۰
دوشنبه ۴ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۲۲

بازتاب تبریک روحانی به اردوغان در ترکیه

رسانه های خبری ترکیه پیام تبریک دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران به رجب طیب اردوغان به دلیل پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را منعکس کردند که این موضوع برای ساعاتی در راس اخبار رسانه های این کشور قرار گرفت.
رسانه های خبری ترکیه پیام تبریک دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران به رجب طیب اردوغان به دلیل پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را منعکس کردند که این موضوع برای ساعاتی در راس اخبار رسانه های این کشور قرار گرفت.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا، روزنامه تقویم با درج عنوان 'پیام تبریکی از روحانی به اردوغان' نوشت: حسن روحانی رییس جمهوری ایران با ارسال پیام تبریکی تاکید کرد که در دوره جدید روابطه دوستانه و برادرانه دو کشور بیش از پیش تقویت شود.
از رسانه های نزدیک به حزب حاکم می توان به روزنامه ینی شفق اشاره کرد که با درج عنوان 'تبریک روحانی به اردوغان' نوشت: 'رییس جمهوری ایران در پیامی به اردوغان عنوان کرد که در نهایت مسرت و خوشحالی، پیروزی مجدد شما در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک می گویم.'
به نوشته این رسانه، روحانی در این پیام ابراز امیدواری کرد که در دوره جدید ترکیه، همکاری‌های نزدیک و مسئولانه دو کشور در قبال تحولات منطقه و جهان اسلام، زمینه‌های بهتری را برای حل مشکلات و تقویت صلح و ثبات و افزایش رفاه در منطقه فراهم آورد.
روزنامه استار از دیگر رسانه های نزدیک به دولت ترکیه با درج عنوان 'رییس جمهوری ایران به اردوغان تبریک گفت' اشاره کوتاهی به روابط تاریخی و مهم دو کشور کرد و در ادامه نوشت: حسن روحانی رییس جمهوری ایران پیام خوشحالی و تبریک خود را به اردوغان به جهت پیروزی مجدد در انتخابات ارسال کرد.
روزنامه صباح نیز عنوانی مشابه سایر رسانه های نزدیک به حزب حاکم برای انتشار پیام تبریک روحانی به اردوغان انتخاب کرد و در خبر خود نوشت: رییس جمهوری ایران پیام خوشحالی خود را در متن پیام تبریک خود به پیروزی مجدد اردوغان همراه و وی در این پیام، آرزوی تقویت روابط دوستانه و همکاری های دو جانبه کرده است.
روزنامه های کارار، خبرتورک، حریت و شبکه های خبر.7، ان.تی.وی و سی.ان.ان تورک نیز با درج عناوینی مشابه، به انتشار خبر پیام تبریک روحانی به اردوغان پرداختند.
به گزارش ایرنا، بر اساس نتایج اولیه غیر رسمی و شمارش 99.91 درصد آرا، رجب طیب اردوغان با 52.54 ردصد آرا، اکثریت مطلق آرای انتخابات ریاست جمهوری را به دست آورده و پیروز انتخابات است.
محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق و نزدیک ترین رقیب اردوغان نیز 30.67 درصد مجموع آرای انتخاباتی ریاست جمهوری ترکیه را به خود اختصاص داده است.
اینجه دیشب در نخستین واکنش به نتایج انتخابات ترکیه اعلام کرد که پیروزی اردوغان را در انتخابات می پذیرد.
سعدی گوون رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه امروز دوشنبه اعلام کرد که نتایج قطعی و نهایی انتخابات همزمان ریاست جمهوری و مجلس ترکیه 11 روز بعد و پس از بررسی شکایات و اعتراضات اعلام می شود.
وی انتخابات روز گذشته ترکیه را انتخاباتی سالم و با مشارکت گسترده مردم ارزیابی کرد و گفت: ما سعی کردیم که نتایج انتخابات را به سرعت اعلام کنیم.
وی تاکید کرد: به شکایت انتخاباتی در چارچوب قانون و طی زمان تعیین شده رسیدگی کرده و نتایج انتخابات را به صورت حضوری به احزاب نیز اعلام خواهیم کرد.
بر اساس نتایج اولیه غیر رسمی و شمارش 99.91 درصد آرا، رجب طیب اردوغان با 52.54 ردصد آرا، اکثریت مطلق آرای انتخابات ریاست جمهوری را به دست آورده و پیروز انتخابات است.
محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق و نزدیک ترین رقیب اردوغان نیز 30.67 درصد مجموع آرای انتخاباتی ریاست جمهوری ترکیه را به خود اختصاص داده است.
همچنین بنا به اعلام خبرگزاری آناتولی به عنوان تنها مرجع رسمی اعلام نتایج انتخابات ترکیه، نتایج اولیه شمارش آرا حاکی است که احزاب عدالت و توسعه٬ جمهوری خلق٬ دموکراتیک خلق ها٬ حرکت ملی گرا٬ سعادت و نیک حد نصاب 10 درصدی لازم را برای حضور در مجلس ترکیه کسب کرده اند و هیچ کدام از احزاب اکثریت کرسی های مجلس ترکیه را کسب نکرده است.
بر اساس گزارش این رسانه، ائتلاف جمهور متشکل از حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری اردوغان و حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچه لی در قالب ائتلافی 53.65 درصد آرای انتخابات را کسب کرده و این ائتلاف 343 کرسی مجلس 600 نفره ترکیه را در اختیار خواهد داشت.
به گزارش این رسانه، ائتلاف ملت متشکل از حزب جمهوری خواه خلق به رهبری کمال قلیچدار اوغلو، حزب نیک به رهبری مرال آکشنر و حزب سعادت به رهبری تمل کاراملا اوغلو در قالب ائتلافی 33.96 درصد آرای انتخابات را کسب کرده و این ائتلاف 190 کرسی مجلس 600 نفره ترکیه را در اختیار خواهد داشت.
آناتولی همچنین اعلام کرد که در این انتخابات حزب دموکراتیک خلق ها که به صورت غیرائتلافی در انتخابات شرکت کرده بود، با کسب 11.69 درصد مجموع آرا، 67 نماینده در مجلس ملی ترکیه خواهد داشت.
انتخابات همزمان ریاست جمهوری با حضور 6 نامزد و مجلس ترکیه با حضور هشت حزب در روز سوم تیرماه 1397(دیروز) و با مشارکت گسترده نزدیک 87 درصدی مردم ترکیه برگزار شد.
کد مطلب: 89279
برچسب ها: رجب طیب اردوغان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *