.
این فعال اصلاح طلب تصریح کرد: اصلاح‌طلب‌ها اگر بخواهند در عرصه قدرت پیروز باشند باید مشارکت گسترده مردم در صحنه‌های اجتماعی را داشته باشند چرا که تجربه نشان داده وقتی که مردم زیر ۵۰ درصد در انتخابات مشارکت کنند، اصلاح‌طلبی باخته است و اگر بالای 50 درصد مشارکت کنند، ما پیروزیم.
وی با بیان اینکه حربه عده‎ای این است که می‌خواهند مردم را از اصل مشارکت و حضور مردم ناامید کنند، گفت: در انتخابات شوراهای دور دوم تهران فقط 12 درصد مشارکت کردند که به دنبال آن احمدی‌نژاد شهردار شد و این موضوع اصلی‌ترین عامل عدم مشارکت مردم بود.
کواکبیان نکته مهم را اتحاد و انسجام احزاب اصلاح‌طلب برای رقابت دانست و گفت:  احمدی‌نژاد حاصل عملکرد چندگانه احزاب اصلاح‌طلب در سال 84 بود اما امروز اتحاد و انسجام یکی از نقاط قوت ما در مجلس است و در هر کمیسیونی که منسجم بودیم ریاست کمیسون را بدست آوردیم.
نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: پرهیز از انحصارطلبی و تمامیت‌خواهی نکته مهم دیگری است که برای حل این مشکلات و در همین راستا ایده پارلمان اصلاحات را دادیم.
وی ادامه داد: ما در این ایده برای اشخاص نقشی قائل نشدیم و معتقدیم راه برون رفت از موانع دموکراسی، رشد احزاب است و در این ایده 4 هزار نفر در سطح کشور از کل احزاب با ساز و کار مشخص شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اجتماع بزرگی را تشکیل دهند و نامزد رئیس جمهوری از این 4 هزار نفر بیرون بیاید.
این فعال اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: این پارلمان باید مانیفست عملکردی اصلاح‌طلبان را مشخص کند و موافقت و مخالفت خود را با انواع موضوعات مشخص کند و هرکسی مدعی اصلاحات نشود مثلا جمعی بگویند باید با آمریکا مذاکره کنیم و جمع دیگری اصلاح‌طلبان آن را مظهر ذلت بدانند.
وی با بیان اینکه شورای هماهنگی این طرح را تصویب کرده است و به دفتر کمیته سیاسی ارائه داده است، گفت: در این پارلمان باید شورایی انتخاب شود تا لیست نمایندگان در مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و شورای شهر مشخص شود.
کواکبیان خاطرنشان کرد: اینکه بعضی افراد چوب لای چرخ دولت بگذارند طبیعی است، اما می‌خواهیم آن را قانونی انجام دهند، اگر می‌خواهند دولت در سایه ایجاد کنند و گروه‌های فشار باید روال قانونی را طی کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: عده‌ای قسم خوردند این دولت را زودتر از موعد کنار بگذارند و به اصطلاح موضوع بنی‌صدر را مطرح کنند اما من معتقدم نمی‌توانند چرا که روال قانونی است.
وی بیان کرد: باید درک مشترک در هر سه فراکسیون اصلاح‌طلب، مستقل و اصول‌گرا بر سر منافع ملی ایجاد شود تا به دنبال بحث‌هایی برای حل مشکلات مردم برویم.
کواکبیان خاطرنشان کرد: اگر هدف اصلاحات کسب قدرت نباشد، به بدنه اصلی و مردم کمک می‌کنند؛ علت یأس در بدنه این است که کسانی‌که در رأس قدرت هستند یادشان می‌رود چه کسانی آنها را بر قدرت آورده‌اند.
مصطفی کواکبیان پنجشنبه شب در پاسخ به پرسش‌های حاضران در نشستی با عنوان «آینده اصلاحات در ایران» در مشهد افزود: ترامپ از برجام بیرون آمده است، دولت که نقض برجام نکرده اما عده‌ای به جای بد و بیراه گفتن به ترامپ به مسئولان بد می‌گویند در حالی که مسئولان در عرصه دیپلماسی تلاش بسیار داشتند.
وی اظهار داشت: هنوز اروپایی‌ها از برجام خارج نشده‌اند، عده‌ای به آنها بد و بیراه می‌گویند و مهلت نمی‌دهند در حالی که با وجود همه شرایط اراده جدی برای ماندن در برجام بین آلمان و انگلیس و فرانسه دیده می‌شود.
وی گفت: در این شرایط عده‌ای می‌خواهند دوباره تحریم‌ها از سر گرفته شود و برخی مثل بابک زنجانی پول نفت را با خود ببرند.
وی گفت: اینکه عده‌ای در راهپیمایی روز قدس به آقای صالحی (رئیس سازمان انرژی اتمی) توهین کنند، در مجلس پرچم آمریکا و برجام را آتش بزنند یا طومارهای آنچنانی بنویسند، نشان می‌دهد که این افراد سوگند خورده اند که دولت را قبل از موعد پایان کارش، کنار بزنند.
وی افزود: اصلاح طلبان به هیچ وجه در زمین مخالفان دولت گام برنمی‌دارند اما به عملکرد دولت در بخشهایی انتقاد دارند و معتقدند دولت می‌توانست بهتر از این عمل کند.
کواکبیان با بیان اینکه توجه به افکار عمومی بسیار حایز اهمیت است، اظهارداشت: به رغم اینکه نیروی انتظامی و دادگستری تلاش کردند از حضور زنان در ورزشگاه آزادی برای تماشای فوتبال جلوگیری کنند اما افکار عمومی فشار آورد و در نهایت دولت مجبور شد ورزشگاه آزادی را برای حضور همه آزاد کند.
وی گفت: در مجلس عده ای به دنبال حل مشکلات دولت هستند و ریل گذاری‌هایی برای حل معضلات اقتصادی انجام داده اند و اگر صدای واحد در مجلس باشد این راهکارها موثر است.
وی اظهارداشت: ما افتخار می‌کنیم که از این دولت حمایت کردیم اما نباید هر کار اشتباه یا عملکرد ضعیف این دولت به پای اصلاح طلبان نوشته شود زیرا نه دولت تدبیر و امید خود را دولت اصلاح طلبان می‌داند و نه ما این دولت را اصلاح طلب می‌دانیم.
وی در پاسخ به پرسش دیگری گفت: دولت در مورد مشارکت زنان، جوانان و اقوام و مذاهب در مدیریت کشور شعار داد اما کمتر به آن عمل کرد جای تاسف است که کاهش سن مدیریت را شاهد نیستیم. متوسط سن دولت ما بالای 56، 57 سال است در حالی که قرار بود این سن کاهش یابد. همچنین هیچ وزیر زنی معرفی نشد.
باید برای حضور بیشتر زنان در عرصه سیاست راهکارهای قانونی مطرح شود.
 


کد مطلب: 89097

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/89097/سه-عامل-پیروزی-جبهه-اصلاحات

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir