کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

"بلاکینگ اروپا" باران را به ایران آورد

3 تير 1397 ساعت 15:44

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: علت اینکه در پاییز و زمستان با شرایط استثنایی خشکسالی رو به رو شدیم این بود که جو پر فشار تابستان که باید در پاییز ضعیف و در زمستان از بین برود تا پایان زمستان بر کشور حاکم بود.


مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: علت اینکه در پاییز و زمستان با شرایط استثنایی خشکسالی رو به رو شدیم این بود که جو پر فشار تابستان که باید در پاییز ضعیف و در زمستان از بین برود تا پایان زمستان بر کشور حاکم بود.
به گزارش خبرنگار ایسنا، مجید بیجندی صبح امروز (یکشنبه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فضاهای اقلیمی حاکم بر کشور از جمله خشکسالی و گردوغبار، می تواند دلیلی باشد برای اینکه بیشتر با مجموعه وظایفی که دستگاه های زیر ساختی می‌توانند انجام دهند تا مردم زندگی بهتری داشته باشند تبیین شود.

وی در خصوص علت بارش‌های اخیر ادامه داد: ایجاد پدیده بلاکینگ (Blocking) در لایه‌های میانی جو بر روی اروپا سبب هدایت امواج حامل سامانه‌های بارشی به عرض‌های جنوبی‌تر و عبور آنها از جنوب دریای مدیترانه، خاورمیانه و ایران شد. همچنین ناهنجاری دمایی به‌ویژه در لایه‌های نزدیک سطح زمین به علت نفوذ متوالی توده هوای سرد از عرض‌های شمالی به جنوبی منجر به تشدید ناپایداری‌های جوی در شرق رشته کوه‌های زاگرس و استان‌های مرکزی کشور از جمله در استان اصفهان شده بود.

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان افزود: از طرفی دیگر دمای آب فراتر از نرمال در دریای مدیترانه، دریای سرخ و دریای عمان طی اردبیهشت 97 عامل موثری در تغذیه رطوبت بیشتر به داخل سامانه‌های بارشی گذر کننده از روی ایران بود.
درگیری دنیا با سیلاب و خشکسالی
بیجندی ادامه داد: در قرن ٢١ جهان میان خشکسالی و سیلاب مانده و هر دو این موارد دنیا را درگیر کرده است. برای مثال در فصول نامتعارف سیلاب‌هایی اتفاق می‌افتد و به دلیل نفوذ ناپذیری خاک تبدیل به مخاطره می‌شود. در حوزه بارش ها اگر سال بارشی را تفسیر کنیم از ابتدای سال بارشی تا کنون اصفهان در رتبه دوازدهم کم بارشی قرار دارد. استان چهارمحال بختیاری نزدیک به ۴۶ درصد کاهش بارش نسبت به دوره بلندمدت دارد.

وی با بیان اینکه اوضاع بارش در اصفهان نسبت به میانگین خود در مقابل با چهارمحال و بختیاری در مقایسه با بارش‌های بلندمدت آن استان بهتر است، گفت: ایستگاه آبی کوهرنگ ٧۶٣ میلیمتر بارش داشته که نسبت به دوره‌های گذشته ۴۴ درصد کاهش داشته است که آمار نگران کننده‌ای است.

مدیرکلی هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: در استان اصفهان نیمی از استان در حوزه کم‌بارشی است. اما شرق اصفهان که کانون گرد و غبارها است بارش بهتری نسبت به غرب استان داشته است.  چادگان ۶٠ درصد نسبت به سال کامل بدهکاری بارش دارد. نمودار بارش موثر نشان می‌دهد. در بهار امسال اکثر شهرستان ها تا حد بارش موثر خود دریافت کرده اند.

بیجندی افزود: در جمع بندی نهایی باید گفت پاییز سال ٩۶ رخدادی کم سابقه در حوزه آماری هواشناسی در ۵٠ سال اخیر بود. نیمه زمستان نیز این کم‌بارشی ادامه پیدا کرد و از اواخر اسفندماه مناطق محدودی از استان شاهد بارش بودیم. اما در ابتدای سال و خرداد ماه شاهد بارش‌های رگباری شدید و سیلاب بودیم به خصوص در مناطق شرقی و شمالی استان.

وی افزود: خشکسالی استان در حوزه هیدرولوژی و اقتصادی اجتماعی است. در خشکسالی کوتاه مدت تا پایان اردیبهشت وضعیت استان چندان بد نیست. در حوزه میان مدت اکثر استان درگیر خشکسالی است و در حوزه بلند مدت همه استان درگیر خشکسالی شده است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به پیش بینی سه ماهه ادامه داد: تیر و مرداد وضعیت بارش‌ها نرمال و در برخی مناطق فراتر از نرمال خواهد بود. اما میانگین بارش آن قدر نیست که کمبود بارش را جبران کند. پاییز امسال بارش‌های پاییزی شروع شود و ممکن است شهریور ماه نیز بارش‌های استان آغاز شود. در حوزه دمایی سال گذشته تابستان بسیار گرمی بود. اما امسال نسبت به سال گذشته دما قدری طبیعی تر خواهد شد.


کد مطلب: 89180

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/89180/بلاکینگ-اروپا-باران-ایران-آورد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir